Bakbrand från Brännare
-
- Stor entusiast!
Bakbrand från Brännare
Hur många har haft Bakbrandstillbud från Brännaren????
Samt vad hände??
Vilken brännare?Förbindelse slang för matning (Osv.)
Detta måste bli en intressant fråga att diskutera!!!
Mvh.Logaritmen......
Samt vad hände??
Vilken brännare?Förbindelse slang för matning (Osv.)
Detta måste bli en intressant fråga att diskutera!!!
Mvh.Logaritmen......
Jo, om inte annat så skulle det vara intressant att få någon slags uppfattning av hur vanligt det är, man kan ju anta att det inte ska inträffa under normala omständigheter med en korrekt injusterad brännare.
Så ni som har haft det, berätta gärna varför det inträffade (om ni vet)
Så ni som har haft det, berätta gärna varför det inträffade (om ni vet)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jag har också haft bakbrand i min A3:a. Exakt hur det gick till vat jag ej eftersom vi var bortresta.
Men jag tror att det var i samband med ett elavbrott som det hände.
Resultatet i brännaren blev byte av hjullagret till internskruven, nya slussvingar samt ny optovakt. Slangen hade inte skadats....
Men jag tror att det var i samband med ett elavbrott som det hände.
Resultatet i brännaren blev byte av hjullagret till internskruven, nya slussvingar samt ny optovakt. Slangen hade inte skadats....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Jag har satt en jordfelsbrytare till brännaren, den slår dessutom ifrån om strömmen går och då måste man återställa den manuellt, nackdelen är givetvis att brännaren inte går igång igen efter ett strömavbrott, men det kan man nog leva med..... om det inte är -30 

En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
Vad är det för konstig jordfelsbrytare du har monterat som slår ifrån vid strömbortfall???? Det är inte en nollspänningsbrytare som du menar?micke_932 skrev:Jag har satt en jordfelsbrytare till brännaren, den slår dessutom ifrån om strömmen går och då måste man återställa den manuellt, nackdelen är givetvis att brännaren inte går igång igen efter ett strömavbrott, men det kan man nog leva med..... om det inte är -30
En sådan lösning är inget alternativ till min anläggning eftersom en av säkringarna mot just bakbrand är att starta internskruven och mata in pelletsen i brännarkoppen om matningsröret blir för varmt (=bakbrand). Men denna säkerhetsfunktion slås dock ut om det är strömavbrott samtidigt som det blir bakbrand........
Men det bli problem med andra saker också vid ett strömbortfall. Skulle det bli strömavbrott en riktigt solig dag så går mina solfångare i kok och säkerhetsventilen skickar ut solfångarvätskan..... och sedan är den uppvärmningen utslagen.......
Moderator
Å, du menade en sådan som inte är fast installerad utan sticks in i med stickpropp i vägguttaget. Ja då blir funktionen den som du beskriver.micke_932 skrev:Nej, de flesta "externa" jordfelsbrytarna har nollspänningsbrytare också (i alla de flesta jag sett).
Moderator