sotning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
skåning
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 aug, 2005 23:15

sotning

Inlägg av skåning »

hallå därute.Har haft min biomatic 20+ i 1 år nu.Är ganska nöjd med pannan men får sota den efter 80 timmars bränntid då är asklådan proppfull.kör med såbi gör inte av med mer än 4 ton på 1år.ca 850kg mellan sotningsintervallerna.thermia skriver att man skall klara 2 ton mellan intervallerna.några andra som kan redogöra för sina intervaller.Antingen är den jävligt felställd men har inga andra problem med den.någon som har ett vettigt förslag om hur jag skall göra.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

850 kilo är ganska normala sotningsintervall på en pelletsvärmeanläggning. Reklam i villatidningar och vissa thermiafrälsta här på forumet påstår annat, men det är sällan överensstämmande med verkligheten ute hos den "normale" villaägaren. Var glad att din anläggning funkar! Det är inte alla som har sån tur...
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan bara gå efter kompisens biomatic 20+ o där tömdes asklådan efter ca 2,3-2,4 ton pellets (helt full) o då hade rökgastempen stigit med 35° (kollade med stektermometer) då den gick på 20 kW effekt.. Då den gick i låg läget (13 kW) hade rökgastempen stigit med 27° o det brukar rekomenderas sotning då rökgastempen stigit med 50° men det gör kompisen varje gång han tömmer asklådan... Han kör på solett som jag gör men jag har sett att det blev mer aska då hans gick mycket på 20 kW mot nu då den är nerställd till 13 kW i högläget för nu är inte asklådan full än fast han kört 2,5 ton sen senaste tömningen..

Askan blir mer packad då man suger ut den med grovisen o då blir det ca 1 liter aska från 100 kg pellets hos mej iaf..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Tja, vad var det jag sa? Naturlagarna gäller inte för Thermias produkter. Inte på det här forumet i alla fall.
Senast redigerad av snubblaren den ons 23 aug, 2006 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Per-Erik
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: tis 30 nov, 2004 13:55
Ort: Stockholm/Stuvsta

Inlägg av Per-Erik »

Nja.. som du kanske märker så gillar inte snubblaren Thermia.... Men alla gillar heller inte lakis.. så är det med det..

Själv så påstår jag detta..
Jag bränner ca 5 -6 ton pellets /år.. och gör rent ca 4-5 gånger om året..

Oftast kan jag köra några veckor till så troligen grejar jag mig på 4 gånger/år... dvs någonstanns mellan 1,250 ton - 1,500ton..

Sen kan man röra runt i asklådan och då rymmer den nog en del till då askan sjunker ihop en del. Så det går nog att komma upp i 2 ton om man verkligen vill pressa o fin trimma..

Som krav hade jag att jag behövde sota & tömma aska 1 gång i månaden när det var som kallast.. vilket blev var 5:e - 6:e vecka i verkligheten..

i början så fick jag som du tömma efter ca 800-900kg.. men så ökade jag luften lite så blev det genast bättre.. 8)

tömde senast i slutet av maj.. gissar att nästa tömmning blir i oktober? :wink:
Thermia Biomatic 20+. Bulkförrådet på 6,5Kubik. 11,5 M Skruv till Pannan som nu mera är av.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:Tja, vad var det jag sa? Naturlagarna gäller inte för Thermias produkter. Inte på det här forumet i alla fall.
Jag vet väl för fan hur det är då de är jag som skötte sotningen o alla justeringar av kompisens panna...
Jag tömmde asklådan då exterskruven gått 120 timmar med en matningsfaktor på 19,8 kg/timme vilket gör 2376 kg pellets...
Jag är tämligen säker på att asklådan bara behöver tömmas 3 ggr mellan varje påfyllning av förrådet/säcken som rymmer 7 ton då han snart behöver tömma asklådan för andra gången o det snart förbrukats 5 ton o lådan inte är full än..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Jodå, jag gillar visst Thermia. Men jag gillar inte reklam som t ex Janfires "No hands" och att vissa påstår att "självsotande" pannor verkligen är självsotande. Att skramla runt med turbulatorerna är inte det samma som att sota. Tyvärr är säljargumenten långt från verkligheten.

Ser man i forumet så har "vanligt folk" som skriver här överlag ganska mycket problem. Att tuta i dem att de ska slippa sota bara för att man själv bor i sitt pannrum och optimerar allt på ett sätt som en vanlig villaägare aldrig skulle klara utan ständig experthjälp är inte OK.

Den vanliga människan som lever ett liv även utanför sitt pannrum får nog räkna med att sota sin panna oftare än den insnöade pelletsnörden gör.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

André -du behöver inte svära. Jag är tämligen övertygad om att du kan få "skåningens" panna att brinna bättre och sota mindre om du flyttar in i hans pannrum också. Frågan är om han vill att du ska bo där? :D

EDIT: Jag är dessutom övertygad om att vem som helst som är expert på sin respektive anläggning kan få dem att få lika långa sotningintervall som du lyckats med. Det är bara en fråga om tid och engagemang.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:
Den vanliga människan som lever ett liv även utanför sitt pannrum får nog räkna med att sota sin panna oftare än den insnöade pelletsnörden gör.
Jo men är inte forumet till för att ge tips + att även "vanliga mäniskor" ska kunna kräva av sina installatörer att anläggningen blir bekväm??

Hade jag t.ex inte eldat pellets med janfiren före bionan så hade jag inte haft en aning om att nått va fel då det blev 50% mer aska från den på 2,5 månader än med janfire/bequemen under ett helt år..

Har alltid gillat att optimera/trimma oavsett om det gällt moped, bilar, skotrar el pelletsbrännare för de finns inget roligare än att se positiva resultat.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Jag såg inte att du gav några tips till skåningen, du var bara ute efter att framhålla Thermias förträfflighet som vanligt. Det är dags att återgå och låta skåningen få sin tråd tillbaka. Tala om för honom hur han ska få lika bra resultat som du har. Då blir han glad! :D
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

snubblaren skrev:André -du behöver inte svära. Jag är tämligen övertygad om att du kan få "skåningens" panna att brinna bättre och sota mindre om du flyttar in i hans pannrum också. Frågan är om han vill att du ska bo där? :D
Nu har jag bara bott i kompisens pannrum i ca 2,5 timmar för justeringen.. :wink:

Men åter till skåningen så är det justeringen som det till största delen beror på, även pelletsen har inverkan på askmängden..

Vad är brännaren ställd på för effekt 15/20 kW??
Matning resp fläkt för låg o hög läget??
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Stainrod
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 20:30
Ort: Trollhättan

Normalt

Inlägg av Stainrod »

Skulle tänka mig att det är normalt för dig. Jag kör nog ca 1000 kg innan jag tömmer asklådan. Det skulle nog funka att vänta lite till men 1000 kg blir ju inte så ofta ändå. Att sota ur pannan 4-5 ggr per år är inget jag är bedrövad över, jag har ungefär samma förbrukning som dig och använder också Såbi-pellets (första inlägg). Så, oavsett vad försäljare eller reklam säger så är jag helnöjd med Biomatic 20+, den firar ett år om en vecka!

Då blir det roligt att börja jämföra förbrukningsvärden!
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Normalt

Inlägg av André »

Stainrod skrev:Skulle tänka mig att det är normalt för dig. Jag kör nog ca 1000 kg innan jag tömmer asklådan. Det skulle nog funka att vänta lite till men 1000 kg blir ju inte så ofta ändå. Att sota ur pannan 4-5 ggr per år är inget jag är bedrövad över, jag har ungefär samma förbrukning som dig och använder också Såbi-pellets (första inlägg). Så, oavsett vad försäljare eller reklam säger så är jag helnöjd med Biomatic 20+, den firar ett år om en vecka!

Då blir det roligt att börja jämföra förbrukningsvärden!
Mycket möjligt att det kan stämma för er då jag såg i testet ang pelletskvalitet i råd o rön att såbi har 0,5% askhalt medans solett har 0,3.. Det gör att det blir nästan dubbelt så mycket aska med såbi..:roll: http://www.radron.se/upload/tabeller/20 ... alitet.pdf
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
skåning
Ungskog
Inlägg: 16
Blev medlem: fre 19 aug, 2005 23:15

Inlägg av skåning »

André skrev:
snubblaren skrev:André -du behöver inte svära. Jag är tämligen övertygad om att du kan få "skåningens" panna att brinna bättre och sota mindre om du flyttar in i hans pannrum också. Frågan är om han vill att du ska bo där? :D
Nu har jag bara bott i kompisens pannrum i ca 2,5 timmar för justeringen.. :wink:

Men åter till skåningen så är det justeringen som det till största delen beror på, även pelletsen har inverkan på askmängden..

Vad är brännaren ställd på för effekt 15/20 kW??
Matning resp fläkt för låg o hög läget??
hallå igen därute!
hög fläkt=39%
låg fläkt=28%
hög skruv=68%
låg skruv=51%

satte mina värde efter 2 andra på forumet skall bli intressant att se hur det blir med förbrukningen?
Synd bara att Thermia låter vem som helst att bli Auktoriserad återförsäljare man tycker att dom borde ha tvingat dom till att gå deras förbrännigskurser,samt kurser på deras produkter så att dom vet hur dom fungerar.jag kunde min panna bättre än installatören för 1 år sen.
Hade det inte varit för att min årsförbrukning är så låg skulle jag investerat i en avgasanalys.VAD GÖR MAN THERMIA BRYR VÄL SIG INTE.
Synd bara på en sån jävligt bra panna.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

skåning skrev:
André skrev:
snubblaren skrev:André -du behöver inte svära. Jag är tämligen övertygad om att du kan få "skåningens" panna att brinna bättre och sota mindre om du flyttar in i hans pannrum också. Frågan är om han vill att du ska bo där? :D
Nu har jag bara bott i kompisens pannrum i ca 2,5 timmar för justeringen.. :wink:

Men åter till skåningen så är det justeringen som det till största delen beror på, även pelletsen har inverkan på askmängden..

Vad är brännaren ställd på för effekt 15/20 kW??
Matning resp fläkt för låg o hög läget??
hallå igen därute!
hög fläkt=39%
låg fläkt=28%
hög skruv=68%
låg skruv=51%

satte mina värde efter 2 andra på forumet skall bli intressant att se hur det blir med förbrukningen?
Synd bara att Thermia låter vem som helst att bli Auktoriserad återförsäljare man tycker att dom borde ha tvingat dom till att gå deras förbrännigskurser,samt kurser på deras produkter så att dom vet hur dom fungerar.jag kunde min panna bättre än installatören för 1 år sen.
Hade det inte varit för att min årsförbrukning är så låg skulle jag investerat i en avgasanalys.VAD GÖR MAN THERMIA BRYR VÄL SIG INTE.
Synd bara på en sån jävligt bra panna.
Kompisens panna har jag ställt i 20 kW läget med hög fläkt 46% skruv 90% o låg fläkt 29% skruv 68%
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar