Murar man normalt sett in rökröret direkt i murstocken?
Murar man normalt sett in rökröret direkt i murstocken?
Enligt Calmarpannan (som jag snart har) så gör man det.
Min förra panna hade dock en passbit som satt fastmurad i murstocken där sedan rökröret satt fast.
För och nackdelar med de två alternativen och vilket är att föredra?
//Jocke
Min förra panna hade dock en passbit som satt fastmurad i murstocken där sedan rökröret satt fast.
För och nackdelar med de två alternativen och vilket är att föredra?
//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
Murning av rökrör
Hej, jag har en CTC-panna i pannrummet som är ansluten med en stos i muren. Efter att ha renoverat skorstenen skulle jag mura fast stosen igen men frågande först en kille på en kamin och kakelungsfirma hur jag skulle göra.
Han sa att jag absolut inte skulle mura fast järnstosen direkt i muren eftersom det ganska snart inte skulle vara tätt längre. Detta pga att när stosen pendlar mellan kallt och varmt så expanderar och drar den ihop sig vilket resulterar att bruket inte håller tätt om murbruket ligger direkt mot stosen.
Hans lösning var att mellan stosen och muren lägga en vit eldfast matta som såg ut som denna: http://www.holgereldfast.se/isofrax.htm, vet inte om det var exakt den sorten med iallafall liknande. Det var samma som janfire-killen använde för att täta mellan brännaren och pannan.
Jag skulle lägga dubbla lager av mattan tyckte han för att jag skulle vara på den säkra sidan.
Vet inte om detta är en standardlösning men jag tyckte logiken bakom var vettig så jag körde på den lösningen.
Men man tycker ju att de som säljer calmarpannan borde veta.
Lycka till!
Han sa att jag absolut inte skulle mura fast järnstosen direkt i muren eftersom det ganska snart inte skulle vara tätt längre. Detta pga att när stosen pendlar mellan kallt och varmt så expanderar och drar den ihop sig vilket resulterar att bruket inte håller tätt om murbruket ligger direkt mot stosen.
Hans lösning var att mellan stosen och muren lägga en vit eldfast matta som såg ut som denna: http://www.holgereldfast.se/isofrax.htm, vet inte om det var exakt den sorten med iallafall liknande. Det var samma som janfire-killen använde för att täta mellan brännaren och pannan.
Jag skulle lägga dubbla lager av mattan tyckte han för att jag skulle vara på den säkra sidan.
Vet inte om detta är en standardlösning men jag tyckte logiken bakom var vettig så jag körde på den lösningen.
Men man tycker ju att de som säljer calmarpannan borde veta.
Lycka till!
CTC171 -66
Janfire NH
Spånhus från 30-talet, tilläggsisolerat 90mm, nya 3 glasfönster.
Janfire NH
Jag har vanlig isolering typ rockwool, numera Paroc, som tål höga temperaturer mellan mitt rör och själva skorstenen, ca. 1-2 cm tjockt. Det menade muraren på att det räcker gått. Varför köpa dyr "matta" om man ändå har värme tålig isolering att tillgå.
Yttererst är det dock puts direkt mot rökröret.
Yttererst är det dock puts direkt mot rökröret.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Pris
Jag betalade ca 230kr för en bit på ca 50x50 cm som räckte gott och väl. Så det var väl inte direkt nått "hemmansköp". 

CTC171 -66
Janfire NH
Janfire NH
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har ingen isolering (va så på andra pannan oxå) mellan rökröret o muren bara vanlig cement.. Har haft de så i 2 år snart o det finns inga sprickor el springor mellan rökröret o muren..
Tror inte heller att det kan rycka in där om det inte skulle va helt tätt då man har draget i skorsten..
Tror inte heller att det kan rycka in där om det inte skulle va helt tätt då man har draget i skorsten..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumshärskare!
Har röret inmurat i murstocken.Inga sprickor eller sånt.
Men ska nog göra om. Jag får lite oljud från fläkten upp i skorstenen.
Tänkte ta ett rör som är lite större än rökröret och mura in det i murstocken sen trä in stosen och täta med något flexibelt i mellan rummet mellan rören.
Men ska nog göra om. Jag får lite oljud från fläkten upp i skorstenen.
Tänkte ta ett rör som är lite större än rökröret och mura in det i murstocken sen trä in stosen och täta med något flexibelt i mellan rummet mellan rören.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Jøtul I 520 FL
Installeras!? Nja, alla prylar har kommit nu i alla fall sånär som på sista tanken som DHL ringde om igår.
Beställningarna har varit under all kritik fråm firman som sköter det. Det har tagit ca 20 veckor att få hem allt och ingen sak har enligt leverantörerna ängre ledtid än 6 veckor. Så hela arbetet har varit under all kritik hitills. Det har nu gått nio (!) månader sedan det brann.
Men snart så....
//Jocke
Beställningarna har varit under all kritik fråm firman som sköter det. Det har tagit ca 20 veckor att få hem allt och ingen sak har enligt leverantörerna ängre ledtid än 6 veckor. Så hela arbetet har varit under all kritik hitills. Det har nu gått nio (!) månader sedan det brann.
Men snart så....
//Jocke
Calmarpannan V33, Thermia Bequem 20D, 1 st 750-liter Effecta tank med 90mm PUR och en 1500-liters Husqvarnatank med 45mm PUR.
1. Tänkte främst på att det expanderar om man murar fast det utan flexiblet material.För dej gör det väl inget om det blir lite stommljud då du har fristående pannrum..
2. Calmarpannan hade inte ens hört talas om att man installerarade med stos utan menade att man alltid murade in hela röret rakt in i skorstenen.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det kallar jag skandal..joa skrev:Installeras!? Nja, alla prylar har kommit nu i alla fall sånär som på sista tanken som DHL ringde om igår.
Men snart så....
//Jocke

Vad behöver ta 20 veckor att ta fram????????
Men du kanske har färskt stål i grejorna då malmen började brytas efter beställningen..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Mitt rökrör är så gott som bara inmurat. Lite isolering finns men den trycktes in för att inte lekakulorna skulle rinna ut när vi tog upp ett nytt hål i skorstenen och insatsröret vid installationen av nya pannan.joa skrev:Hur har alla ni andra som inte svarat
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Ursäkta för denna anmärkningAndré skrev:Jag har ingen isolering (va så på andra pannan oxå) mellan rökröret o muren bara vanlig cement.. Har haft de så i 2 år snart o det finns inga sprickor el springor mellan rökröret o muren..
men du menar väl MURBRUK och inte "vanlig Cement"
murbruk är mera flexibelt (lite levende) än cement. och spricker inte lika lätt vid spänningar.
PS. Jag har murat med murbruk i höstas till min gamla panna, å den eladar jag bara i om helgerna och då blir det så mycket pannan orkar hela dagarna , för att sedan stå iskall hela veckan. DS.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Hej
Det finns inget "rätt" svar på frågan egentligen.
De alternativ jag brukar göra är:
1. Vid installation av EcoTec TYR som är en ved och pelletskamin murar jag in en stos
och sedan sätter jag in rökröret och tätar med tätband och avslutar med pannkitt.
2. Pannor. Tätar med brandfast isolering och avslutar med ca 30 mm murbruk typ C
och jämnar av med kraftig svamp efter en halvtimme eller så. Skulle det bli en liten glipa så tätar ju isoleringen.
Vad som är mest viktigt framförallt vid eldning med ved i kaminer och pannor när temperaturerna varierar kraftigt
(från 20 gr till ibland 700 grader..jag vet undantagsfall med kassa kombipannor.) är att det inte får vara helt tätt mellan röret och teglet. Då kan det spricka riktigt fult i fogarna flera meter upp.
Jag bytte ut en vedkamin mot en pelletskamin på ett ställe i måndags och där hade det spruckigt långt upp på väggen pga att röret var för tätt inklämt mellan teglet.
Så ta upp hålet 10 mm runt om och se till att det blir tätt och snyggt.
Det beror oxå lite på vad det är för rökrör. Tunna fina rostfria rör eller tjocka cortenrör eller balkar. Kraftigare material har mera kraft vid expansion.
Som alltid skall man följa tillverkarens rekommendationer...
//MatsH
Det finns inget "rätt" svar på frågan egentligen.
De alternativ jag brukar göra är:
1. Vid installation av EcoTec TYR som är en ved och pelletskamin murar jag in en stos
och sedan sätter jag in rökröret och tätar med tätband och avslutar med pannkitt.
2. Pannor. Tätar med brandfast isolering och avslutar med ca 30 mm murbruk typ C
och jämnar av med kraftig svamp efter en halvtimme eller så. Skulle det bli en liten glipa så tätar ju isoleringen.
Vad som är mest viktigt framförallt vid eldning med ved i kaminer och pannor när temperaturerna varierar kraftigt
(från 20 gr till ibland 700 grader..jag vet undantagsfall med kassa kombipannor.) är att det inte får vara helt tätt mellan röret och teglet. Då kan det spricka riktigt fult i fogarna flera meter upp.
Jag bytte ut en vedkamin mot en pelletskamin på ett ställe i måndags och där hade det spruckigt långt upp på väggen pga att röret var för tätt inklämt mellan teglet.
Så ta upp hålet 10 mm runt om och se till att det blir tätt och snyggt.
Det beror oxå lite på vad det är för rökrör. Tunna fina rostfria rör eller tjocka cortenrör eller balkar. Kraftigare material har mera kraft vid expansion.
Som alltid skall man följa tillverkarens rekommendationer...
//MatsH
EcoNom Pelletspanna från EcoTec
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jepp vanlig cement med sand o vatten vilket gjordes den 20/10 2004 o inte en spricka el minsta springa finns än iaf så jag tror inte det kommer att hända något fram över heller..BG skrev:Ursäkta för denna anmärkningAndré skrev:Jag har ingen isolering (va så på andra pannan oxå) mellan rökröret o muren bara vanlig cement.. Har haft de så i 2 år snart o det finns inga sprickor el springor mellan rökröret o muren..
men du menar väl MURBRUK och inte "vanlig Cement"
murbruk är mera flexibelt (lite levende) än cement. och spricker inte lika lätt vid spänningar.

Eldade med ved första gången några timmar efter jag gjutitfast rökröret då det va 17° inne o -13° ute men jag tog det lite lungt i början både för keramikens skull o gjutningens.. Det ångade lite från gjutningen i början o när jag såg att putsade ytan blivit ljusgrå/torr va det bara att elda på.. Sen kan jag säga att det eldades tills de va 25° inne o de va riktigt skönt att gå o lägga sej den kvällen...