Två alternativ kvar och beslut måste fattas i helgen...

Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Om man utgår från eldstaden på pannan så är skorstenen nånstans runt 8-9 meter hög. Men det är ändå snålt tilltaget för att köra med ved. Den största skillnaden i drag har man tydligen mellan 3 och 7 meter, sen planar kurvan ut. Med P20UB tänkte jag mest på att då har jag valmöjligheten kvar till ved om jag lyfter ut 110-röret och ersätter det med ett större då det från början är en helstenskanal. Jag hade till en början åtminstone kunnat både känna mig för och kriselda med ved i nuvarande pipa, men inte mycket mer. Enligt expertis så kommer det att fungera någorlunda när jag väl har fått fräs på brasan. Det förutsätter dock att jag sotar flitigt och har skolexemplariskt torr ved.

Jag har intrycket av att Vedex-pannorna är vedpannor med möjlighet till pellets. Det känns som att de är till för vedeldaren som vill ha ett pelletsalternativ, inte tvärtom. När det gäller P20UB så känns det tvärtom, att den är till för pelletsfolket som vill ha ett vedalternativ. Jag kan givetvis ha fel, men det är min känsla efter att ha läst om dem.

750-acken för 13200:- känns verkligen prisvärd, men är inte det i överkant för pelletseldning? 500 liter känns mer vettigt, men då får man inte samma fina isolering, inte på Rinkaby Rör i alla fall
Om du kör mot acktank behöver de inte va en ända finnes på pannan då shuntstyrningen ska sitta på acktanken o inte på pannan..
Finneserna för pellets beror vilken brännare du väljer..
Hmmm... det är väl den lille prylbögen som bor i mig som gör sig hörd när jag vill ha många rattar och mätare... :wink:

Hur mycket vikt bör man fästa vid att P20UB har liggande tuber i stället för stående? Kommer jag att reta mig på det resten av mitt liv tillsammans med denna pannan? Finns det någon fördel med att ha liggande i stället för stående? Jag skulle kunna tänka mig att liggande tar tillvara värmen bättre. Samtidigt som jag gärna vill lyssna på mig själv och min egen uppfattning så vill jag inte trampa i samma fällor som många av er har gjort, och ni nu försöker få mig att undvika.

Jag är så gott som säker på att jag skulle bli nöjd med en Joker eller Comet, men då försvinner all möjlighet till både ved och sol, därför vill jag inte nöja mig med att bli nöjd, om ni förstår vad jag menar... :wink:

Stort tack för din info André :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Thomas_P skrev: 750-acken för 13200:- känns verkligen prisvärd, men är inte det i överkant för pelletseldning? 500 liter känns mer vettigt, men då får man inte samma fina isolering, inte på Rinkaby Rör i alla fall
Du behöver ju inte värma hela acken om du inte vill. Själv har jag 1800 liter men värmer bara ackens övre del med pellets. På sommaren fyller solfångarna hela acken med värme, men skall du ha en sådan stor som mig så behöver du nog två solslingor eller någon annan typ av värmeväxlare eftersom en enda slinga kommer att få svårt att klara VV behovet.

Men 750 liter är nog det du skall sikta på. Inte mindre om du senare skall komplettera med solfångare. Skall tanken ha beredare, slingor eller värmeväxlare? Det finns lite att tänka på beroende på vad du väljer.
Thomas_P skrev:
Om du kör mot acktank behöver de inte va en ända finnes på pannan då shuntstyrningen ska sitta på acktanken o inte på pannan..
Finneserna för pellets beror vilken brännare du väljer..
Hmmm... det är väl den lille prylbögen som bor i mig som gör sig hörd när jag vill ha många rattar och mätare... :wink:
Ju enklare dessto bättre, mindre som kan krångla. Även om jag förstår vad du menar, är själv lite åt det hållet........
Thomas_P skrev:Hur mycket vikt bör man fästa vid att P20UB har liggande tuber i stället för stående? Kommer jag att reta mig på det resten av mitt liv tillsammans med denna pannan? Finns det någon fördel med att ha liggande i stället för stående? Jag skulle kunna tänka mig att liggande tar tillvara värmen bättre. Samtidigt som jag gärna vill lyssna på mig själv och min egen uppfattning så vill jag inte trampa i samma fällor som många av er har gjort, och ni nu försöker få mig att undvika.
Fick jag välja så skulle jag nog försöka hitta en panna med stående tuber. Andrés panna är en systerpanna till den som jag har. Har för mig att P20UB är snarlik min. Någon för del med liggande tuber ser inte jag, det lägger sig bara en massa flygaska där, lutar nog snarare åt att vara negativt. Står valet bara mellan liggande eller stående tuber så välj stående.
Thomas_P skrev:Jag är så gott som säker på att jag skulle bli nöjd med en Joker eller Comet, men då försvinner all möjlighet till både ved och sol, därför vill jag inte nöja mig med att bli nöjd, om ni förstår vad jag menar... :wink:
Det tror jag också, samtidigt som jag förstår vad du menar.

Visst är det jobbigt att man redan NU måste välja vad man vill ha/göra längre fram.. :cry: :cry:
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Det känns skönt med förståelse, att det finns fler som intresserar sig för diverse lull-lull som kanske bara mest är lull-lull... :wink:

För att summera så känns det just nu som att Opex-paketet är så gott som borta ur leken, men det ändrar sig fort... P20UB tvekar jag lite inför eftersom den har liggande tuber, Joker/Comet är säkra kort men dock begränsade till en enda uppgift - pellets. En framtid med sol och ved är då borta.

Som rubriken säger så måste beslut fattas i helgen, möjligen kan jag dra på det en dag till, men sen brinner det verkligen i knutarna. Då är det offert via fax och eftersom jag inte har någon fax så blir det svårt. Jag har mycket goda skäl till att inte hålla på det längre...

Flygaskan måste väl lägga sig på botten av tuberna, är det så illa? Den borde väl följa med när man sotar eller måste man ta den oftare? Är det inte lättare att sota liggande tuber än stående? Jisses, jag kommer på mig själv med att försöka hitta något som kan rättfärdiga liggande tuber...
Visst är det jobbigt att man redan NU måste välja vad man vill ha/göra längre fram..
Javisst, speciellt när man som jag aldrig har gjort det eller har sett det göras, jag vet bara att jag trivs i pannrummet och tycker att min gamla oljepanna med elpatron är riktigt tråkig för den sköter sig själv. Jag vet inte vad som komma skall men jag ser fram emot det och kan knappt bärga mig, jag antar att jag kommer att sota och fixa 2 ggr/dag den första veckan... :D
2 vuxna & 4 ungar.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

Thomas_P skrev: ... men då försvinner all möjlighet till både ved och sol
Ja där ved blir försvinner om man till exempel skaffa Joker eller dyl, men solfångaren kan man ju behålla, det finns lösning system att ha båda ena pellets och ena solfångare, men måste ha acktank i allafall. Då tror jag inte behöver bli bekryma framtid om man vill ha solfångare. Själv är också intresserad av sol att kombination med min VB star, haft en offert hos mig och beskrivning att det gå. Då jag tveka inte en sekund. Då vet jag att det gå. Haft funderat på sol före pellets, men köpte pellets först pga olje blev svindyr.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Kollat på Biomax? Som en Joker men med veddel och inbyggd beredare. Den dagen du vill elda ved på allvar, skaffa ack med solslinga så är problemet löst.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

snubblaren skrev:Kollat på Biomax? Som en Joker men med veddel och inbyggd beredare. Den dagen du vill elda ved på allvar, skaffa ack med solslinga så är problemet löst.
Jo, biomaxen är noterad sen tidigare. Jag har ett pris på den som är 17000:- högre än Joker.

Med Biomax utan ack hamnar jag högre i pris än vad jag gör med P20UB inklusive ack, fast kanske skulle det bli likvärdigt om jag tog 750-acken med 90mm pur och sol för 13200:- Men visst, valmöjligheterna framöver finns ju kvar så det är ju ett alternativ om än ett kostsamt sådant. Man måste ju dra gränsen någonstans men med viss flexibilitet ställt i relation till vad man får. Jag tycker ändå att priset springer iväg lite väl...

Nu ska jag spekulera lite: Är det inte utkastade pengar att köra biomax, som har inbyggd beredare, mot ack? Jag tänker närmast på hur mycket extra man har betalat för den inbyggda vvb'n, plus att man har ju den att värma utöver pannvattnet innan acken laddas, för man kör väl den med laddomat?
2 vuxna & 4 ungar.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev:
snubblaren skrev:Kollat på Biomax? Som en Joker men med veddel och inbyggd beredare. Den dagen du vill elda ved på allvar, skaffa ack med solslinga så är problemet löst.
Jo, biomaxen är noterad sen tidigare. Jag har ett pris på den som är 17000:- högre än Joker.
Inte en dubbelpanna för sämmre panna kan du inte sätta in..

Rörkrökarna hos kompisen tyckte att dubbelpannor inte ens borde få säljas.. Då är det inte dyrare att ta en calmar v33 med pelletslucka..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!

Inlägg av snubblaren »

Och vad baserar du detta märkliga uttalande på Andre?

Samma som att övermatade anläggningar bara har en verkningsgrad på 70%? Det stämde ju inte alls - eller hur? Var det "rörkrökarna hos kompisens" expertpanel som tyckte även detta?

Biomax har mycket bra prestanda på både ved- och pelletsdel, testad av Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut med både verkningsgrad och utsläppvärden i toppklass. (Men priset är högt, det håller jag med Thomas om).

Så vad är det då som är så dåligt med Biomax??? Som pelletspanna för den som vill vedelda lite spontant är den utmärkt. Visserligen inte i samma klass som en stor vedpanna, men som sagt - man har möjligheten att elda ved i en riktig keramikpanna med underförbränning och bra miljövärden. Det var väl det som Thomas ville ha???
Gallringsobjekt

Re: Två alternativ kvar och beslut måste fattas i helgen...

Inlägg av »

Thomas_P skrev:120 kvm i 1½ plan +80 i källare som jag skulle vilja ha lite värme i. Kåken är byggd -49

Alternativ 1.
# Calmarpannan Opex (utan slinga p.g.a. ack)
# Strömnäs ack 500/120 med uttag för sol
# Laddomat 10
# PX-21 brännare från KMP med skruv
# Pelletsförråd på 300 eller 400 liter beroende på vilket jag vill ha.

Pris: Ej klart men 65-70' inklusive installation enligt förhandsuppgift. (Jag deklarerade att det är över min budget)

Alternativ 2.

# Värmebaronens Joker
# Viking Bio med skruv.
# Mafa pelletsförråd 300L

Pris: 55' inklusive installation.
+5000:- om jag vill ha en ack. Den kopplas i så fall så att pannvattnet cirkulerar.

Anledningen till mitt intresse för acktank är att jag vill ha riklig tillgång till varmvatten p.g.a. badkar på 300 liter och jag vill inte stå utan varmvatten för att frugan har badat. Intresset är dock mindre om jag väljer Joker då den kan leverera 300 liter 45-gradigt varmvatten utan ack. Opex klarar 220 (240?) liter 42,5-gradigt utan ack. Värmebaronens installatör hävdar att Joker den kan leverera 400 liter 40-gradigt vatten och i så fall finns definitivt inget behov för ack.

Jag står och väger, men håller på att trilla över till VB från att ha varit ganska säker på Opex. Dåligt askutrymme i VB ser jag inte som en nackdel.

Alla tankar och idéer välkomnas - Det är nu det ska avgöras!
Hej Thomas.
Om vi antar att du har ett varmvattenuttag på 20 l/min med en önskad temp. av 40°C så ger detta ett motsvarande effektuttag ur pannan med p=[dT*Rå*Q]=35*1.16*1.2=49 kW. Med en verkningsgrad på 90% i panna och brännare, vilket du får med nedanstående alternativ, ger det en nödvändig ineffekt på 55 kW från/i brännaren.

Om du endera räknar med att du tillåter en måttlig temperatursänkning i en normalstor panna, vilket du förövrigt inte märker då det räcker med 40° ut ur pannan, alternativt fyller badkaret med ett måttligare flöde - säg 15 l/min - så kan du både fylla badkaret och duscha i en följd om du skaffar en brännare och panna på 40 kW - utan akc. tankar.

Jag skulle vilja rekommendera följande som ett tredje alternativ:
Panna Peltec 35 - 35 kW max pelletseffekt (det går att klämma ur 40 kW), stort askutrymme och automatsotning för ca. 36 000 kr inkl. moms. Installation tillkommer för pannan.

Brännare Polar P35 - 40 kW inmatad effekt, 2 - 4v. mellan tillsyn, ingår installation och idrifttagande för ca. 30 000 kr.

Du kommer undan med ca. 70 000 kr och får en mindre komplex lösning med betydligt mer utrymme kvar i pannrummet när du är klar.

Enda nackdelen är att du inte kan förbruka full effekt till radiatorer samtidigt som ni skall fylla badkaret - d. v. s. Ni kan inte samtidigt som ni nyss bestämt er för att höja inomhustemperaturen dramatiskt, få för er att bada bubbelpool samtidigt.

Förövrigt får du en panna och brännare som blir mycket rejälare och bekvämare än mindre alternativ.

Surfa ut på www.peltec.nu för mer uppgifter om pannorna och kontakta leverantören där för mer uppgifter om både pannor och brännare.
Hälsningar, pa.