Skorstenshuv!?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Skorstenshuv!?

Inlägg av fisketorp »

Godagens!

har lite funderingar till skorstenshuv samt plåtbeklä själva skorstenet.

Skorstenshuv ska ju vara bra mot regn osv och plåtbeklä ska ju skydda så det inte läcker in/vittrar sönder utifrån.

Tänkte då höra lite om det hela själv tycker jag det borde bildas kondens mellan plåten och skorstenet, är dettta någon fara eller ska man fylla/lägga något mellan plåt & skorsten?

När man satt på plåt och huv så borde det ju vara bra att täta lite extra mellan skarvar osv vad andvänder man till detta (kanske är bra med lite springor för "luftning" )

samt vad är lämpligt att fylla igen "cementet" som vittrat bort mellan tegelbitarna.



Blev kansek lite rörigt men hoppas att någon förstår hur jag menar/tänker.
ha en trevlig sommar iallafalll
//Martin
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

En så'n konstruktion kan du aldrig få hermetiskt tät. Således får du istället satsa på att tänka igenom hur luften rör sig bakom plåten. Jag tror du oroar dig för något som inte är ett verkligt problem.

Vad du skall använda för att laga det du kallar "cement"? Murbruk såklart. Knacka bort allt löst och kleta i nytt. Tegelbitar knackar du bort och ersätter med hela tegelstenar.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
fisketorp
Lärjunge!
Inlägg: 250
Blev medlem: tor 19 jan, 2006 16:43
Ort: Fisketorp
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Tackar för svar..

Så "luftflöde" vore bra att skapa så att säga då.

hehe jo det vore väl det självklara svaret med murbruk.

men jag vet att min farfar kletade i någon massa på sitt gammla skorsten, massan var på tub så var ej murbruk.
fast det mest ideala är väl ändå som du säger byta trasiga stenar och bruk.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Det är bäst att undvika moderna saker i tuber. Med en rejäl plåthatt håller "gamla" material under evig tid.
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
Skriv svar