Vad är detta för ny vec + pelletspanna?

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
alisen
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 17 jul, 2006 22:29
Ort: Kalmar

Vad är detta för ny vec + pelletspanna?

Inlägg av alisen »

Vad är detta för panna? Annonsen säger inte så mycket men det låter jävligt billigt.
http://www.blocket.se/vi/9458852.htm?ca=18_s
CTC 262b -72, KMP px21 -05, bulkförråd 7m3. Elpanna euronom -80tal. LVP GE -80tal. 2 kakelugnar samt keddy insats. Värmer 250kvm
WB
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:26

Inlägg av WB »

Tycker att det sre ut som något öststataktigt, namnet?? OGNTA? eller vad?
Hopbyggt med en sämre variant av en gammal peldabrännare.
Godkänd var då??

WB
Man skall inte jaga mygg med yxa när man sitter i glashus
Jesper@Fordson

Inlägg av Jesper@Fordson »

..
Senast redigerad av Jesper@Fordson den sön 04 jan, 2009 22:22, redigerad totalt 1 gånger.
Pellfan
Stor entusiast!
Inlägg: 181
Blev medlem: mån 04 okt, 2004 22:50
Ort: Östergötland

Inlägg av Pellfan »

"Pell-Ling" pannan ser ju ut lika dan.
Om man går över sundet och kollar på några danska sidor finner man några olika fabrikat med denna grundkonstruktion, danskarna bränner inte bara pellets utan olivkärnor, spån, säd etc.
Då har man omrörare i behållaren för att kunna mata in i brännaren.
Godkännanden....är det enl. de nya EN... så är ju dessa gällande.
För krav på vissa godkännanden (typ svan) är i grund o. botten handelshinder.

//P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Det där skall man nog inte släpa in i pannrummet.Verkar läskigt konstruerad.
Vad är det läskiga ?

Alla stokers ser ju ut sådär.
Kollar man dimensionerna på grejerna så är det svimma och dö.
De har tagit i för kung och fosteland när de konstruerat och dimensionerat godset. Jag var och kikade på sådana hos en handlare i Polen (castorama) och måste säga att de ingav ett ruskigt fint kvalitetsintryck.
Motorer till skruvar och annat var allt som oftast Siemens och fläktar var av kända fabrikat de också.

Tyvärr blev det inget sådan stokerpanna då jag har ett muppigt pannrum med dörrar från två håll. Den var för stor helt enkelt, men det var jäkligt nära köp.

Dessutom insåg jag att jag inte skulle klara av att hantera havre hur mycket jag än önskade. Så lätt som man tror är det inte att hitta och få hem havre. Inte ens om man bor i en mindre stad med lantbruk nära.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Inlägg av Andreas Hansson »

Ska inte fallet vara 50cm?
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!
Inlägg: 1110
Blev medlem: ons 20 apr, 2005 22:27
Ort: Alingsås, Västra Götaland

Inlägg av elvis »

Om fallet ska vara 50 cm klarar inte ex. Thermia kravet med sina 10-15 cm.

Jag har svårt att tänka mig att kravet är ett fall.
Däremot är ett fallschakt ett sätt att lösa kravet på flera av varandra oberoende säkerhetssystem.

Dessa pannor har kraftiga sprinklersystem och mycket täta luckor så brand torde vara tämligen omöjlig. Inget syre kommer in och vattnet släcker. De är avsevärt mer påkostade än de hobbypannor och hobbybrännare som säljs av många svenska tillverkare.
det ligger iofs i sakens natur att pellets inte kräver lika avancerad utrustning som en biopanna - allbränslepanna.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

elvis skrev:Om fallet ska vara 50 cm klarar inte ex. Thermia kravet med sina 10-15 cm.

Mvh
Den har slussen o två skruvar där den undre internskruven går dubbelt så snabbt som den övre för att förhindra att det blir en samman hängande bränsle sträng.... Kan aldrig bli säkrare konstruktion mot bakbrand..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar