provtryckning

Skriv svar
bert
Späd planta

provtryckning

Inlägg av bert »

Man skall ju provtrycka skorstenen innan man installerar pellets och det kanske kan bli problem. Man kan väl själv tända på lite tjärpapp för att göra en förtest så man får en indikation om tillståndet på skorstenen.
Helst vill jag inte sätta dit insatsrör, dels för det är dyrt och dels för att jag gärna vill ha skorstensmuren lite varm. Keramiskt bruk kan man ju använda för att dra igenom rökpipan, är det svårt att göra det själv?
Juggernaut
Lärjunge!
Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
Kontakt:

Inlägg av Juggernaut »

Att "dra" skortsenen med kerambruk verkar inte vara jättesvårt, jag såg när det gjorde det hos en kompis. De tog en skumgummibit format som rökgången, fast större då givetvis och gjorde den konisk, i hans fall som en avhuggen pyramid, lade bruket ovanför skumgummibiten och drog den till toppen av skorstenen. När det var gjort gjorde de om det, sen var det klart för ombesiktning av rökgången (underkänd därav omdragningen). Sedan besikatde sotaren rökgången, sen kom de och drog skortstenen två gånger till eftersom sotaren underkände deras arbete...
Så tänk på att bara för att man drar den blir den inte tät, även om "proffs" gör det.
Att provelda med en tjärpappsbit kan ju vara en ide. Visst, den kan ju läcka fast du inte upptäcker det, men läcker den när du eldar tjärpapp så lär den läcka när sotaren kommer också... Överkurs kan ju vara att sätta in en aburök i pannan
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Gå till sotarn och köp en rökpatron. 16:-

Mvh
Bamyl
Skriv svar