Mojlilga uppkopplingar till internet

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
kurreburre
Prima virke

Mojlilga uppkopplingar till internet

Inlägg av kurreburre »

Som namnts tidigare vore det trevligt om man kunde styra och logga via PC'n. Som jag ser det sa finns det tva vagar.

1 Att ha en fet klient och sedan far man skota remote uppkopplingen sjalv via MSTSC eller VNC med mojlig kryptering via SSH, eller lliknade. Problemet har ar ju att du, om du inte har tungan ratt i mun, exponerar hela din dator och natverk, samt att den som ar handig inte kan mickla sjalv med funktioner och design.

2 Web klient. har finns det ju lite olika losningar antigen sa kor man apche och SSL med eventuellt tomcat (om man tycker Perl och PHP inte har ratt funktionalitet) och gor ett fint installtions program som alla kan installera pa sin dator. Sedan far de som vill stalla in sina brandvaggar bast de vill om de vil na dem utanfor det lokala natverket. Man kan ju ocksa bygga in en liten server i brannaren, ung som de gor med brandvaggar (men jag vet inte om jag tycker att en brannare ar en optimal miljo for den tekniken :-), men jag kan ha fel)

Jag vet att jag pratade en del om VPN men reviderar den uppfattningen lite VPN kan ju vara lite lurigt att satta upp, det vore i sa fall om man hade ett installations program som skotte all genereing av certifikat och dylikt, men som sakt det kanvara kranglligt samt att man maste ha en router som stodjer det. Jag skulle nog kora pa en apache via SSL, med ett fett installattionsprogram, som kor pa, localhost, wifi adaptrar pa brannare/panna som kor via WEP eller annan kryptering som inte broadcastar sin SID.

Ja det finns mycket att diskutera och de flesta losningar har ju sina for och nackdelar. Jag har for mig att Thermia har ett program som ansluter panna/brannare till en tjanst som de har, som man sedan kan na via internet. Personligen skulle jag vilja ha min egen server.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Grimreaper
Lärjunge!

Inlägg av Grimreaper »

En möjlig sak du kan göra är att ha en dator, ej kopplad till Internet kopplad till din brännare, och den datorn sedan kopplad till din "huvudburk" ( som har 2 nätverkskort, ett för internet, och ett för brännar-PC'n).
När du sedan vill koppla upp dig mot brännaren remote (om du är bortrest tex) så loggad du först in på huvudmaskinen, och därigenom kör du en remote desktop koppling gentemot brännar-burken. Då ligger inte din bränne med direkt access ut mot Internet. (så kan man justera in brandväggar och dylikt för att bara ta vissa IPn, med mera för att ytterligare öka på säkerheten.)

finns olika lösningar man kan ta till för att få det så säkert som möjligt. anser själv att den typen av säkerhet ej ska åligga tex Janfire att lösa, om man vill ha PCaccess till sin brännare. Det är faktiskt upp till användaren. Har man dålig koll (och inte känner till basic grejjer som brandvägg/antivirus) ska man undvika ämnet :D
Janfire NH, 1.20
Panna Combifire
CBJ autoshunt
Eldar: Solett Pellets, småsäck

Hus från 1955, tegelfasad, på 108kvm boyta (2 plan) + kallkällare, 2glas fönster, dålig isolering.
kurreburre
Prima virke

Sorry...

Inlägg av kurreburre »

Detta inlagg var igentligen menat som ett svar till Icecaps, men jag maste ha tryckt pa fel knapp.
Janfile integral panna med NH brännare och pellistore
Skriv svar