Jag har gjort hela min installation själv...
Vad är dettaför handlingar o hur får jag tag på dem?
Handlingar som visar att anordningen för biobränsleuppvärmning är effektstyrd och har konternuerlig och automatisk brännsletillförsel
Handlingar som visar att fastbränsleanordning uppfyller utsläppskraven som boverket meddelat för sådana anläggningar i tätort
ang konverteringsbidrag
ang konverteringsbidrag
ctc 1200fam 2004, viking bio hemgjort förråd
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
Norsk pellets Kåk från -53 på 75m + källare.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
När det gäller utsläppskraven så räcker det att visa att din brännare är P-märkt.
För att visa på effektstyrningen hittade jag något liknande i beskrivningen av den brännare jag tänkt installera kopplat till en skruv som fyllde på vid behov. Sedan beskrev jag att jag hade en shuntstyrning som skulle reglera detta efter yttertemp. Och med detta lät de sig nöjas, jag fick mitt bidrag preliminärgodkänt.

För att visa på effektstyrningen hittade jag något liknande i beskrivningen av den brännare jag tänkt installera kopplat till en skruv som fyllde på vid behov. Sedan beskrev jag att jag hade en shuntstyrning som skulle reglera detta efter yttertemp. Och med detta lät de sig nöjas, jag fick mitt bidrag preliminärgodkänt.

CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
OBS att reglerna ändrades till att den slutliga ansäkan skall vara inne senast 6 mån efter avslutad installation (tidigare 2 mån).
Klippt från Boverkets sida:
"Nya regler har trätt i kraft den 21 mars. De nya reglerna anger att en ansökan om slutligt beslut ska ha kommit in till länsstyrelsen inom sex månader från det att åtgärden utfördes."
"Nya regler har trätt i kraft den 21 mars. De nya reglerna anger att en ansökan om slutligt beslut ska ha kommit in till länsstyrelsen inom sex månader från det att åtgärden utfördes."
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Va bra! Tack för tipset.Stugsittaren skrev:OBS att reglerna ändrades till att den slutliga ansäkan skall vara inne senast 6 mån efter avslutad installation (tidigare 2 mån).
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.