Tillbaka på ruta ett...

Thomas_P
Stor entusiast!

Tillbaka på ruta ett...

Inlägg av Thomas_P »

Mina förhoppningar om beslut - offert - bidragsansökan i förra veckan sprack. Bland annat p.g.a. en "förtroendesvacka". Utöver det så sprack även mitt "säkra kort", så nu är jag tillbaka där jag började, fast några erfarenheter rikare :wink:

Focus PE-25 mot en 500/120 alternativt 750/120, 90 pur och gärna förberedd för sol, kan det vara vettigt om man eldar med pellets? (Endast 750-tanken har 90 pur)

Känner någon till acktankarna från Focus? Att de är pur-isolerade framgår men inte tjockleken? Pris? När det gäller Tellus så är informationen om ack obefintlig.

Alternativa pannor kan vara Tellus F7D, eller Euronom P20UB, eller förslag från någon som vet bättre? Jag kan tycka att Tellus känns som en stor klump som ska värmas innan den kan föra värmen vidare, men det kan ju vara fel.

Jag kan mycket väl tänka mig att köpa en ren pelletspanna, men helst vill jag ha ett alternativ att ta till (ved) om jag av någon anledning skulle behöva det. Plus att med acktank och inbyggd beredare så har jag tillgång till stort varmvattenuttag (har stort badkar) och möjlighet till att koppla på sol.

Kommentarer från erfarna och kunniga välkomnas varmt :D
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Vad jag har förstådd är regeln vid ack.tank: Pannan ska hålla liten vattenmängd, detta gör att det finns mindre "dödvikt" att värma upp innan man kan börja fylla ack.tanken vilket ger mer effektivitet och snabbare värme.

Men sen är jag på hal is....
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Icecap skrev:Vad jag har förstådd är regeln vid ack.tank: Pannan ska hålla liten vattenmängd, detta gör att det finns mindre "dödvikt" att värma upp innan man kan börja fylla ack.tanken vilket ger mer effektivitet och snabbare värme.

Men sen är jag på hal is....
Japp, och PE-25:an är med sina 60 liter avsedd för att eldas mot acktank och ska enligt dem själva vara en ypperlig för pelletseldning, därför känns den som ett bra alternativ. Lite undrande är jag inför kravet på skorstensdrag, PE-25 kräver 20 mm VP medans systermodellerna PE-20 och PE-30 (kräver ej acktank) endast behöver 1,5 mm VP. Kan det ha med eventuell vedeldning att göra?
2 vuxna & 4 ungar.
Fredde
Stor entusiast!

Inlägg av Fredde »

Baxi Bonus är väl också en av de få pannor du han köra både pellets och ved med.
CTC-265K -75
Bequem 20D
Bulkförråd.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Tillbaka på ruta ett...

Inlägg av André »

Thomas_P skrev: 750/120, 90 pur och gärna förberedd för sol, kan det vara vettigt om man eldar med pellets? (Endast 750-tanken har 90 pur)

Alternativa pannor kan vara Tellus F7D, Jag kan tycka att Tellus känns som en stor klump som ska värmas innan den kan föra värmen vidare, men det kan ju vara fel.
Bara acktanken har minst 90 mm pur så gör det inget om den är på 750 liter el mer.. Ser du att det inte är lönsamt med att värma hela tanken så värm bara halva då.. Men om du tänkt skaffa solfångare så är det bra att ha lite mer vatten för det kommer alltid va mulet vissa dagar o har du då bara en 500 l tank så är den tom efter ett bad.. :wink:

Tellus F7D har bara 39 liter vatten vilket är mycket bra då man eldar mot acktank.. Energiinnehållet i stål (vet inte för gjutjärn) va det skrivet om här på forumet för ett tag sedan.. :? Minns ja inte helt fel så motvarade 15 kg plåt lika som 1 liter vatten vilket då inte gör något att pannan väger 315 kg.. Du behöver då inte tänka på pannbyte el acktank på ca 50 år iaf.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Oj håller teluspannorna i 50 år. Hur lång garanti lämnar dom på dom.
30 år? eller mer.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Andreas Hansson skrev:Oj håller teluspannorna i 50 år. Hur lång garanti lämnar dom på dom.
30 år? eller mer.
Dom lämnar inte 50 års garanti men gjutjärnspannor ska hålla minst 50 år..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Hej!
Nu är vi inne på rätt tänkande när det gäller pelletseldning.
Pannan skall naturligt vis innehålla så lite vattenvolym som möjligt,samt eldas mot acktank. Det är vi alla överens om.Ackumulatortanken skall naturligtvis vara hjärtat i systemet.
Alltså innehålla varmvattenberedning,shuntgrupp,elpatron samt helst även solvärmeslinga.Kan man även elda ved i pannan också är systemet 100%igt.Pannan skall ju bara kopplas med laddomat för att ladda tanken.

Nu till det fiffiga: Jag placerade shuntgruppen till radioatorsystemet direkt på laddningsledningen från pannan,alltså före acktanken.Med denna lösning prioriteras värmen till huset före varmvattnet,spelar ingen roll acktanken har 40 grader i toppen,beroende på inställning på termostat till pelletsprännaren när den skall starta.Följden av detta är att med min shunt placering kommer returen från radiatorsystemet att gå ner till returledningen direkt på laddomaten.Vinter tid då kyls pannan/laddomaten från radioatorsystemets retur. Vid 15 grader kallt ute är retur temp ca:40 grader. Botten temp i tank kan vara 80 grader.
Laddomaten stänger alltså direkt efter att pellets brännaren stannat,pga
retur temp från radiatorsystemet.Samma gäller för vedeldning.Inställd stopp temperatur till pelletsbrännare i acktankens botten kan exempelvis vara 95 grader.

Med denna lösning får man skiktning i tanken från 100 grader istället för 80 grader.
Har man då en acktank på 1000 liter måste ju denna lösning bli ca:20 %bättre.
Allt detta föresätter naturligt vis att panna och acktank är rätt kopplade.
Samt att pelletsbrännarens start och stopp styrs med givare i acktanken inte i pannan.
P.s Om man har en panna som inne har varmvattenberedning kan man med fördel koppla i hop denna med acktankens beredare.Då utnyttjar man lite av vattnet i pannan som annars går förlorad pga.Laddomaten.

Se bara till att shuntgruppen placeras som tidigare skrivits.Alltså på laddningsledningen från panna före acktanken.Att diskutera pannor Fokuspannan/Telluspannan har ganska lite vattenvolym men det finns pannor som har ännu mindre vattenvolym.

Det viktigaste men min lösning är nog att acktanken/tankarna är rätt isolerade.
Lathund på tank isolering= Isoleringen skall vara dubbelt så tjock i cm som tanken är i hundratals liter.
Ex. En tank på 1800 Liter bör alltså ha en isolering på 36cm..

P.s Vill man bara värma halva acktanken som André skrev är det bara att flytta givarna/givaren från botten i acktanken till mitten..
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Fredde skrev:Baxi Bonus är väl också en av de få pannor du han köra både pellets och ved med.
Det är sant, men utan att titta i mina anteckningar så vill jag minnas att Baxi Bonus kostar ruint 33' vilket är cirka 13' mer än Focus PE-25. Min avsikt är att elda med pellets och därför tycker jag inte att priskillnaden för att få "mer vedpanna" är försvarbar. Men det är nog en jäkligt fin panna... :wink:

André skrev:Tellus F7D har bara 39 liter vatten vilket är mycket bra då man eldar mot acktank.. Energiinnehållet i stål (vet inte för gjutjärn) va det skrivet om här på forumet för ett tag sedan.. Minns ja inte helt fel så motvarade 15 kg plåt lika som 1 liter vatten vilket då inte gör något att pannan väger 315 kg..
Intressant, det visste jag inte, och jag har inte tänkt i de banorna heller. Du verkar ha koll på det mesta i den här genren, plus att du gärna delar med dig, stort tack :D

# Det här med att endast värma halva acken, funkar det på alla tankar? Är det bara givare man flyttar och sen är det klart? Sitter de innanför isoleringen?

# Finns det några för eller emot när det gäller PE-25? Om inte så kanske någon spekulation eller farhåga?
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Thomas_P skrev: # Det här med att endast värma halva acken, funkar det på alla tankar? Är det bara givare man flyttar och sen är det klart? Sitter de innanför isoleringen?
Ja det fungerar på alla tankar.

Givarna sitter "normalt" i dykrör på acken, så har acken ett "stort" antal anslutningspunkter så är det ett plus = många dykrörsanslutningsmöjligheter.

Jag har valt en annan lösning på att ladda acken. På min har jag tre olika returer till pannan, med avstängningsventiler så att jag lätt kan välja "laddningsnivå", och avstängningstermostaten för brännaren (anliggningstermostat) är placerad längst ner på returen. Så det har ingen betydelse från vilken nivå som man hämtar "returvattnet". Brännarstyrningen fungerar ändå, man slipper flytta termostaten om man vill ändra laddningsnivå i acken. Nu är det väl som så att man "normalt" inte ändra laddnivån speciellt ofta, men jag brukar öka min inladdning när det är som kallast för att få lite större varmvattenbuffert när golvvärmen "suger" som mest... Mina två översta "returuttag" sitter med 35 cm mellanrum.

Om denna lösning är effektivare eller inte det vet jag inte, men jag inbillar mig att det går fortare att ladda acken eftersom det "kallaste" vatten i acktanksbotten inte behöver gå till Laddomaten och blandas utan jag använder vattnet från en högre nivå i tanken, som oftast är lite varmare. Detta vatten får solfångarna "spela med", vår och höst, när pannan går samtidigt med solfångarna.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev:
# Finns det några för eller emot när det gäller PE-25? Om inte så kanske någon spekulation eller farhåga?

Fördelen är liten vattenvolym men iövrigt vet ja inte vad den skulle ha för fördelar jämfört med t.ex tellus f7.

En nackdel är att den kräver 20 pa drag (vilket är mycke) tellus 15 pa o vet inte heller om den går elda med ved i..
Sotning är den nog likvärdig med tellus men den lär nog inte hålla lika länge...
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

logaritmen skrev:Hej!
Jodå det enda jag inte höll med dej om va att brännaren går köra på högre effekt än pannan klarar.. :wink:

Du verkar ha mycket bra kopplat.. :D
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

André skrev:
Jodå det enda jag inte höll med dej om va att brännaren går köra på högre effekt än pannan klarar.. :wink:

Du verkar ha mycket bra kopplat.. :D
Det är bra André!! Du har mycket kloka inlägg.
Beträffande min koppling Panna/Acktank fungerar detta perfekt.
Värmde upp mina tankar i fredags fortfarande 75 Grader i tanktoppen 47 grader i mitten 30 i botten.Klarar nog en till två dagar till!!

2*750 Acktank Liter Baxi Solo+30.Nack delen med Baxi är Vatten volymen i pannan 150Liter.

Dom flästa pannor klarar nog av dom vanligaste pelletsbrännarna.
De jag medade var att märkeffekt skylten på pannorna säger inte mig så mycket.
Jag har en kompis som har en gammal norrahammar gjutjärnspanna (kökspanna) Märkeffekt på den pannan är 12-15Kw enligt skylten.

Han kör en P-X 21 brännare på full effekt 18-20Kw kanske mer mot 1500 L tank ,samma kopplat som jag. Den pannan fungerar bättre än min i alla fall vid pelletseldning.Här kommer vatten volymerna på olika pannor in i bilden.
Nu i påsk tid när det inte är så kallt,startar hans brännare var annan dag.
Enl. honom själv när brännaren startar tar det ca:10min för denna panna att komma upp i temp 80grader för att börja ladda tanken.Sedan tar det ungefär 4 till fem timmar att ladda tanken.Sedan 2 till 3 dagar för brännaren att vänta på,innan nästa start.
I sommar får brännaren tyvärr vänta, nästan en hel vecka mellan starterna.
Jag tycker att även gammla pannor fungerar alldeles utmärkt för pellets.
Speciellt gjutjärns pannor som du har skrivit om tidigare.
Går denna panna sönder är det bara att byta panna.Allting finns redan i acktanken. 2st rör. En laddningsledning samt en returledning.Enkelt...
Jag är helt övertygad om att detta är den bästa lösningen för att elda med pellets.
Sedan kan man ju alltid diskutera Acktanksstorlekarna.
Skall man ha 500 liter , 750 liter eller kanske som jag 1500 L ??????? Till pelletseldning.Beror på hur många start och stopp man vill ha.
Man väljer själv detta...
Nu eldar jag i och för sig med ved.Men min acktankskoppling har jag testat,den fungerar bra på alla typer av bränslen. Olja/Pellets/Ved/El.

Nu är det tur att polarns panna är placerad i ett pannrum inte i köket.
Ha det!!!
Said
Gallringsobjekt

Inlägg av Said »

...

Nu till det fiffiga: Jag placerade shuntgruppen till radioatorsystemet direkt på laddningsledningen från pannan,alltså före acktanken...
Hej logaritmen

Har läst detta ett par gånger, men har lite svårt att "koppla" :) .
Får väll skylla på att jag inte har någon anläggning att jämföra med/på :oops:

Du, eller kanske någon annan (André), har möjligtvis ingen skiss eller ritning på detta??

Tack på förhand
Said
(som befinner sig i inlärningstadiet vad gäller pelletsvärmesystem)
750 tank med pelletspanna........
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

André skrev:Fördelen är liten vattenvolym men iövrigt vet ja inte vad den skulle ha för fördelar jämfört med t.ex tellus f7.

En nackdel är att den kräver 20 pa drag (vilket är mycke) tellus 15 pa o vet inte heller om den går elda med ved i..
Sotning är den nog likvärdig med tellus men den lär nog inte hålla lika länge...
Det står i och för sig ingenstans att Focus PE-25 kan eldas med ved, men eftersom man kan köpa till en vedeldningssats till systerpannorna PE-20 och PE-30 så utgår jag från att samma sak gäller med 25:an och att det förklarar kravet på högre drag. Men det är som sagt bara vad jag tror, förhoppningsvis vet jag bättre på tisdag morgon :D .

Tellus FD-pannor klarar ved enligt tabellen med tekniska data, ändå kräver den bara 0,15 i drag. Jag känner mig lite tveksam inför gjutjärn, har inte det relativt lätt för att spricka? Det må så vara att det håller jättelänge men det måste väl finnas en anledning till att branschen i stort har gått ifrån gjutjärn?
2 vuxna & 4 ungar.
Skriv svar