Första hjälpen till min oljebrännare?

Skriv svar
Calfactor
Prima virke

Första hjälpen till min oljebrännare?

Inlägg av Calfactor »

Hej
Finns det någon som minns något om oljebrännare, nu efter ni har gått över till pellets...

Min har varit avstängd i 22år. Olja finns det i tanken och nu är det dags att bränna upp den. Olja finns det fram till pumpen.
Gnista finns det också, men det kommer ingen olja från munstycket.

Hur får man liv i den?
Norrahammarsbruk Calfactor 1964
2000l olja kvar innan pellets?
Nibe EVC
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Bytar dysen, alternativt skruvar loss det och blåser rent den BAKLÄNGS! Alltså blåsa in i utgångshålet, detta är dock en nödlösning, det bästa är att byta dysen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Calfactor
Prima virke

Inlägg av Calfactor »

hej Icecap
Jag har testat nu med att lossa röret mellan pumpen och munstycket och det kommer ingen olja där. Krävs det flera startförsök innan pumpen ger olja? Skall man lufta den? Hur då i så fall?
Nibe EVC
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Kolla runt lite på pumpen...brukar finnas luftskruv.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
manin
Pannrumstomte!

Inlägg av manin »

20 år gamla oljebrännare?
- membra torr och sprack?
- oljeledning har krympt sig?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
per-ole
Gallringsobjekt

Inlägg av per-ole »

Längesedan för mig med men lite tips i felsökningen kan jag nog ge. Du verkar inte vara rädd för att skruva vilket gör att jag tror du kan ta isär systemet och se till att det är "rent" hela vägen. Du säger att det är olja till pumpen, innebär det att det filter som sitter i pumpen är rent mm så att olja kan fortsätta? Spridarmunstycket är ju också lägligt att ta isär, innehåller ett litet filter i inlöppet och sedan med en insex så kan övriga delar tas isär och med rensnål och/eller blåsa rent. Om du i ditt mekande kan få fram olja ur munstycket så beror det och på hur elektroderna sitter "framför" munstycket så att gnistan kan tända oljedimman. Pumpen, är det en kugghjulspump så fungerar den säkert efter lång tid bara det är tätt och rent framåt. Gör som jag gjorde på den tiden, det som en gång är ihopsatt måste gå att ta isär.
Eco Tec A3 -97, CTC Total -79
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Ta väck munstycket och kolla så det inte är stopp i det först, kolla sedan filter i brännaren så det inte är stopp där.

Annars fram med kompressorn och blås baklänges som sas ovan (försiktigt, inte på 8 bar).

Micke
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Calfactor
Prima virke

Inlägg av Calfactor »

Tack alla, nu kommer det olja från pumpen.
Jag valde alternativet "Gör som jag gjorde på den tiden, det som en gång är ihopsatt måste gå att ta isär." som per-ole skrev.
Det blev ett flertal gånger isär och ihop. Tillsist hittade jag en kula som jag tror fungerar som en ventil och den satt fast.

Nu är det ju som så att allt har varit isär och jag även ändrat på inställningen för oljetrycket. Hur ställer man in brännaren. Vilket oljetryck skall det vara osv...
Nibe EVC
Skriv svar