Golvärme från extra shuntuttag?

Skriv svar
Barsk
Lärjunge!

Golvärme från extra shuntuttag?

Inlägg av Barsk »

Hej!

Leker med tanken att lägga nytt klinkergolv i hallen, tvättstugan och badrumet. Då vill man ju ha golvvärme där - åtminstone komfortvärme. Eftersom vi har en ny pelletspanna där vi eldar pellets hela året - även för varmvatten så vore det ju trevligt om man kunde nytta en extra shuntkrets för golvvärmen. Alternativet är ju att lägga elvärme i golvet, men det känns ju onödigt med tanke på elpriser och det faktum att vi ändå har vattenburen värme i övrigt.

Kan man styra ut vattenburen golvvärme med lite olika temperatur till de olika golven? Dvs i badrummet lär det bli golvvärme fullt ut. I hallen och tvättstugan räcker det med komfortvärme. Det finns element där redan. Kan man lösa detta på nåt bra sätt eller ska man satsa på elbaserad golvvärme?

Nån med erfarenhet från liknande projekt? Thermiapannan vi har har ett extra shuntuttag som borde gå att använda för detta.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
hottuna
Prima virke

Inlägg av hottuna »

På sidan 49 i detta dokument står det hur man kan koppla in lågtempskretsar på ett i övrigt högtemps

http://www.lundagrossisten.se/webfiles/Utbkomp6VVS.pdf

Annars finns det finns det separata shuntgrupper som t.ex wirsbo push system

http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/s ... 15_15a.pdf

Jag själv har inte använt översta lösningen för jag visste inte den fanns när jag installerade 7m2 golvvärme i hallen med wirsbo push 12.
Vilket fungerar klanderfritt.

Som sagt översta lösningen är billigare men jag vet inte vilka begränsningar den har.

Är novis och inte insatt i hur din extra shuntgrupp på pannan fungerar, men det låter bra om man bara kan ställa in någon övre temeraturgräns så inte golvvärmen får för varmt vatten.

Mvh Rikard
(-96 Focus-TMV Compact 2000) (-05 KMP PX21)
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

hottuna skrev: Är novis och inte insatt i hur din extra shuntgrupp på pannan fungerar, men det låter bra om man bara kan ställa in någon övre temeraturgräns så inte golvvärmen får för varmt vatten.
På pannan sitter en tom röranslutning med ett lock på nu. Så där får man väl ansluta en shunt av valfri modell antar jag.

Ska kolla in dina tips! Tack!
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
Skriv svar