inkoppling av vattenmantladbraskamin

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
osc
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 28 maj, 2005 20:17
Ort: Åland

inkoppling av vattenmantladbraskamin

Inlägg av osc »

Hej!

Jag har ett vattenbuet värmesystem med radiatorer och lite golvvärme. Centraldelen i systemet är en lite drygt 1000l acc.tank som jag laddar med sol och en kombi ved/olje panna.

Vi har bestämt oss för att sätta in någonform av eldstad i vardagsrummet (kakelugn eller vedkamin) och jag tycker det skulle vara ett perfekt komplement till solfångarna med en vattenmantlad kamin.

Jag har tittat på Kaminexpertens "Hwam Monet" och den verkar lite intressant. enligt broschyren kan den kopplas in var som helst på befintligt värmesystem (t.ex. istället för beffintlig radiator!?).
http://www.kaminexperten.com/dok/specialkaminer.pdf

Nu till frågan:

hur fungerar detta? eller kanske, fungerar detta?

Jag tycker att resultatet skulle bli:
det kommer ca 80°C vatten från kaminen på returen till acc.tanken och shuntventilen. detta leder till att utgående vattnets temperatur stiger och då drar shuntautomatiken ner på schunten vilket leder till att tempen stiger ännu mer och snart är utgående vatten lika varmt som inkommande och man får endast en rundcirkulation i radiatorsystemet och ingen laddning av acc.tanken. Att skicka ut 80°C vatten till elementen verkar inte direkt ekonomiskt och det är ju en laddning av tanken jag vill åt, jag behöver ju inte varmt vatten till elementen när jag har eld i kaminen, då skall ju den värma vad som behövs.


Jag ser verkligen fram emot att höra alla synpunkter som finns i denna fråga.

/Oscar
BG
Lärjunge!
Inlägg: 392
Blev medlem: fre 30 jun, 2006 23:09
Ort: Uppsala

Re: inkoppling av vattenmantladbraskamin

Inlägg av BG »

osc skrev:Hej!

Jag har tittat på Kaminexpertens "Hwam Monet" och den verkar lite intressant. enligt broschyren kan den kopplas in var som helst på befintligt värmesystem (t.ex. istället för beffintlig radiator!?).
http://www.kaminexperten.com/dok/specialkaminer.pdf


/Oscar
Jag håller fullständigt med dig. det måste bli som du skriver...
Tanken kan inte bli laddad om man sätter in en värmekälla istället för en radiator.
Det där alternativet på inkoppling måste vara för inkoppling om du har en elpanna, oljepanna eller värmepump etc och vill dryga ut uppvärmningen av huset med lite "mys" eldning.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Pocca
Prima virke
Inlägg: 48
Blev medlem: mån 25 apr, 2005 22:03
Ort: Stockholm

Inlägg av Pocca »

Har gått i dessa tankar själv faktiskt. Eldar med pellets för bottenplattan (ingjuten golvvärme) och värmer hela övervåningen med en stor brakamin. Då den ändå eldas funderar jag på att koppla på ett vattensystem på den och därmed få ut mer effekt av den.

Nu till saken: Min tanke var att koppla den på ingående ledning. Tanken var att då får pannan varmt vatten tillbaka och kylls inte ned att det kalla som kommer från golvet. På detta sätt kyls inte pannan ned lika snabbt och mindre pellets går åt för "kranvarmvatten" + golvvärmen. Borde inte ditt system fungera med en liknande uppbyggnad då du inte vill ha 80 gradig värme ut i elementen men jag antar att tanken håller den temperaturen iallafall. Om inte annat kyls den av långsammmare (läs mindre kostnad för uppvärming av den) om den får varmare vatten tillbaka än vad den skulle fått annars.

ja ja...bara en tanke från en novis. Lycka till!
Om du möter en person utan ett leende, ge honom ditt!

Focus 114B topp, Eurofire 20Kwh.
Skriv svar