Hur styra laddomat 21 och Bequem 15D
Hur styra laddomat 21 och Bequem 15D
Hej på er,
köpte ju en begagnad panna med tillhörande acktank, laddomat 21 och Bequem 15D. Nu när jag börjar koppla börjar jag undra om detta verkligen varit rätt installerat tidigare.
Brännarens givare för panntemp sitter i pannan, inte i acken. Dessutom verkar det som att pumpen i laddomaten gått hela tiden, ingen termostat vad jag kan hitta.
Efter lite sökande i gamla trådar här på forumet har jag kommit till följande slutsatser:
Givaren för panntemp till brännaren borde sitta i acktanken, inte i pannan Överhettningsskyddet i pannan ansluts till brännarens maxtermostatingång
Laddomaten startas på rökgastermostat
Vad säger ni kunniga om detta, är jag på rätt spår eller ute och cyklar?
köpte ju en begagnad panna med tillhörande acktank, laddomat 21 och Bequem 15D. Nu när jag börjar koppla börjar jag undra om detta verkligen varit rätt installerat tidigare.
Brännarens givare för panntemp sitter i pannan, inte i acken. Dessutom verkar det som att pumpen i laddomaten gått hela tiden, ingen termostat vad jag kan hitta.
Efter lite sökande i gamla trådar här på forumet har jag kommit till följande slutsatser:
Givaren för panntemp till brännaren borde sitta i acktanken, inte i pannan Överhettningsskyddet i pannan ansluts till brännarens maxtermostatingång
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Äntligen också i drift !!!
Re: Hur styra laddomat 21 och Bequem 15D
Skall du köra mot acktank så stämmer dina ovanstående slutsatser.Mats24 skrev: Efter lite sökande i gamla trådar här på forumet har jag kommit till följande slutsatser:
Möjligen så skall du ha en separat start- och stopptermostat i acken på olika nivåer eller en termostat med ställbar hysterest. Detta för att kunna ladda hela tanken eller möjligen en del av den.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Ska du elda mot acktanken så ska brännarens tempgivare sitta på acktanken o överhettningsskyddet på pannan som du skriver..
Sätt givaren 30-40 cm från acktanks toppen då brännaren är utrustad med endast en tempgivare..
Vet du om brännaren har nya prog.varan med acktanksstyrning/tempdiff så du har ställbar hysterest??
Jag tycker det fungerar bättre med dykrörstermostat i pannan istället för rökgastermostat.. Pumpen behöver/bör bara gå då brännaren går..
Jag kör med tempdiff 37° o då brännaren stoppar med en temp på 78° i toppen på acktanken (vid övre termometern) så är tanken 60° i botten/returen till laddomaten.. Pannan är då uppe på 84° men laddomaten fortsätter då att gå o pumpa ur tills tempen är nere på 72° i pannan då den stannar o då är bottentempen i acktanken uppe i 68-70°
Sätt givaren 30-40 cm från acktanks toppen då brännaren är utrustad med endast en tempgivare..
Vet du om brännaren har nya prog.varan med acktanksstyrning/tempdiff så du har ställbar hysterest??
Jag tycker det fungerar bättre med dykrörstermostat i pannan istället för rökgastermostat.. Pumpen behöver/bör bara gå då brännaren går..
Jag kör med tempdiff 37° o då brännaren stoppar med en temp på 78° i toppen på acktanken (vid övre termometern) så är tanken 60° i botten/returen till laddomaten.. Pannan är då uppe på 84° men laddomaten fortsätter då att gå o pumpa ur tills tempen är nere på 72° i pannan då den stannar o då är bottentempen i acktanken uppe i 68-70°
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Den erfarenheten har inte jag, självcirkulationen fungerar så bra i min Laddomat så pumpen startar inte om jag inte kör med rökgastermostat.André skrev: Jag tycker det fungerar bättre med dykrörstermostat i pannan istället för rökgastermostat.. Pumpen behöver/bör bara gå då brännaren går..
Började med endast dykrörstermostat och ackretur uppe i taket (dessa rörkrökare som inte vet hur saker skall monteras), efter ombyggnad med ackretur i golvhöjd så dröjde det väldigt länge innan dykrörstermostaten slog till, fick inte upp panntemperaturer eftersom självcirkulationen såg till att värmen i pannan försvann över till acktanken. Men efter montage av rökgastermostat så fungerar det bra igen.
Moderator
[quote="André"]
4.47 står det på chipet så då lär jag väl inte ha nån hysteres.
Var får man tag i en ny version billigt då?
Angående Laddomaten så valde jag rökrörstempen för att köra pumpen just pga det som Roli skrivit tidigare om självcirkulation.
Du har väl också en 21:a va?
/Mats
Angående Laddomaten så valde jag rökrörstempen för att köra pumpen just pga det som Roli skrivit tidigare om självcirkulation.
/Mats
Thermia Bequem 20D i Diom Vedunic 835. Acktank 750 liter som laddas med Laddomat 21. Motdragslucka. 7,5 m skorsten med 110mm insatsrör.
Stämmer, det sitter en 21:a mellan panna och ack.Mats24 skrev:Angående Laddomaten så valde jag rökrörstempen för att köra pumpen just pga det som Roli skrivit tidigare om självcirkulation.
/Mats
Moderator
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Då har du inte ställbar hysteres..Mats24 skrev:André skrev: Vet du om brännaren har nya prog.varan med acktanksstyrning/tempdiff så du har ställbar hysterest??
/Mats

http://www.mrpellets.se/ säljer den för 448:- inkl frakt o du har den troligen inom 1-2 dagar..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd