Suck... sista hjälpen...

xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Suck... sista hjälpen...

Inlägg av xabre »

Har strulat med det här länge nog och nu börjar det dessutom dra ihop sig till bra matcher i VM :-) Skall därför fatta beslut om panna/brännare imorgon... har fått ungefär samma pris för de två lösningarna nedan (Bionet lite dyrare) men undrar om någon kan ge mig en sista spark åt något håll (rätt...)? Har bara dessa två att välja på...

Thermia Bionet
+ beprövad teknik
+ bekräftad verkningsgrad
+ internskruv
+ undermatad
+ elektrisk underhållsglöd
- manuellt och något besvärlig sotning
- mekaniska delar som utsätts för slitage
- optovakt (verkar sota igen?)

KMP UNO
+ automatisk sotning via tryckluft
+ i princip inga rörliga delar
+ i princip inga rapporterade problem
- ingen bekräftad verkningsgrad
- övermatad direkt från förrådsskruven
- inställning genom potentiometrar (inget eget rattande)
- kallstart (?)
Senast redigerad av xabre den ons 28 jun, 2006 22:31, redigerad totalt 2 gång.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Varför är 12KW minus och 20KW plus ? det beror givetvis på hur stort du behöver värma, men att en brännare med högre effekt skulle vara bättre är dumheter, en brännare på 20KW går garanterat sämre än en 12KW bärnnare när man kör på låg effekt, och med hög effekt så går brännaren bara en kort stund, så med liten effekt får du en effektivare brännare dvs går längre perioder (under förutsättning att du inte behöver stora mängder varmvatten snabbt givetvis).

Ta den som känns bäst, och den som verkar kunna ge bäst service vid behov, jag tror du blir nöjd med vilken som....
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Håller med... tog bort det som faktor :)
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
FBKfan
Fröträd
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 13:59
Ort: Svenljunga

Inlägg av FBKfan »

Bioneten är väl avsedd att användas ihop med Acktank, vilket väl inte Unon är?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Ja, Bioneten saknar helt tank medan UNO'n har ca 150 l.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag skulle direkt välja bort en brännare utan helautomatisk start! Nu vet jag inte hur det är med dessa men det är ett definitivt krav från min sida.

Jag förespråkar även starkt intern matningsskruv, att dosera med den stora matningsskruv ser jag inte som en bra lösning.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

ÅTERIGEN!!! Asså, skippa försäljarsnacket, Icecap... Skriv det i rätt tråd istället!
I och med att du jobbar med Janfire så skriv i rätt tråd, den här delen av forumet är för användare..!

Moderator - hallå!!!
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

ICECAP:

Här är rätt del av forumet:
MARKNADSFÖRING & ERBJUDANDEN

Bara att skriva på...
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Kmp UNO's produktblad (PX21):
"Mikroprocessorstyrningen i Uno reglerar automatiskt start och stopp, effektuttag och de omfattande säkerhetsfunktionerna"

Thermia Bionet's produktblad (Bequem 20D)
"Automatisk eltändning"
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Är det försäljar snack att tycka att eltändning är ett absolut krav ?

Är det försäljarsnack att tycka att en stark intern doserskruv är bättre än att dosera med matarskruven ?

Det är väl ändå självklart att dessa två ting är bättre än dess motsatser ?

Således finns det åtminstone tre fabrikat att välja mellan eller ?

Att bionettens lösning med att internskruvens motor även matar ur förrådet inte är helt optimal anser ju till och med många av thermias åf.
Den finns numera även utan brännaren för de som hellre vill ha 15d och riktig skruv pga just detta problem trots att pannans märkeffekt är endast 12 kW.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Lager
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: tis 23 aug, 2005 10:22
Ort: Umeå

Inlägg av Lager »

Kmp UNO's produktblad (PX21):
"Mikroprocessorstyrningen i Uno reglerar automatiskt start och stopp, effektuttag och de omfattande säkerhetsfunktionerna"

Thermia Bionet's produktblad (Bequem 20D)
"Automatisk eltändning"
Samma sak...
PX21 har oxo "Automatisk eltändning" dock saknas stöd för underhållsglöd i PX21.

En panna med liten vattenvolym är bra...men då måste du ha en acktank för detta. (BioNet verkar kräva acktank) Och funderar du på solvärme så känns UNO inte rätt.

Hmm, inte mycket till hjälp inser jag...
Albin 725F med 500l ack-tank, KMP PX21 och 120mm insatsrör.
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

jodå :) tack för all ytterligare input! ... Jag förstod dock inte riktigt det där med att Bionetens internskruv "även matar ur förrådet"? Det jag blivit erbjuden är en Bequem 20D som de strypt ner på något sätt, så det borde vara annorlunda än originalbrännaren 12D... eller är det ett generellt problem med Bequem?
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

snubblaren: och var påstår jag att ett visst märke är det enda riktiga? Jag fasthåller vissa moment som jag anser som viktiga och klarar du inte det kan du väl söka jobb som diktator! Jag har rätt att ha mina åsikter, precis som du får ha dina och att påstå att jag reklamerar för ett visst märke är rakt av lögn!

Jag är till o med så ärlig att jag skrivar varför jag kan ha läggning åt ena eller andra hållet men jag undrar vilket märke du försöker att sälja? Du vet, man ska inte trycka ner andra, man ska häva upp sig själv....

Till råga på allt är jag inte anställd av Janfire, jag har ett projektjobb för det firma som tillverkar elektroniken åt Janfire men jag har eget firma som sysslar en hel del med annat också.

Så sluta med ditt påhopp och din åsiktsförbud, du är bara larvig.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Vad händer om automatsotningen inte fungerar som tänkt? Kan man sota manuellt också? För mig låter det konstigt att en så liten luftpuff som UNOn ger skulle kunna hålla rent i rören. Jag har dock bara sett pannan på mässa, så det skulle vara kul om någon som använder den kunde tycka till om detta.

Vet inte om det ligger något bakom denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 91c86c1b25

Jag har hört från montörer att brännare med matning direkt från lång skruv inte går att ställa in lika noga. Förbränningen vid "fritt fall" blir inte lika jämn som vid undermatning och det kan vara ett skäl att värdena varierar. Om man inte har koll på förbränningen kommer detta kosta pellets. Med bioneten finns en motsvarande kostnad för service av de mekaniska delarna.

Jag tycker att ICECAP har sunda åsikter och ofta undviker att bara se till det fabrikat som han själv är iblandad i. Denna koppling redovisas dock öppet.

12D har en inbyggd matningsmotor som även kan vrida en 3 meter lång skruv (men har tydligen ofta problem med denna funktion).
Senast redigerad av Stugsittaren den tor 29 jun, 2006 08:12, redigerad totalt 1 gånger.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
xabre
Entusiast!
Inlägg: 142
Blev medlem: mån 16 jan, 2006 12:31
Ort: Limhamn

Inlägg av xabre »

Har snackat en del med "Duccemattias" här på forumet som har en UNO sedan ett par månader. Han har inte haft några sotningsproblem hittills, vilket han beskriver i den här tråden:

http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... s&start=15

Dock är ju ett par månader en väldigt kort testperiod.
KMP Uno, PX21, Effecta EPS Sol 500, Euronom 300 VPS, Laddomat 21, Thermomatic ERA, Tigex draglucka, bulkförråd på 3.5 ton (+ 2 Morsö, 1 Andersen, 1 Aduro och en hemmagjord rocket stove)
Skriv svar