En fråga till er som har CTC265(B)

Skriv svar
micke_932
Pannrumshärskare!

En fråga till er som har CTC265(B)

Inlägg av micke_932 »

Jag har införskaffat mig en pelletsbrännare och till denna medföljer det en termostat (man kan inte använda den befintliga), på denna finns redan ett dykrör i koppar monterat och den har gängad fattning (har inte mätt men kanske 1.5"), man kan ta bort kopparröret på termostaten och stoppa in den i ett befintligt dykrör på pannan (men då måste jag antagligen ta bort en befintlig termostat och jag kan ge mig fanken på att den går sönder i så fall, och det är ju trevligt att kunna använda oljebrännaren i alla fall ett tag till om något skiter sig).

Är det någon som vet hur det ser ut under panelen ? finns där lediga dykrör eller är det fullt överallt ?

Vad jag vet så finns det en termostat under ett svart plastlock ovanför oljebrännarluckan och en på mitten av panelen under isoleringen, men finns det fler ?

Ett annat alternativ är att fästa den nya termostaten på vänstersidan av pannan, längst upp finns en plugg som ser ut att vara samma gänga, för den går ju rakt in i vattnet så det borde väl funka bra ?
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Newlund
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: En fråga till er som har CTC265(B)

Inlägg av Newlund »

micke_932 skrev:och det är ju trevligt att kunna använda oljebrännaren i alla fall ett tag till om något skiter sig).
Jag tror inte du behöver ha denna backup. Du kommer aldrig vilja slabba med olja mer när du väl börjat elda pellets.
micke_932 skrev: Ett annat alternativ är att fästa den nya termostaten på vänstersidan av pannan, längst upp finns en plugg som ser ut att vara samma gänga, för den går ju rakt in i vattnet så det borde väl funka bra ?
Jag har ifs en gammal CTC 261, så det kanske inte funkar på samma sätt?
Har loggat temperaturerna i det vänstra dykröret och det stämde verkligen inte med det högra, där oljebrännartermostaten satt. Kanske finns det någon som vet varför?

Ajöken // Micke
Janfire NH + CTC 261 -62+7,5 m2 solfångare +500 l acktank
Tempkurvor mm - se min www Klicka på: Pannrum
Skriv svar