Som "luftbubblor" i skruven?
Skall man bara jättepetig så ska slangen inte "brinna av" heller, den ska bara smälta, den får inte börja brinna vid bakåtbrand.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Min förra janfire hade en sån slang o nu då han hade lite bakbrand så brann/smälte den slangen av o installatören satte då dit en likadan slang nu..Thomas_P skrev:Hmmm... det har jag faktiskt inte tänkt på, trots att jag känner till det där med att slangen ska kunna brinna av. Nu är jag inte helt 100% säker, men det skulle förvåna mig mycket om inte den slangen låg samma förpackning som antingen brännaren eller skruven.3. Den slang som du använder är tyvärr inte godkänd vid pelletseldning.
Du ska ej ha en slang som forfarande håller ihop om du får bakbrand. Den du har, är ju stommen av en 1mm koppartråd. Stommen i slangen skall vara även den av tjockare PVC så att hela slangen brinner av och ej har någon förbindelse emellan brännare och skruv. En stor miss av försäljaren av brännarutrustningen. Dom borde veta bättre.
Mina grejor är inte justerade med intrument än, det kommer de att bli efter semestern och då ska jag ta upp det där med koppartråd i slangen.
Stort tack för alla tips![]()
![]()

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Min NH har en sån slang, den ingick i "paketet".
Vad jag vet är det viktiga att plasten smältar och eventuell pellets i slangen fallar bort samt att elden inte förs vidare.
En kobberbelaggd stålspiral leder inte eld speciellt bra.
Vad jag vet är det viktiga att plasten smältar och eventuell pellets i slangen fallar bort samt att elden inte förs vidare.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Nej! Den leder inte eld.Men koppar leder värme jä...igt Bra!!!Icecap skrev:Min NH har en sån slang, den ingick i "paketet".
Mvh. Logaritmen......
Definitivt! men då spiralen går i periferen av slangen är den ganska lång om t.ex. 1 dm smältar. Då "min" slang är 110mm i diameter och med 24 mm mellan varje lindning betyder det att 1 dm bortsmältat plast ger att värmen ska ledas genom 1,4 m 1 mm järntråd.
Jag tror att det inte är speciellt farligt så att säga.....
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Jag är med på resonemanget.Icecap skrev:Definitivt! men då spiralen går i periferen av slangen är den ganska lång om t.ex. 1 dm smältar. Då "min" slang är 110mm i diameter och med 24 mm mellan varje lindning betyder det att 1 dm bortsmältat plast ger att värmen ska ledas genom 1,4 m 1 mm järntråd.
Vi struntar i slangen,jag vet att den är godkänd vid leverans med vissa brännare.
Den är i alla fall inte att rekomendera när det finns säkrare produkter på marknaden att andvända (Ex. PVC SLANG UTAN KOPPAR ELLER ANNAN STÅL ARMERING).Installatörena vet ingenting om detta. TYVÄRR.....
Det viktigaste med en pelletsinstallation bör eller (skall) vara säker åtminstone vid bak brand.
Skruven ovan för brännaren får inte ha för kraftig lutning,samt att skruven skall vara förskuten i sidled ovan för brännaren om bakbrand sker.
Brinner eller (smälter) slangen då av har man i alla fall ett avstånd i sidled ovanför brännaren och skruven, samt att ev.pellets inte hamnar på brännaren.
Elda inte upp erat hus i sommar.VÄNTA TILL VINTERN????
Trevlig sommar...
Logaritmen..
Javisst, det är nog det viktigaste med det hela: att om det blir bakbrand och slangen smältar är det mycket viktigt att elden inte kan komma åt matningsskruven. Detta kan just bara åstakommas vid att ha en förskjuten matning precis som logaritmen skriver.
Om slangen har metall eller plastarmering tror jag har minimal betydelse, det viktiga är att plasten smältar och att elden inte kan slå upp på matningsskurven.
Men jag hoppas verkligen att ingen behöver denna säkerhet, helt enkelt för att det inte kommer att hända bakbrand för någon.
Om slangen har metall eller plastarmering tror jag har minimal betydelse, det viktiga är att plasten smältar och att elden inte kan slå upp på matningsskurven.
Men jag hoppas verkligen att ingen behöver denna säkerhet, helt enkelt för att det inte kommer att hända bakbrand för någon.
Är inte PK!
Är inte PK!
-
- Stor entusiast!
Alla som eldar pellets behöver denna säkerhet!!!!!!!! Om man inte har en Intergrerad Pellets Panna som är gjord för pelletseldning..Icecap skrev:Javisst, det är nog det viktigaste med det hela: att om det blir bakbrand och slangen smältar är det mycket viktigt att elden inte kan komma åt matningsskruven. Detta kan just bara åstakommas vid att ha en förskjuten matning precis som logaritmen skriver.
Då kommer vi till nästa problem!! Om inte slangen brinner av helt,vad händer då??
Då har ju slangen fortfarande förbindelse med brännaren detta är inte bra!Armerad slang = Skit!!!!!!
Fortsätter matningen av pellets från skruven vid bak brand, vill i alla fall jag ha en riktig slang som brinner av helt och hållet, samt som tidigare beskrivits även vara förskuten i sidled ovan för brännaren.
Annars fyller ju matar skruven på mera pellets...Ovanpå eller i brännaren.
TÄNK SÄKERT!!!!
Logaritmen........
Senast redigerad av logaritmen den tor 20 jul, 2006 23:42, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
Ni menar alltså att värmen som kan överföras i koppartråden kan räcka för att tända pelletsen i skruven?
Visst leder koppar värme jäkligt bra, men den får också kylning av luften runt om (efter plasten brunnit av) och frågan är om den värme som sprilaen kan överföra till skruvhuvudet kan värma pelletsen där tillräckligt för att antända den. Låter inte troligt faktiskt.
Ska prova med att ta en bit sån tråd och lägga i grillen (precis vid luftinsläppet i botten där det är som allra varmast) när man har fullt flås med en hög med briketter och se om den kan antända pellets i en annan grill en halvmeter bort...
Visst leder koppar värme jäkligt bra, men den får också kylning av luften runt om (efter plasten brunnit av) och frågan är om den värme som sprilaen kan överföra till skruvhuvudet kan värma pelletsen där tillräckligt för att antända den. Låter inte troligt faktiskt.
Ska prova med att ta en bit sån tråd och lägga i grillen (precis vid luftinsläppet i botten där det är som allra varmast) när man har fullt flås med en hög med briketter och se om den kan antända pellets i en annan grill en halvmeter bort...
Focus PE-20, Iwabo S-1, hemmabyggt förråd i plåt.
-
- Stor entusiast!
Nej!! Det är inte i koppar tråden problemet ligger.Juggernaut skrev:Ni menar alltså att värmen som kan överföras i koppartråden kan räcka för att tända pelletsen i skruven?
Slangen skall brinna helt av vid bakbrand.Förstå problemet!!!!!!!!!!
Om slangen inte brinner av helt så kommer armeringen fortfarande att fungera som transport av pellets till brännaren.,antingen på brännaren eller till brännaren.Eller bakbrand upp till skruven..
Du kan nog grilla ganska lugnt i sommar med koppartråd.
Skall du tända en grill intill den andra andvänd inte koppartråd utan TÄNDVÄTSKA.. (OBS EJ PELLETS)
Läs inlägget mera noggrant?
Logaritmen...
-
- Lärjunge!
- Ort: Holsljunga (Rödljuset mellan Knalleland och G-K:ås)
- Kontakt:
-
- Stor entusiast!
-
- Energiprofet!
- Kontakt:
Hei Thomas,
På bilden virker det som om du kjører skruv med lutning over 40-45 grader. Du kan kjøre 50 grader om du vill og det går bra en liten stund men så får man problem. Skruva fast treføtter på din Mafa mini eller legg underlag under ben for å få den opp slik at skruven lutar mindre.
Slangen vil da også få en brantare vinkel. Kolla om slangen är slätare inuti på en av sidorna, den skal i så fall roteres riktig.
Mäta kapasitet under 30 sekunder ut av skruv og rekna om til kg/timme. Kolla noggrannhet på dosering over tid, kapasitet skal være repetitiv. Justere inn brenneren efter kapasitet på skruv.
Om dette ikke fungerer kan du kjøpe et mellanförråd av meg med nogrann vertikal doseringsskruv, men den er dyrare enn den du har.
På bilden virker det som om du kjører skruv med lutning over 40-45 grader. Du kan kjøre 50 grader om du vill og det går bra en liten stund men så får man problem. Skruva fast treføtter på din Mafa mini eller legg underlag under ben for å få den opp slik at skruven lutar mindre.
Slangen vil da også få en brantare vinkel. Kolla om slangen är slätare inuti på en av sidorna, den skal i så fall roteres riktig.
Mäta kapasitet under 30 sekunder ut av skruv og rekna om til kg/timme. Kolla noggrannhet på dosering over tid, kapasitet skal være repetitiv. Justere inn brenneren efter kapasitet på skruv.
Om dette ikke fungerer kan du kjøpe et mellanförråd av meg med nogrann vertikal doseringsskruv, men den er dyrare enn den du har.
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.