mvh P
Vad är det du vet egentligen?ing._med_pellets skrev:Skulle köpt en Econom om hag vetat det jag vet idag när jag köpte min befintliga panna.
Men å andra sidan är det mycket mindre utsläpp från start med underhållsglöd o den går ju köra både med eltändning/underhållsglöd..ing._med_pellets skrev:Vad jag vet är att de låga utsläppen för Beuqem:en inte gäller efter stopp (glödhållningsperioderna). Det släpps ut långt mer hälsovådliga kolväteföreningar vid underhållsglöden än vad som sker vid drift. Det är synd att utsläppen vid stillestånd inte framhålls mer. Jag har varit i kontakt med Thermia om detta men de viftar bort det hela med att rökgasvolymerna är så små vid stillestånd. Jag kan hålla med om att volymerna är små men utsläppen behöver inte vara små för det.
Att köra mot acktank ser jag bara som en fördel då det ger långa gångtider med få upp och ner eldningar.
Det kan nog stämma om man har väldigt torrt biobränsle i stora pannor med rörlig roster att att man får stadigt bra miljövärden. Har man bra bränsle och jämn bränleinmatning så brukar det mesta funka tror jag. Detsamma gäller nog villapannorna, Håller med om keramiken, men för övrigt så brukar ju stora pannor med rörlig roster vara av fläskiga gjutjärnskonstruktioner, och det är annars inte så lyckat om bränslets fukthalt stiger, tex. om man blandar in slam eller balade sopor med låg torrhalt som är populärt i många fjärrvärmeverk idag. Näe tacka vet jag BFB pannor, om vi pratar storskaligt som du nämnde. Vi hade förut på jobbet en rörlig roster av fabrikatet KABLITZ, i 5 sektioner (trappsteg) varannan rörlig varannan fast ca: 70-80 stavar i bredd, det skulle göra ca: 350-400 st stavar ggr ca:40kg. Primärluften kommer underifrån mellan stavarna och kyler bränslebädden bra, så den håller en temp långt under 850gr. Näe, tacka vet jag BFB panna som den blev ombyggd till med ca: 70 ton sand som håller en temp på runt 850gr. Utsläppsvärden såsom CO, NOX, Stofthalt sjönk dramatiskt, även med bioslam som är väldigt svårt att avvattna. Nu vet jag inte vad dina referat är när det gäller storskaliga pannor, men den jag skiver om ligger på 110-120 MWh, 60 bar tryck med bra biobränsle.ing._med_pellets skrev:Rörligt roster är också något man tagit från storskaliga pannor med bra miljövärden.
Hoppas andra tillverkare fattar att keramiska detaljer behövs för att få höga temperaturer med fullständig förbränning. Fläskiga gjutjärnskonstruktioner må hålla länge men kommer aldrig upp i samma miljövärden.
Man sotar tuberna uppifrån, öppnar hela toppen på pannan, med ett knapptryck.Roger skrev:Är nyfiken på hur man sotar ur pannan, uppifrån framifrån eller? Intervaller?
Mvh
/Roger