Pelletstryck mot väggarna

Skriv svar
lasse34
Prima virke

Pelletstryck mot väggarna

Inlägg av lasse34 »

Har slutligen bestämt mig hur jag ska göra mitt pelletsförråd, har ett rum i källaren som jag kan använda som är 2x2x2 m (8m3). Funderar hur mycket trycket blir mot väggarna i förrådet. Vet inte riktigt vad det är för material i väggarna som är putsade, Testade att borra i och det gick lätt att få hål på så det är inte betong. Det mesta trycket blir ju mot golvet, kan man räkna ut trycket mot väggarna på nåt sätt eller kan man lita på att det håller?
Comet + Viking
Bio
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Största trycket blir väl vid inblåsningen, då pellets har mycket stor rasvinkel kan trycket inte bli speciellt stort när man inte blåsar bulken in.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
KVP
Entusiast!

Inlägg av KVP »

Min erfarenhet är att lodräta väggar får nästan obefintligt tryck. Puttsade väggar men lättborrat är kanske lecablock. Dessa håller.

Däremot, om du gör någon kona ner mot utloppet, får du vid två meters höjd ett rejält tryck. Formplaywod som är relativt tjock bör du där regla med max 40 cc. Är du osäker på väggarna så låt kraften gå nedåt med stödben och inte låta dessa enbart vila mot väggen.

Lät en hantverkare bygga ett förråd åt en granne. Reglad med >60cc ser jag hur dessa svagt böjt sig av trycket.
BioLine20
Har tidigare haft Pelex
lasse34
Prima virke

Inlägg av lasse34 »

Hade inte tänkt att ha nån rasvinkel, eller nån skruvmatning, ska hinka pelletsen från förrådet. hittade en bra lösning här http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... E4ggskenor
Comet + Viking
Bio
Skriv svar