Skrostensdiameter

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Skrostensdiameter

Inlägg av MP »

Planerar att byta panna, men skorstensarean räcker enbart till för en liten panna om man går efter tillverkarnas rekommendationer.

Om jag köper en panna med betydligt större kapacitet än vad skorstenen klarar, går det att köra en modern vedpanna med förliten skorstensarea och därmed reducerad effekt.

Eller funkar inte pannan alls med förliten skorstenarea?
Anders G
Stor entusiast!
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 03 jan, 2005 16:45
Ort: Sörmland

Inlägg av Anders G »

Konkret svar utan svammel:
Diskutera med respektive panntillverkare. Förmodligen går det att ordna med tex en sugande fläkt på toppen eller liknande.

Mindre konkret svar med svammel:
Hej, jag bor i det inre av Amazonas djungler. Jag vill köpa en Rolls Royce. Många säger att den kräver sk "vägar" för att jag skall ha någon nytta av den. Är det verkligen så?
Albin230 Vedpanna+1,8m³ acktank. 15m² Lesol3 självbygge solf 1996, via platt-VVX till acktanken. <10m³ ved/år. BOA140m²
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

Ja kanske skall förtydliga mig.
Anta att min skorsten klarar en panna på 20 kW helt korrekt.
Om jag köper en panna som är på säg 45 kw kan jag då elda och få ut 20kW.
Grundtanken är att framöver byta skorsten till den storlek som pannan enligt instruktionerna skall ha.
ingemar_o
Energiprofet!
Inlägg: 404
Blev medlem: ons 05 jan, 2005 00:58
Ort: söderhamn
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

i ett sådant läge hade jag frågat panntillverkaren måste vara det bästa stället att fråga du kan även fråga sotaren vad den tror om det hela.
det är väl inte bara area på rökkanalen det är även längden på den åxå
men om jag har fel så hoppas jag att nån som vet mer rättar mig
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
leifa.k
Energiprofet!
Inlägg: 406
Blev medlem: lör 11 dec, 2004 22:26
Ort: Skärblacka/ Östergötland

Inlägg av leifa.k »

Givetvis påverkar både arean och längden på rökgaskanalen "draget". Tänk på en trädgårdsslang, en lång smal slang som man byter ut till en grövre ger mera vatten. Jag har en vedex 2000 -95 med tryckande förbränningsluftfläkt och pannan har en märkeffekt 28-35 Kwh och min murade skorstens kanal är ca. 8-8,5m lång 14X14cm.(196cm2). Det funkar bra. Jag tror att vedpannorna av idag är optimerade förbränningsmässigt vid märkeffekt. Att köra en för stor vedpanna med reducerad effekt tror jag sänker förbränningsverkningsgraden, så jag tror att rent förbränningsmässigt sett är det bättre med en mindre panna, men som det har nämnts så kan man komplettera med en rökgasfläkt, eller om det är en sugande fläkt på pannan så kan det ju funka med "för stor panna" i förhållande till rökgaskanalsarean.
apersson850
Pannrumstomte!
Inlägg: 1006
Blev medlem: tis 03 jan, 2006 13:14
Ort: Traryd

Inlägg av apersson850 »

Blir väl antagligen sämre förbränningsresultat med för liten skorsten. Alltså skitigare avgaser.
Min vedpanna vill ha mycket mer luft än vad oljebrännaren i den gamla pannan nöjde sig med. Den nya hade lite "andnöd" till att börja med, innan jag insåg att jag måste öppna några ventiler på vid gavel. Med fläkt blir det ju lite "turboladdning" av det hela, kan man säga.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar