Konstig "klägg"

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Konstig "klägg"

Inlägg av Älghår »

Var och hämtade ved idag hos en bonde ute på landet för vinterns "mys" och värme-eldning! Han lassade på en massa ved på en släpkärra, den var redan torkad efter att ha legat i hans ladugård i nästan 2 års tid. När jag började hiva av veden märkte jag att det var på många av vedträna vitt glegg, nästan som spindelväv, fast segt och tätväxande.. Är det nåt som är farligt, törs man ta in det i huset i vinter? Nu ligger det ostaplat i en hög på gräsmattan!
Biomatic 20+
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan det va mögel..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Älghår
Entusiast!
Inlägg: 112
Blev medlem: lör 08 okt, 2005 11:46
Ort: Karlstad
Kontakt:

Inlägg av Älghår »

André skrev:Kan det va mögel..
öööh! JA.. mögel är det ju såklart, men frågan var ju om man vågar mellanlagra det inne? Hur pass smittsamt är sporerna i mögelsvamp?
Biomatic 20+
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

Sporerna sprids säkert "jätte" bra, men frågan är om rätt förutsättningar finns "inomhus" för detta?
Det kan säkert ha funnits sporer i tidigare partier, men de har då inte haft rätt miljö under sin tidigre lagring.
Hur mellan lagrar du, inne i bostaden eller ve´bo?
Själv tar jag in efterhand, har man lagring inne vaknar ju halva skogen till liv & kryper fram :wink:

/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
Skriv svar