ABSO skrev:Klippt ur annan tråd:
evonaj skrev:Hej.
Jag har klätt min trädörr med 8mm mineritskiva och det ska vara godkänt
enligt sotningsväsendet.Köpte en skiva på Beijer bygghus för 432:-.Drog fast skivan med sockelskruv funka bra.Lite tung skiva men det gick bra ändå.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3611
Min sotare har också kommit på att jag behöver en mineritskiva på pannrumsdörren. Men jag har ingen erfarenhet av materialet så det vore tacksamt med lite erfarenheter.
Är 8 mm ett krav eller klarar man sig med tunnare?
Hurdan passning måste man ha längs kanterna på dörren - hur stor springa får det vara mellan minerit och dörrkarm?
Fasar man av kanterna?
Hur är det att såga och skruva i, fungerar det med vanliga byggcirkelsågen, ska man förborra för skruvar?
Hur många skruvar går det åt till en normal dörr?
Tål minerit stötar och slag utan att få märken?
Kan man måla mineriten och i så fall med vilken typ av färg?
Uops vad mycket funderingar/frågor....
8 mm, vet inte om det finns tunnare, kanske 5 mm. Edit: 6 mm enl. länk nedan, 4,5 finns också men då som vindstopper.
Springa, borde väl räcka med att göra den lika stor som dörren.
Fasning, en mjuk fas är nog att rekommendera. Görs lätt med fil.
Borra och såga, man bör för borra för skruven annars finns risk för sprickor om man är nära kanten. Byggsåg eller sticksåg fungerar men man får fundera lite på vilket blad/klinga som kan vara bäst. Skivan är cementbaserad så en klinga av hårdmetall är nog att föredra.
Antal skruvar, skulle gissa att man kan ha 300-400 mm mellanrum mellan skruvarna. Beror nog lite på vilken typ av dörr som man skall skruva i också....
Slag och stötar, den tål inte hur mycket som helst men den är bättre än en gipsskiva i allafall. Men det är ju en dörr bakom skivan så den borde ju minst vara jämnstark med dörren med dragning åt det starkae hållet.
Målning, eftersom den är cementbaserad så skulle jag vilja påstå att en silikatfärg eller likvärdigt är den bästa lösningen men jag tror nog att det mesta fäster på den skivan.
Här finns lite mer info:
http://www.setragroup.se/upload/Dokumen ... 1_0504.pdf