Hallå alla!
Jag har lite funderingar kring acktankar. Det rekommenderas ju 500-750 liter allt som oftast. Men jag undrar om någon kollat upp ifall det gått åt mer eller mindre pellets efter en tank installation? Gammal eller ny panna? Tank storlek osv.
Enlig mina beräkningar så bör det ju vara mycket bättre med en ordentligt isolerad tank till en gammal dåligt isolerad panna än bara pannan. På så sätt så borde man ju få mycket mindre strålnings förluster. Och en mycket väl isolerad panna borde väl ha mindre förluster utan tank, om den har någorlunda stor vatten volym?
/ Kjell
Acktank eller inte
-
- Ungskog
Acktank eller inte
Det brinner ju!?
Framför allt så kyler juh pannan sej själv med draget genom skorstenen, spelar ingen roll om du har motdragslucka, visst sänker den förlusterna men varm luft stiger alltid uppåt o det kan bli bra fart i pipan o rena ejektorverkan med motdragslucka.
Jag håller precis på o installerar 2 x 500 + 750 liters tekniktank iom att jag installerar en solvärmeanläggning från Sfinx. Räknar med att 2 timmars gångtid skall ladda acktankarna fulla vintertid.
Isoleringen av tankar och samtliga rör är dock viktigt, jag kommer (efter att kollat att det verkligen är tätt och att det fungerar som avsett) bygga in mina tre tankar och blåsa in frigolitkulor (finns o köpa i säck på tex Silvan)
//Johan
Jag håller precis på o installerar 2 x 500 + 750 liters tekniktank iom att jag installerar en solvärmeanläggning från Sfinx. Räknar med att 2 timmars gångtid skall ladda acktankarna fulla vintertid.
Isoleringen av tankar och samtliga rör är dock viktigt, jag kommer (efter att kollat att det verkligen är tätt och att det fungerar som avsett) bygga in mina tre tankar och blåsa in frigolitkulor (finns o köpa i säck på tex Silvan)
//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Beställt Sfinx Solar paneler + värmeväxlare
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Med 2 timmars gångtid så har du bara fyllt en 500 liters acktank om du nu inte trimmat din vikingbio så att den ger drygt 50 kW..JoFi skrev:
//Johan

I 1750 liter vatten rymmer du 101,762 kWh med en tempdiff på 50° så det kommer att ta minst 5,5 tim att fylla tankarna utan värmeuttag med brännaren på 20 kW..
Men skit samma, hur många solpaneler ska du ha??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
180 heat pipes så det lär la bli 15 m2 initialt, funkar detta bra så planerar jag att fylla på med ytterligare 15 nästa år.
Vän av ordning kan undrar vart jag skall göra av överskottet på sommaren. well... det finns en utomhuspool och gott om fryslortar som vill ha den uppvärmd
//Johan
Vän av ordning kan undrar vart jag skall göra av överskottet på sommaren. well... det finns en utomhuspool och gott om fryslortar som vill ha den uppvärmd

//Johan
Värmebaronen Comet
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Värmebaronen VikingBIO
2 x 500 Liter Borö
Hej, ramlade över en rapport från Energimyndigheten/ÄFAB där man har studerat för- och nackdelar med acktankar. Rapporten är från oktober 2003 så den är hyvsad färsk. Nedan följer ett citat och därefter har ni länken.
"Syftet med detta projekt har inte varit att i första hand göra inbördes jämförande tester utan istället försöka utvärdera hur olika inkopplingsalternativ påverkar resultaten. Därför är det intressantare att se hur olika alternativ faller ut i jämförelse med samma brännare än att jämföra olika brännarfabrikat inbördes. Kortfattat kan vi konstatera att pelletseldning i kombination med en utvecklad ackumulatordrift ger förbättrade miljöresultat men på bekostnad av en något försämrad verkningsgrad."
http://www.pellets.info/forumbilder/elb ... apport.pdf
El Bosso
"Syftet med detta projekt har inte varit att i första hand göra inbördes jämförande tester utan istället försöka utvärdera hur olika inkopplingsalternativ påverkar resultaten. Därför är det intressantare att se hur olika alternativ faller ut i jämförelse med samma brännare än att jämföra olika brännarfabrikat inbördes. Kortfattat kan vi konstatera att pelletseldning i kombination med en utvecklad ackumulatordrift ger förbättrade miljöresultat men på bekostnad av en något försämrad verkningsgrad."
http://www.pellets.info/forumbilder/elb ... apport.pdf
El Bosso
Värmebaronen Comet, Viking bio, 240 kvm att värma, Uppsala