Jo skiktningen blir iof sämre i en kantig tank men det funkar bra det med....
Kan ibland vara bättre med hänsyn av utrymmesskäl
Största nackdelen med att tillverka en kantig tank är att man då måste förstärka sidornainnuti med en massa vinkeljärn och svetsa massa stag tvärs över i båda riktningarna för att inte tanken ska "BIL RUND" när den blir utsatt för trycket från systemet...
0,5-1,2 kg per cm3 blir en hel del kraft på en stor tanksida
jag spenderade en vecka, på sommaren för några år sedan, liggandes i farsgubbens acctank med att svetsa ihop stag, den som tillverkad den hade slarvat, för korta och för långt mellan svetsfogarna.
Plus att jag svetsade ihop en spricka .... det hade blivit en tunn liten spricka (2cm) nere vid kanten på ett ställe...
Orsak... stopp i expansionsledningen så det blev lite högt tryck i systemet.
Om den hade varit ordentligt svetsad från början hade det nog inte hänt..
Tanken är 1800 liter... vanlig plåt
Fast om man kör med ett "ÖPPET" system slipper man ju det trycket, fast det är nog väldigt ovanligt.
BG skrev:Jo skiktningen blir iof sämre i en kantig tank men det funkar bra det med....
Kan ibland vara bättre med hänsyn av utrymmesskäl
Största nackdelen med att tillverka en kantig tank är att man då måste förstärka sidornainnuti med en massa vinkeljärn och svetsa massa stag tvärs över i båda riktningarna för att inte tanken ska "BIL RUND" när den blir utsatt för trycket från systemet...
0,5-1,2 kg per cm3 blir en hel del kraft på en stor tanksida
jag spenderade en vecka, på sommaren för några år sedan, liggandes i farsgubbens acctank med att svetsa ihop stag, den som tillverkad den hade slarvat, för korta och för långt mellan svetsfogarna.
Plus att jag svetsade ihop en spricka .... det hade blivit en tunn liten spricka (2cm) nere vid kanten på ett ställe...
Orsak... stopp i expansionsledningen så det blev lite högt tryck i systemet.
Om den hade varit ordentligt svetsad från början hade det nog inte hänt..
Tanken är 1800 liter... vanlig plåt
Fast om man kör med ett "ÖPPET" system slipper man ju det trycket, fast det är nog väldigt ovanligt.
Jag håller inte riktigt med dig ABSO... fyrkantigt tycker jag är lättare att issolera... bara att klä på lager för lager med kantiga ullskivor för att avsluta med en smäcker träram att skruva fin och slät gips på.
men det där med mantelarean håller jag helt med om.
En tank med hörn (retangulär/fyrkantig) "tappar" skiktningen lättare än en cylinderformad.
Detta pga att vattnet lättare kyls i hörnen och därmed sjunker mot botten och skapar en liten "omrörning" i acktanken.
Moderator Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.