Pellets brännare till parca minett -65

Skriv svar
snobben
Frö

Pellets brännare till parca minett -65

Inlägg av snobben »

Hej,
Funderade på att köpa en helt ny anläggning men har hört att det kan funka med en gammal panna.

Min panna är en Parca Minett från 1965. Någon som vet om det kan funka att sätta i en pelletsbrännare i den? I så fall vilken?

Jag har precis köpt radhuset så jag har inte tillträtt ännu så jag har inte så mycket information om pannan.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Medlemmen "Pelda21" här på forumet skall köra en sådan panna med pelletsbrännare om jag inte har helt fel.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

I en panna som är FYRTIO år?!!!!!!
Hur bra verkningsgrad blir det?
Hur mycket mer pellets kommer det gå åt?
Hur mycket av värmen läcker rätt ut i pannrummet?
Kommer det överhuvudtaget att gå runt ekonomisk?

Fattar inte att folk envisas med ha kvar lik i pannrummet.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
sunliner
Fröträd

Inlägg av sunliner »

WB? onykter eller? funkar bra med gamla pannor oxå. min å snart 30 bast å är en halvering av oljepriset,minst :lol:
CTC 265B-78 och Janfire Flex-a + TK1A, värmer upp 186 m2
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Varför inte om pannan är frisk ? det får vara en våldsam skillnad på verkningsggraden för att det ska gå att räkna hem dom 30-40 tusen spänn en ny panna kostar att få in i kåken inom dom närmsta åren.

Även om verkningsgraden är 20% sämre så tar det ju 15-20 år innan du har plockat in dom pengarna igen.

Jag håller med, det finns ingen anledning att ha lik i pannrummet, men det har knappast med åldern på pannan att göra.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
WB
Fröträd

Inlägg av WB »

Spiknykter :D

Tycker bara att vi så fort som möjligt skall tvätta av branschen den där gamla garage/fixar stämpeln som vi tyvärr har. Allt som oftast dyker det upp bilder i media på lik i pannrum och sedan rubrik av typen Modern pelletseldning??????? Känns inte modernt eller lyxigt tycker jag.

Har aldrig sett en värmepump i det skicket eller i den ålderskategorin någonsin i någon tidning :roll:

Ja, ja mina ideér kanske är för vassa i det här forumet vad vet jag.

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Krister
Stor entusiast!
Kontakt:

Re: Pellets brännare till parca minett -65

Inlägg av Krister »

snobben skrev:Hej,
Funderade på att köpa en helt ny anläggning men har hört att det kan funka med en gammal panna.

Min panna är en Parca Minett från 1965. Någon som vet om det kan funka att sätta i en pelletsbrännare i den? I så fall vilken?

Jag har precis köpt radhuset så jag har inte tillträtt ännu så jag har inte så mycket information om pannan.
Jag har en från 63 och går själv i samma funderingar. Bara brännare eller byta ut rubbet. Känns onödigt att byta ut något som fungerar om det funkar hyffsat att köra en brännare i den. Funderar själv på en Viking Bio men tänkte be någon installatör komma hit och ge sin åsikt på saken.

Edit: Kollade igen och min är visst en Parca Binett och inte en Minett.
Parca Binett -63, Värmebaronen Viking Bio -06, Oljefat som förråd, Tigerholm Tigex 25 draglucka
Full koll på förbrukningen med pelletskalkylen.se
Skriv svar