Förbrukning för varmvatten.

Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

André skrev:Jag ligger på ca 3 kg/dygn..
Jag ligger på 3.4 kg/dygn. Men Thermias medelberäkning är lite lustig. Den räknar med ganska stora intervall verkar det som. De värden jag får ut är antingen 2.2, 3.4 eller 4.5. Inga värden därimellan. Så senast slog visningen ner på 2.2. Nu är den 3.4 igen. Så sanningen är kanske att förbrukningen ligger runt 3 - fast Thermian inte kan visa det?
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev:
André skrev:Jag ligger på ca 3 kg/dygn..
Jag ligger på 3.4 kg/dygn. Men Thermias medelberäkning är lite lustig. Den räknar med ganska stora intervall verkar det som. De värden jag får ut är antingen 2.2, 3.4 eller 4.5. Inga värden därimellan. Så senast slog visningen ner på 2.2. Nu är den 3.4 igen. Så sanningen är kanske att förbrukningen ligger runt 3 - fast Thermian inte kan visa det?
Ja den går inte exakt med låg förbrukning.. :?
Får jag lägre förbrukning än 2,6kg/dygn visar den 0 kg/dygn t.ex om man är borta mycket o den bara startar varannat dygn.. Därför har jag kollat hur mycket det går varje gång brännaren gått o det är 5 kg så då kollar ja bara antalet kallstarter..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

André skrev:Därför har jag kollat hur mycket det går varje gång brännaren gått o det är 5 kg så då kollar ja bara antalet kallstarter..
Kan bli lite felvisning om man samtidigt tar ut varmvatten när brännaren går jämfört med om den får gå utan samtidigt VV-uttag. Men funkar säkert bra som beräkningsgrund för dig som har acctank och kör längre drift än jag med mina ynka 140 liter. För mig slår det mer.

Jag kör i lågläge, dvs 57% matning och det ger en driftstid på cirkus 20-30 minuter. Duschar jag samtidigt så blir det mer.
Biomatic 20+, Thermias shunt + innegivare, 200l plasttunna som förråd. 150 kvm 1 1/2 plan. Bygger vacuumtransport.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Barsk skrev: Kan bli lite felvisning om man samtidigt tar ut varmvatten när brännaren går jämfört med om den får gå utan samtidigt VV-uttag. Men funkar säkert bra som beräkningsgrund för dig som har acctank och kör längre drift än jag med mina ynka 140 liter. För mig slår det mer.

Jag kör i lågläge, dvs 57% matning och det ger en driftstid på cirkus 20-30 minuter. Duschar jag samtidigt så blir det mer.
Ja de är nog sant.. Här är det marginelt (nån minut) som det skilljer om man tappar el ej då brännaren går..

20-30 min det är + uppstarten på ca 17 min o de är ju lite skillnad mot mina knappa 2 timmar inkl uppstarten på 14 min..

Kompisens biomatic med 2 acktankar o en vattenvolym på 1400 l har en driftstid på 5,5 tim om båda tankarna behöver laddning samtidigt när han kör med 15 kW..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

André skrev: 20-30 min det är + uppstarten på ca 17 min o de är ju lite skillnad mot mina knappa 2 timmar inkl uppstarten på 14 min..
Nja det var nog utöver uppstarten, men en väldigt grov uppskattning ändå. Ska klocka det lite bättre oc återkomma.
pannlover
Entusiast!

Tappvarmvatten

Inlägg av pannlover »

För mig går det åt ca 5kg/dygn.Det beror på pannans isolering,förbrukning. Cirkulationspumpen stänger jag av men låter den gå någon timme i månaden annars kyler den också pannan.
Albin Trio 330
Viking B16
145 kvm boyta+90 kvm källare
9m skorsten
4 pers
Barsk
Lärjunge!

Re: Tappvarmvatten

Inlägg av Barsk »

pannlover skrev:För mig går det åt ca 5kg/dygn.Det beror på pannans isolering,förbrukning. Cirkulationspumpen stänger jag av men låter den gå någon timme i månaden annars kyler den också pannan.
Jag "tilläggsisolerade" faktiskt min Thermiapanna. Den kändes helt sval runt om, men på toppen var den lite för varm tyckte jag - så av med plastlocket och i med lite extra isloering där det gick att pressa i. Speciellt runt kanterna och på framsidan runt VV-cirkpump och dess rör fanns det en hel del att vinna. Nu känns pannan lätt ljummen på toppen. Helt acceptabelt. Ska dock isolera alla rör utanför pannan där det leds ut en del värme som strålar ut.

Cirkpumpen är avstängd av automatiken. Den körs automatiskt nån minut varannan dag för att hållas i trim.
CTC Total -83
Prima virke

Inlägg av CTC Total -83 »

Gör av med 8kg/dag nu när det är cirka 20 grader varmt ute, fast då har jag lite värme på i källaren. Motsvarande elförbrukning var tidigare 20kW dag, vilket gör att det är på håret att det lönar sig med pellets på sommaren.....
Pelletsen kostar 19 kronor per dag och elen 21 kronor....
Barsk
Lärjunge!

Inlägg av Barsk »

André skrev: 20-30 min det är + uppstarten på ca 17 min o de är ju lite skillnad mot mina knappa 2 timmar inkl uppstarten på 14 min..
Jag har klockat detta lite bättre nu och det rör sig om knappt en timme inklusive 17 minuters uppstart och inget varmvattenutag under "bränningen".
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

söder-om-sverige skrev:Just a tiny question:

Why don´t you all use solar-collectors to produce your warm water?

In my homecountry at least 30% of all houses have collectors on the roof.
The state sponsors 200 EUR / m2 (max 20m2).

In my opinion it´s a very expensive way heating up the pellet-panna for 30 minutes to warm up 200l water...

Bild
16m2 sol collectors - picture made somewhere in söder om sverige :wink:
If i got 200euro m2 from the state... i would have had more panels on my roof for shure :D , as now i got about 800 for my 10m2.... think i speak for a lot of people here with that one :!:
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

CTC Total -83 skrev:Gör av med 8kg/dag nu när det är cirka 20 grader varmt ute, fast då har jag lite värme på i källaren. Motsvarande elförbrukning var tidigare 20kW dag, vilket gör att det är på håret att det lönar sig med pellets på sommaren.....
Pelletsen kostar 19 kronor per dag och elen 21 kronor....
Jo de spelar ju in vad man betalar för pelletsen oxå.. Med mitt avtalspris på pelletsen hade de blivit knappt 12:-/dygn med pellets..

Hmmm du har bara just över 50% verkningsgrad nu om man ser till energiinnehållet (4,8 kWh/kg) på pelletsen o tidigare elförbrukning..
alisen
Gallringsobjekt

Inlägg av alisen »

Jag gör av med ung samma som ctc total vart fasiken kan den överskottsvärmen på pelletsen ta vägen då. Jag har isolerat rören i pannrummet det enda jag inte isolerat är själva pannan som är en ctc 262b från -72 kan det vara så att den har så jävla dålig verkningsgrad/strålar så mycket ihop med min kmp px21 från -05
det är väldigt varmt i pannrummet liggr på en ca 30grader hela tiden.
men att nästan hälften försvinner är det verkligen möjligt?
alisen
Gallringsobjekt

Inlägg av alisen »

Hmms. Kan jag vira in pannan i isolering för att få ner värmen som smiter ut där? Borde juh vara en kostnadseffektiv lösning för att spara värme då den värmen som pannan avger inte är till någon nytta då pannan står i ett eget hus som ej behöver vara uppvärmt. Plåten på utsidan på pannan håller säkert en temp på en 40-50grader idag.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

hur räknar ni ut hur mkt det drar på en dag?? tycker det verkar knepigt=)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

alisen skrev:Jag gör av med ung samma som ctc total vart fasiken kan den överskottsvärmen på pelletsen ta vägen då. Jag har isolerat rören i pannrummet det enda jag inte isolerat är själva pannan som är en ctc 262b från -72 kan det vara så att den har så jävla dålig verkningsgrad/strålar så mycket ihop med min kmp px21 från -05
det är väldigt varmt i pannrummet liggr på en ca 30grader hela tiden.
men att nästan hälften försvinner är det verkligen möjligt?
Har du 30° i pannrummet så strålar det ut mycket värme så visst kan du isolera på pannan vilket bör göra att du får lägre förbrukning..

Du kan ju göra ett enkelt test o se hur snabbt pannan sjunker i temp efter du stänkt av brännaren.. Då är det bara att ta vattenvolymen x graderna x 1,163 så ser du hur mycket förluster du har.. :wink:
Skriv svar