Lite off topic.. Tilläggsisolering av huset!

Skriv svar
lennart wiklund
Lärjunge!

Lite off topic.. Tilläggsisolering av huset!

Inlägg av lennart wiklund »

Detta började jag med för 14 dagar sedan.Mitt hus är byggt 1957.kallt dragigt som faan,nu förstår jag varför.
Sitter spontade brädor innanför smalläkten,huset bara målat en enda gång på 50år :oops: (Farfar brydde sig ej)
Varenda spont har torkat isär så nu förstår jag min utmärkta ventilation :lol:
Hur som helst,nu lägger jag en 80mm västkustskiva+ny panel.21+120 botten samt lock!har gjort klar båda långsidorna förutom runt fönstren,hoppas även hinna ta båda gavlarna innan vintern kommer.
Det skall bli väldigt spännande att se pelletsförbrukningen till vintern!
Kan ju nämna att runt fönstren fanns knappast isolering alls!
Har lagt in massor!!
Trodde att detta skulle bli svindyrt,Men jag landar nog någonstans mellan 45-55tusen på mina 145kvm husyta.Tycket faktiskt inte att detta är speciellt dyrt för ett helt hus.Tänkte först lägga 50mm västkustskiva,men det diffade ca 5000kr upp till 80mm så då var valet enkelt.
Någon fler som håller på med liknande??

lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag tänker isolera mer på vinden..
Ligger ca 10cm kutter spån där uppe nu.
I min komun får vi bidrag för tillägsisolering av vinden.
KLIMP Bidrag.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
BG
Lärjunge!

Re: Lite off topic.. Tilläggsisolering av huset!

Inlägg av BG »

lennart wiklund skrev: :lol:
Hur som helst,nu lägger jag en 80mm västkustskiva+ny panel.21+120 botten samt lock!har gjort klar båda långsidorna förutom runt fönstren,hoppas även hinna ta båda gavlarna innan vintern kommer.
Har lagt in massor!!
Trodde att detta skulle bli svindyrt,Men jag landar nog någonstans mellan 45-55tusen på mina 145kvm husyta.Tycket faktiskt inte att detta är speciellt dyrt för ett helt hus.Tänkte först lägga 50mm västkustskiva,men det diffade ca 5000kr upp till 80mm så då var valet enkelt.

lennart
Japp jag har ett liknande projekt...

PS. du spikar upp lockpanel :wink: Då glömmer du väl ej de ack så viktiga musklossarna längst ned...Annars får du råttor i issoleringen.. DS.

Jag har får ha nin panel liggandes på tork ett år till, för nu håller jag på att lägga om å brädda+ förlänga taket.

Men nästa år tänkte jag börja med tillägsissoleringen av ytterväggarna,. Tänker lägga på paroc först en 120mm och sedan en 45mm, vindpapp och sedan panelen.

Har timmervägg nu 170mm tjock
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

jag bor åxå i ett hus som är byggt -57
det va 95 mm isolering i taket där det inte va 20 cm glipor mellan isolerings skivorna :shock:
jag bytte & la i 145 mm mera isolering i taket förra året(reglade upp taket)
har donat med en del fönster & garageportar i år jag har tagit bort orginal portarna som va otäta & oisolerad
men har dock fortfarande bara 95 mm isolering i väggarna :?
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Mitt är byggt -49 och det som ligger på vinden är inte värt namnet isolering. Jag tror att det är torv, det är torrt och ryker som tusan i alla fall. Jag har påbörjat arbetet med att försé hallen på ovanvåningen med isolering med allt vad det innebär i form av luftspalt (i snedtak), isolering, diffspärr och lite annat som kommer till runt omkring.

Det i kombination med övergång från gammal panna med elpatron och nästan ingen isolering på vinden till isolerad vind och ny pelletseldad panna borde få ner värmekostnaderna en aning :D

Jag ska bara se till att ta mig i kragen och avsluta isoleringsprojektet som påbörjades tidigt i våras... frugan är måttligt imponerad. Jag tror att de flesta vet vad jag menar... :roll: :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Thomas_P skrev:
Jag ska bara se till att ta mig i kragen och avsluta isoleringsprojektet som påbörjades tidigt i våras... frugan är måttligt imponerad. Jag tror att de flesta vet vad jag menar... :roll: :wink:
Inte en susning, förklara :!:

:roll: :mrgreen:

Skall avsluta föregående ägarens tilläggsisolering av vinden, det är 150mm "original" i kåken, han la på 100mm till och lade golvspånplattor ovanpå det på vinden. Men bara HALVA vinden.

Men nu e de så sa..ns varmt däruppe så det får vänta tills utetempen lignat sig lite.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

snillet skrev:
Thomas_P skrev:
Inte en susning, förklara :!:
Driver du med mig :?:

Det ser ut som en byggarbetsplats (och det är det ju...) med allt vad det innebär i form av verktyg, läkt, isolering och lite annat. Min fru hade hellre sett att allt var klart så att utrymmet kan användas till det som det är tänkt.
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

För en 10-15 år sedan så tilläggisolerade jag min kåk med 45mm + vindpapp och 21x120 och då varnades jag av byggfolk att inte isolera mer än 45mm på grund av något med att man kunde få fukt /kondens i väggarna där kyla och värme möts ..på något sätt så flyttar man den punkten vid tilläggsisolering och då kan den hamna olämpligt ..minns oxå att detta togs upp då i broskyrer som tillhandahas av byggmatrialhandlare
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

notti skrev:För en 10-15 år sedan så tilläggisolerade jag min kåk med 45mm + vindpapp och 21x120 och då varnades jag av byggfolk att inte isolera mer än 45mm på grund av något med att man kunde få fukt /kondens i väggarna där kyla och värme möts ..på något sätt så flyttar man den punkten vid tilläggsisolering och då kan den hamna olämpligt ..minns oxå att detta togs upp då i broskyrer som tillhandahas av byggmatrialhandlare
Stämmer.... t:ex skall gammal vindskyddspapp/asfaboard tas bort innan den nya isoleringen läggs på ,ny isolering direkt mot gammal isolering alltså.

Sen är det en komplicerad vetenskap med tilläggsisolering/fuktvandring/kondensbildning m.m.

Frågar du en byggare så säger dom oftast "de e lugnt se bara till så du inte har läckage".

Frågar du en civilingengör med inriktning på byggtekniker inom fastigheter m.m. så förstår du helt plötsligt att det INTE är så enkelt.

Jag frågar min svåger när jag undrar :| , han kan fastighetsfukt.
(länk till hans firma)
http://www.alfasensor.com
Han uppfann sin produkt pga att han ville ha ett enkelt sätt att mäta om risken för skador finns.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

snillet skrev:
notti skrev:För en 10-15 år sedan så tilläggisolerade jag min kåk med 45mm + vindpapp och 21x120 och då varnades jag av byggfolk att inte isolera mer än 45mm på grund av något med att man kunde få fukt /kondens i väggarna där kyla och värme möts ..på något sätt så flyttar man den punkten vid tilläggsisolering och då kan den hamna olämpligt ..minns oxå att detta togs upp då i broskyrer som tillhandahas av byggmatrialhandlare
Stämmer.... t:ex skall gammal vindskyddspapp/asfaboard tas bort innan den nya isoleringen läggs på ,ny isolering direkt mot gammal isolering alltså.
Intressant .... har hus från -23
Jag hade tänkt att tilläggsissolera direkt utanpå gamla panelen, men då blir ju den gamla vindskyddspappen oxå kvar....
Och det trodde jag inte gjorde någon skada... men vad jag nu förstår så bör jag tydligen riva ned det och börja direkt på timmret....
ELLER!!!
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

BG skrev:
snillet skrev:
Intressant .... har hus från -23
Jag hade tänkt att tilläggsissolera direkt utanpå gamla panelen, men då blir ju den gamla vindskyddspappen oxå kvar....
Och det trodde jag inte gjorde någon skada... men vad jag nu förstår så bör jag tydligen riva ned det och börja direkt på timmret....
ELLER!!!
Det är just med såna frågor man skall fråga en välutbildad byggnadsingenjör.
Åker hiss till vardags.
spliffan
Stor entusiast!

Inlägg av spliffan »

jag var uppe på min vind i vintras, där höll det 25grader ungefär.. låg lite isoleringsskivor utslängda lite här å var. på vissa ställen ingen alls.. jobbar på isover så har krattat ut 2pallar fyllupp ca;50cm Ska bli kul å se om det blir nån skillnad oxå:)
janfire flex-a nibe city vx
2våning tegelkåk 1909
170m2
lennart wiklund
Lärjunge!

Re: Lite off topic.. Tilläggsisolering av huset!

BG skrev:
lennart wiklund skrev: :lol:
Har lagt in massor!!

lennart
Japp jag har ett liknande projekt...

PS. du spikar upp lockpanel :wink: Då glömmer du väl ej de ack så viktiga musklossarna längst ned...Annars får du råttor i issoleringen.. DS.

Jag har får ha nin panel liggandes på tork ett år till, för nu håller jag på att lägga om å brädda+ förlänga taket.

Men nästa år tänkte jag börja med tillägsissoleringen av ytterväggarna,. Tänker lägga på paroc först en 120mm och sedan en 45mm, vindpapp och sedan panelen.

Har timmervägg nu 170mm tjock
Nädå!
Visst kommer jag ihåg råttklossarna,har inte tänkt att de skall få bo varmt i vinter!
lennart
Värmebaronen Vedolux 2016+ Viking Bio 20+termomatic CBJ+ACC 2X500L bORÖ+LADDOMAT 4030 ved,pellets,jävligt vass yxa. å jackad kolv på motorsågen...Värmer 95kvm på två plan,samt källare till 18c. 20 får samt 5oxar. Även en Ford 4610-4 på gården
lennart wiklund
Lärjunge!

snillet skrev:

Sen är det en komplicerad vetenskap med tilläggsisolering/fuktvandring/kondensbildning m.m.

Frågar du en byggare så säger dom oftast "de e lugnt se bara till så du inte har läckage".

Frågar du en civilingengör med inriktning på byggtekniker inom fastigheter m.m. så förstår du helt plötsligt att det INTE är så enkelt.

Jag frågar min svåger när jag undrar :| , han kan fastighetsfukt.
(länk till hans firma)
http://www.alfasensor.com
Han uppfann sin produkt pga att han ville ha ett enkelt sätt att mäta om risken för skador finns.
Jodå nog är det en djungel med att flytta ut köldbryggan vid tillägssisoleringar....
Nu hade jag sådan enorm tur att det inte fanns någon gammal luftspalt innanför befintlig gammal panel.Jag pratade även med en tekniker som företräder paroc.Han menade oxå att om luftspalt mer än 2 centimeter finns,då skall gammal panel rivas ner,samt ny isolering läggas mot gammal.
Så med detta facit i hand så skall nog min uppgradering fungera utmärkt.

lennart
Skriv svar