Pris nedskärning av oljetank?

Skriv svar
jman
Ungskog

Pris nedskärning av oljetank?

Inlägg av jman »

Hej,

Någon som har köpt tjänsten nedskärning av oljetank??
Vad är ett rimligt pris man skall betala för detta??
Vore intressant att höra lite vad andra har gett för detta.

MVH

jman
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag betalade en tigersåg på BilTema (17-015 till 398:-) samt lite klinger från PEA (157:-) samt en oljetratt från 10 kronorsmarknaden + en pose kattströ (glömt priset).

Sågade av på- och utluftningsrören FÖRST och murade igen hålen, då får man ingen oplanerat oljeleverans!

Sen är det bara att såga upp en öppning i sidan (jag tog hela sidan i knähöjd och ända upp), jag hade ett par jeep-dunkar till restoljan (var exakt 40L kvar) och hade skaffat ett 60L fat till bottensedimentet. (skär av ena ändan så att det blir en stor hink)

Med en gammal glasslåda skopade jag upp oljan utan så mycket skit i, skyfflede sedan skiten i hinken, sög upp det siste med kattströ och sågade upp det sista.

Allt i lagon bitar för att lyfta/bära/ha i skuffen, körte till soptippen, tankbitar i metallkontainern, hink i miljöfarligt-avdelningen och rent samvete.

Gick på en eftermiddag (fast jag fick dra det över längre tid).

Men kom för allt i världen ihåg hörselskåpan!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
pal
Prima virke

Inlägg av pal »

3400:- med moms i StorStockholm.
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
Denno
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av Denno »

Middag till far som kom med tigersåg, ca 55 kr.
Tog några timmar, men fan värt att inte betala några tusen för det jobbet.
Pellexbrännare modell ny.
Panna: Nibe city 13. (Den gamla pannjäveln samt varmvattenberedaren är ett minne blott!)
HattSmugglarn
Fröträd

Inlägg av HattSmugglarn »

2000:-, värt varenda öre.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Inköp av tigersåg inkl blad 395:- sen 4 timmars jobb så va tanken på släpen o sågen används än..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

:shock: totalt :shock: att en del tycker att det är värt tusenlappar att få jobbet gjort av någon annan :shock: jag tyckte då inte att det var det minsta ansträngande att såga ut tanken med tigersåg ..humm jag sågade ut två tankar och körde iväg dom till återvinningen på en och samma lördag och tyckte att det bara var skoj :lol: ..måste vara något fel på mig :lol:

ps: man får rätt mycket pellets för ett par tusen :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Jag kan bara hålla med, sällan för min del att jag har en timlön på 500:-/timme efter skatt ja innan skatt också för den delen. Det är f-n så mycket tråkigare att rensa i rabatterna, att ta ut oljetanken är ju macho 8)
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Sebbe stålkula
Ungskog

tips

Inlägg av Sebbe stålkula »

Tips är att köpa en sådan borrmaskins pump
använde en sådan (trorts den inte ska tåla olja) pumpade 1 m3 med den den skar 2 och tappade lite blad men fungerade gjorde den lutade tanken lite och sedan var saken biff rätt kul att skära ner den också mycket roligare än trädgården.
har sett firmor som annonserar för 1400 men dom drar ner den med vinkelslip
MVH Sebbe
Tarnbrant
Prima virke

Inlägg av Tarnbrant »

Jag började med att pumpa ur oljan, jag hade dryga 90 liter kvar när brännaren stoppade, räkna ut hur mycket du har och se till att du har dunkar eller som jag ett oljefat. Min pump orkade inte suga upp till manluckan så jag borrade ett hål i tanken strax ovan diselnivån och stack in slangen där.
Om du har mycket diesel och en dieselbil så låt fatet/dunkarna stå ett par veckor innan du tankar bilen, så hinner bottensatsen sjunka.

Inga större problem att såga ner tanken, men mina erfarenheter är:
1: köp dyra sågblad (kolla att de har skränkning) det lönar sig, 4 st behövdes
2: Hörselskydd och glasögon på, 120 dB och flisor som yr.
3: Tänk ut ett sågschema så att bitarna inte nyper runt bladet, jag började med framsidan, sedan tankens tak, sågade sedan ena sidans nerkant först för att slippa 'nyp' sågade sedan uppifrån och ner.
4: Såga inte större bitar än du orkar bära ut (om du är ensam)
5: Glöm vinkelkapen, min tank hade ganska mycket spänningar i sig, kan bara tänka vad som hänt om jag gått på med stora 1800W vinkelkapen (trippel saltomortal :roll: )
6: Tänk på vätskeförlusten, drick öl (kall) :lol: :lol:

Lycka till
Janfire Flex-A på en CTC 2200 TRIO
150m2 i två plan med källare (75m2)
Byggår 1947 i södra värmland
Hysteres 60-85 grader
fisketorp
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av fisketorp »

Godagens!
Alla haft en trevlig midsommar?

Själv firade jag den med att slänga ut Oljetanken *woho* tog ca 5h då var det med kora vattenpauser och städning. ganska bra för enmansjobb=P

kostnad! inte ett skit, fader lånade svärdsåg och massa blad åt mig på jobbet.

Får säga att med de bladen var det som att skära smör, gick hur fint som helst. (råkade däremot knäcka ett tiotal blad när plåten klämdes ihop/böjde sig )

Just ja, kostnaden för pumpen var 79:- på Jula, funkade skitbra (efter att ha lagt lite silicon i, fettet försvann typ )

Får säga som någon ovan, Jäkla bra timmpeng samt att det var roligt/stolt över att få ut skiten, Skulle inte ens betala de där 1400:- som någon nämnde, är ung och frisk så spar gärna in slantarna =)
Sov jäkla gott efteråt också ;)

Hmm bara nämnt sådant som redan nämnts, men men gick bra somsagt var inget avancerat arbete och jag är nog inte bland de händigaste, verkligen inte smart iallafall =P

Ps. vore nice att vara 2st när man ska slänga ut bitarna, vägde F*n att lyfta själv.
CTC 265 med Rosslagsbrännare, 180m2, 1 ½ säck/dygn ej finjusterat=P
Skriv svar