Någon som vet hur jag räknar ut förväntad förbrukning?
Någon som vet hur jag räknar ut förväntad förbrukning?
Hej alla! Ny forummedlem som drömmer om att bygga ett eget hus!Undrar om det finns någon som vet hur jag räknar ut den förväntade förbrukningen av pellets, eller kan hänvisa till någon länk där det står hur man gör?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med en modern/bra pelletspanna har du en årsverkningsgrad på ca 85% o då får du ut 4100-4300 kWh/ton pellets (beroende på kvalite)
Är huset ett lösvirkes??
Om det är ett färdigt hus ska leveratören kunna svara på hur många kWh huset behöver där huset står o vilken innetemp ni vill ha t.ex 21°
Är huset ett lösvirkes??
Om det är ett färdigt hus ska leveratören kunna svara på hur många kWh huset behöver där huset står o vilken innetemp ni vill ha t.ex 21°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Om du bygger nytt så satsa på välisolerat hus med 30-35 cm i vägg 50-60 cm i tak o 30 cm under plattan vid golvvärme..
Kolla http://www.villavarm.com/docs/content/ettan.shtml
Ett bra isolerat hus behöver ca 60kWh/m2 o år vilket då gör ca 4200 kWh/år med 70 m2..
Isolering är billigt o billigaste uppvärmningen/energin är den som inte behövs..
Här finns oxå lite läsvärt http://exergy.se/goran/swedish/artiklar/hus.html
Kolla http://www.villavarm.com/docs/content/ettan.shtml
Ett bra isolerat hus behöver ca 60kWh/m2 o år vilket då gör ca 4200 kWh/år med 70 m2..
Isolering är billigt o billigaste uppvärmningen/energin är den som inte behövs..

Här finns oxå lite läsvärt http://exergy.se/goran/swedish/artiklar/hus.html
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Helt rätt, jag ska satsa på bra isolering inkl. treglasfönster. Har turen att ha en pappa som är byggnadsingenjör, en enorm lättnad att ha någon att fråga om det mesta. De rörliga kostnaderna för uppvärmning ska bli så små det går, så länge investeringskostnaderna inte är för höga. Om jag bara kunde hitta tomten att bygga på 

-
- Pannrumstomte!
Hej,
Ett hus på 70 kvadrat behöver inte så mycket energi.
Antar att du vill bygga smått för ekonomins skull.
Vattenburet system är flexibelt men står för en stor kostnad i sammanhanget.
En kamin (pelletskamin kanske?) och en frånluftsvärmeväxlare för värme återvinning. (ex 3 st Airstar á 5000 kr st.)
Bergvärme är väl nästan uteslutet pga hög investeringskostnad och en riktig panna likaså för att det tar för mycket utrymme i förhållande till vad som finns tillgängligt.
En modulskorsten till kaminen och värmeväxlare till ventilationen så har du framtidens uppvärmning i ditt lilla hus.
Mvh
Ps. Se gärna http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=897&a=191022
www.airstar.se Ds.
Ett hus på 70 kvadrat behöver inte så mycket energi.
Antar att du vill bygga smått för ekonomins skull.
Vattenburet system är flexibelt men står för en stor kostnad i sammanhanget.
En kamin (pelletskamin kanske?) och en frånluftsvärmeväxlare för värme återvinning. (ex 3 st Airstar á 5000 kr st.)
Bergvärme är väl nästan uteslutet pga hög investeringskostnad och en riktig panna likaså för att det tar för mycket utrymme i förhållande till vad som finns tillgängligt.
En modulskorsten till kaminen och värmeväxlare till ventilationen så har du framtidens uppvärmning i ditt lilla hus.
Mvh
Ps. Se gärna http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=897&a=191022
www.airstar.se Ds.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
En kamin och inte panna är absolut den mest rationella lösningen för mig. Vill också gärna ha golvvärme i hall och badrum. En dum fråga kanske, men kan jag koppla en kamin till varmvattenberedaren? Min målsättning är alltså att till en rimlig investeringskostnad minimera energikostnaden. Men som jag skrev tidigare, det vore ju bra om tomten kunde dyka upp också *stor suck*
Då borde ju han kunna hjälpa dig med beräkningen.SarasHus skrev:Har turen att ha en pappa som är byggnadsingenjör, en enorm lättnad att ha någon att fråga om det mesta.

Isoleringsföretagen har tidigare i allafall haft värmeberäkningsprogram för att beräkna en "uppskattat" energiförbrukning på ett ännu ej byggt hus. Kanske lite krångliga och jobbiga att ta sig igenom men de ger ändå en lite vink åt vilket håll det "drar iväg" med förbrukningen/behovet.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Du kan koppla en kamin till en beredareSarasHus skrev:En kamin och inte panna är absolut den mest rationella lösningen för mig. Vill också gärna ha golvvärme i hall och badrum. En dum fråga kanske, men kan jag koppla en kamin till varmvattenberedaren? Min målsättning är alltså att till en rimlig investeringskostnad minimera energikostnaden. Men som jag skrev tidigare, det vore ju bra om tomten kunde dyka upp också *stor suck*
Thermia Biomatic 20+
Lite vill man ju kunna ta reda på själva ocksåRoli skrev:Då borde ju han kunna hjälpa dig med beräkningen.SarasHus skrev:Har turen att ha en pappa som är byggnadsingenjör, en enorm lättnad att ha någon att fråga om det mesta.![]()

10'-15' mer för att kunna koppla det till vattensystemet tror jag är väl investerade pengar.
Vad tycker ni om BAXI-kaminerna? Har en katalog för 2004/2005 framför mig, de har en modell som heter Twist 80/20, någon som har erfarenhet av den?