Hur gör ni när ni skall aska ur??

Skriv svar
kurreburre
Prima virke

Hur gör ni när ni skall aska ur??

Inlägg av kurreburre »

Tjena allihopa

Har precis fått igång vår nya fina panna, janfire (nånting), med NH brännare och nu är det dags att börja aska ur. Till min förvåning åker inte askan ner i en fin låda, som det gör på våran värmekamin i köket från 1900 kallt, utan rakt ner på pannans "golv". Är det nåt som saknas i vår panna eller var Janfire för snåla att svetsa ihop en låda för 5 spänn när vi köpte panna och brännare för 70 papp (har jag för mig).
Hur gör ni när ni sotar ur?? Sopar ni?? Använder ni askfälla som jag läst om (om ni gör det funkar det bra)?? Är det nån som har gjor en låda till janfire?? Var gör ni av askan??
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Din "Janfire Integral" eller "Janfire NH panna" är designat till att sotarn askar ur var halva år, då kan den vara ganska fylld.

Detta betyder att en asklåda ska vara stor och mer eller mindre fylla hela brännkammern och jag vet inte om det är rätt grej då.

Jag tömmar aska och sotar manuellt, jag har gjort en fin liten skyffel som får plats (har alltså INTE en sån panna) och det fungerar bra.

Som jag förstår det vore det helt enkelt dumt att placera en liten asklåda i bottnen när askmängden ändå är planerat att fylla hela bottnen upp till brännaren.

Jag förstår att ni askar för att "kolla in" systemet men det behövs alltså knappast än....

Själv askar och sotar jag ca: varje månad "oberoende om det behövs eller inte" och jag har avsevärd mindre aska-plats än du har (12L på sin höjd).
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Det är Janfire som snålat så du får nog göra en egen låda som täcker hela botten o räcker upp under brännaren i framkant/runt... :wink:

Den går ju göra rätt exakt efter måtten i pannan o då ska det inte va mycket som hamnar utanför.. Du behöver då inte dammsuga ur pannan varje gång du tömmer aska iaf..

Det är ingen höjdare att skotta/ösa aska ur pannan då det dammar lätt o en grovis lär du behöva tömma ett par gånger om du kör lika länge som i reklamen.. Om du inte har en stor grovis som rymmer 120 liter aska förstås.. :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar