Otroligt godtycke!

Skriv svar
Maskinisten
Gallringsobjekt

Otroligt godtycke!

Inlägg av Maskinisten »

Hej,
jag bor i Burlöv utanför Malmö. Min kommun har helt lagt över ansvaret för sotningen på SIMAB, sotarna i malmö. De verkar även sätta alla spelregler.
Jag sotar själv och intervallet är fastställt till 2ggr/år. Märkligt att det kan behövas oftare här än i, var det kungsbacka? Är det för att ni är närmare golfströmmen eller?

Fick för övrigt gjort en brandskydds-kontroll förra veckan. Killen som var här var jättebra. Noggrann och mycket sympatisk att resonera med. Han var pellets-eldare själv. Första gången jag upplevt att jag fått nåt för pengarna.
Magnus Olofsson
Fröträd

Re: Otroligt godtycke!

Inlägg av Magnus Olofsson »

Visst är det så att ett viss (ganska stort) godtycke när det gäller sotningsintervall verkar råda. Vem som har "rätt", den sotare som ger tätast intervall eller den som ger ett glesare, är dock svårt att veta. Kortsiktigt är det lätt att säga att glesare sotningsintervall kostar mindre men hur blir det i långa loppet?

Själv skulle jag föredra att få "rätt" sotningsintervall istället för det kortsiktigt billigaste. Återstår bara att avgöra vad som är "rätt". :wink:

Man kan tycka att det borde reglera sig själv. Om det är lite sot i skorstenen när sotaren skall sota borde man ändra till glesare intervall och tvärt om. Känner inte att sotningsbranchen överlag verkar vara där riktigt än. :(

Jag tycker nog att man bör ringa till sotaren med något eller några års mellanrum och fråga hur det såg ut och om sotningsintervallet behöver ändras. Om inte annat så för att skorstenen är en viktig (och dyr) del av huset. Dessutom sätter det lite press på sotaren att faktiskt hålla koll och motivera sitt förslag på sotningsintervall.
Maskinisten skrev:Är det för att ni är närmare golfströmmen eller?
Nog påverkar klimatet hur mycket sot det blir i skorstenen, men jag är i alla fall helt övertygad om att konditionen på förbränningsanläggningen (tilluft, bränslekvalitet, pannan, brännare, skorsten) borde spela mycket större roll. En taskigt injusterad brännare i en del av landet sotar naturligtvis mycket mer än en bra injusterad brännare i en annan del.
Magnus Olofsson
Janfire Integral -06, stora PelliStore samt dragbegränsare
Bulkpellets från Stora Enso
Boyta 97 m², biyta 70 m², 20 ºC
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Ja sotarna är ju som sagt en sort för sej.. :?

Enligt sotarn som va hit o gjorde brandskyddskontrollen (ny o nyss gått kursen) så är det sotning 2 ggr/år om det är under +5° i årsmedeltemp över +5° 1 gång/år.. Malmö lär väl ha över +5° :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

Jag ringde min lokala sotare igår då jag köpte huset i november va jag lite osäker hur det fungerade!! men förra sotningen va i mars förra året så det var dags snart igen sa dom.. antar att det bara är 1ggr per år i helsingborgstrakten då:)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

Jag anmälde nyss till sotarn att jag bytt från olja till pellets. Det innebär två sotningar per år istället för en. I Karlstad.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
NRG
Stor entusiast!

Inlägg av NRG »

1 gång per år i Dalby!

(Har vi varmare än er i Burlöv :?: Näppeligen, de i Burlöv vill ha mer att göra :!: )

/NRG
KMP PX 21 från 2005, TMV panna 1987, Vida pellets
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Kollade runt lite och burlöv följer räddningsverkets regler
www.burlov.se/burlovs_kommun/protokoll/mrn/041216.pdf
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Skriv svar