Dax att byta stålskorsten efter 40 år?

Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Dax att byta stålskorsten efter 40 år?

Inlägg av Stugsittaren »

Min 150mm stålskorsten är nu 40 år gammal och blir lite kort (3,7m) eftersom den nya pannan är lägre och det gamla skorsten inte gick 1m över nock. CTC tyckte att runt 120 skulle vara lagom eftersom den blev så kort (4,4m), annars ligger deras standardrekommendation på 100mm. Sotarn tyckte att 40 år är ung den livslängd en stålskorsten brukar ha. Han har dock inte varit och tittat. Han föreslog en färdigisolerad skorsten typ Nvi eller Schiedel (som jag tycker passar bättre på kaminer). En sådan skulle dessutom gå på ca 9-10 000. :roll: En sådan värms iofs upp snabbare så det borde bli bättre drag med den. Funderar istället på att köpa ett vanligt stålrör. Har hittat en bra leverantör 500:- för 4,7 meters 120 rör med 4mm gods. Det är INTE Corténrör utan ett vanligt stålrör. Isolering blir sedan enligt samma modell som jag har idag med 2*30mm med förskjutna skarvar. Svepplåt och schakt finns ju redan även om sotarn inte gillade att det även gick två ventilationsrör i samma schakt. Ev. får jag bygga ett schakt med 50mm luft runt skorstenisoleringen inuti det större schaktet.

Vet att vanligt järn inte håller lika länge som ett Corténrör men det skulle vara skönt att slippa skarva det gamla eller lägga ut 10´ på en ny skorsten som känns lite klen. Hur stor skillnad är det mellan stål och Corténör. Är det klokt att sätta dit stålröret eller vad har ni att säga till min hjälp? :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Jag skulle då aldrig snål-spara pengar på något som påverkar hela familjens säkerhet.

Tror nästan inte ens att sotarn vill godkänna en egenhändigt byggd skorsten.
Är det Bengt Svärd som skall inspektera, så tror jag inte att det går :)

Vet du att varje dag, brinner ett hus upp i sverige enbart pga plåtskorsten?

Och då menar jag inte den hembyggda modellen.

Kolla på blocket, såg en premodulskorsten häromdagen 5 m för 2000:-

Finns massor av överblivna skorstenar pga felbeställning mm.

Mvh
Bamyl
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

bamyl skrev:
Vet du att varje dag, brinner ett hus upp i sverige enbart pga plåtskorsten?

Mvh
Bamyl
Vanligen pga feleldade braskaminer, dom klarar inte så höga övertemperaturer.

Med en "normal" panna har du inte det problemet.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Skriv svar