Mineritskiva på pannrumsdörren - detaljfrågor

Skriv svar
ABSO
Energiprofet!

Mineritskiva på pannrumsdörren - detaljfrågor

Inlägg av ABSO »

Klippt ur annan tråd:
evonaj skrev:Hej.
Jag har klätt min trädörr med 8mm mineritskiva och det ska vara godkänt
enligt sotningsväsendet.Köpte en skiva på Beijer bygghus för 432:-.Drog fast skivan med sockelskruv funka bra.Lite tung skiva men det gick bra ändå.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3611
Min sotare har också kommit på att jag behöver en mineritskiva på pannrumsdörren. Men jag har ingen erfarenhet av materialet så det vore tacksamt med lite erfarenheter.

Är 8 mm ett krav eller klarar man sig med tunnare?

Hurdan passning måste man ha längs kanterna på dörren - hur stor springa får det vara mellan minerit och dörrkarm?

Fasar man av kanterna?

Hur är det att såga och skruva i, fungerar det med vanliga byggcirkelsågen, ska man förborra för skruvar?

Hur många skruvar går det åt till en normal dörr?

Tål minerit stötar och slag utan att få märken?

Kan man måla mineriten och i så fall med vilken typ av färg?
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Re: Mineritskiva på pannrumsdörren - detaljfrågor

Inlägg av Roli »

ABSO skrev:Klippt ur annan tråd:
evonaj skrev:Hej.
Jag har klätt min trädörr med 8mm mineritskiva och det ska vara godkänt
enligt sotningsväsendet.Köpte en skiva på Beijer bygghus för 432:-.Drog fast skivan med sockelskruv funka bra.Lite tung skiva men det gick bra ändå.
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_P ... px?id=3611
Min sotare har också kommit på att jag behöver en mineritskiva på pannrumsdörren. Men jag har ingen erfarenhet av materialet så det vore tacksamt med lite erfarenheter.

Är 8 mm ett krav eller klarar man sig med tunnare?

Hurdan passning måste man ha längs kanterna på dörren - hur stor springa får det vara mellan minerit och dörrkarm?

Fasar man av kanterna?

Hur är det att såga och skruva i, fungerar det med vanliga byggcirkelsågen, ska man förborra för skruvar?

Hur många skruvar går det åt till en normal dörr?

Tål minerit stötar och slag utan att få märken?

Kan man måla mineriten och i så fall med vilken typ av färg?
Uops vad mycket funderingar/frågor....

8 mm, vet inte om det finns tunnare, kanske 5 mm. Edit: 6 mm enl. länk nedan, 4,5 finns också men då som vindstopper.

Springa, borde väl räcka med att göra den lika stor som dörren.

Fasning, en mjuk fas är nog att rekommendera. Görs lätt med fil.

Borra och såga, man bör för borra för skruven annars finns risk för sprickor om man är nära kanten. Byggsåg eller sticksåg fungerar men man får fundera lite på vilket blad/klinga som kan vara bäst. Skivan är cementbaserad så en klinga av hårdmetall är nog att föredra.

Antal skruvar, skulle gissa att man kan ha 300-400 mm mellanrum mellan skruvarna. Beror nog lite på vilken typ av dörr som man skall skruva i också....

Slag och stötar, den tål inte hur mycket som helst men den är bättre än en gipsskiva i allafall. Men det är ju en dörr bakom skivan så den borde ju minst vara jämnstark med dörren med dragning åt det starkae hållet.

Målning, eftersom den är cementbaserad så skulle jag vilja påstå att en silikatfärg eller likvärdigt är den bästa lösningen men jag tror nog att det mesta fäster på den skivan.

Här finns lite mer info:http://www.setragroup.se/upload/Dokumen ... 1_0504.pdf
Senast redigerad av Roli den ons 27 sep, 2006 14:44, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
evonaj
Prima virke
Kontakt:

Inlägg av evonaj »

Hej.
Jag har en utåtgående dörr från mitt pannrum,så jag anpassa skivan efter det.Alltså när dörren är helt stängd så är det bustajt mot dörrkarmen.Sen tänkte jag klä dörrkarmen med mineritskiva,det blir smala rimpor som skruvas fast.
Angånde avfasning av skiva så tog jag min hörnslip och fasade av kanterna lite så att det gick att stänga dörren.Man behöver inte förborra för skruvarna.En sak till jag använde min sticksåg när jag kapade skivan gick alldeles utmärkt.Jag la upp skivan på 2st bräder som jag hade lagt på 2st träbockar,sen är det bara att kapa.
D.s det går nog att att använda vilken färg som helst.
Hoppas det räcker med svaren.
Lycka till :D
Fjärrvärme anläggning..
Hus byggt 1965 i tegel..Yta entreplan 124kvm och källaren 124kvm..
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Stort tack bägge för alla tips och ledtrådar, mycket upplysande!

Men räcker 6 mm som brandskydd?

Och jag har för mig att jag hört någonstans att dörrkarmen inte skall behöva kläs..?
Skriv svar