Ecotec Econom..lätta hjärtat.. för och-nackdelar??!! :-)

Skriv svar
Jon Lord
Ungskog

Ecotec Econom..lätta hjärtat.. för och-nackdelar??!! :-)

Inlägg av Jon Lord »

Era erfarenheter, synpunkter och modifieringar.....SHOOOOT !!!! :-)

mvh P
Nyfiken, Lyhörd och Ifrågasättande.
bamyl
Stor entusiast!

Inlägg av bamyl »

Fördelar: Tyst, mekarvänlig, endast standarddelar, EFFEKTIV, lättinställd, automatisk.

Nackdelar: Ny panna med innovativa lösningar, som för med sig barnsjukdomar. Men återförsäljaren/tillverkaren är ju väldigt "serviceminded" så det löser sig i alla fall.

På min har sista matarskruven gått av, men fick en ny variant med en annan infästning mot växellådan.

Annars funkar den bra tycker jag.

Econom laddomat 21 effecta 750 BBS

Mvh
Bamyl
Roger
Fröträd

Hej

Inlägg av Roger »

Är nyfiken på hur man sotar ur pannan, uppifrån framifrån eller? Intervaller?

Mvh
/Roger
"Kör så det ryker" CTC 265b + Eco Tec A3
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

bamyl skrev:EFFEKTIV
Effektiv? Nja ungefär som andra pannor i test...

Att pannan kräver acktank är en nackdel om man egentligen inte behöver acktank eftersom installationen blir mer skrymmande och komplicerad.
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

Den keramiska cylindern som bildar efterbrännkammaren är helt rätt väg att gå för pelletspannor. Mycket låga utsläpp med så nära fullständig förbränning man kan komma på en småskalig pelletspanna. Borde vara standard med keramik. Rörligt roster är också något man tagit från storskaliga pannor med bra miljövärden.

Hoppas andra tillverkare fattar att keramiska detaljer behövs för att få höga temperaturer med fullständig förbränning. Fläskiga gjutjärnskonstruktioner må hålla länge men kommer aldrig upp i samma miljövärden.

Skulle köpt en Econom om jag vetat det jag vet idag när jag köpte min befintliga panna.
Senast redigerad av ing._med_pellets den tis 03 okt, 2006 12:46, redigerad totalt 1 gånger.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

ing._med_pellets skrev:Skulle köpt en Econom om hag vetat det jag vet idag när jag köpte min befintliga panna.
Vad är det du vet egentligen?

Din befintliga panna är lika effektiv som Economen och klarar med råge miljökraven, men du menar att du gärna betalat lite extra för att få en panna som ger ännu lite mindre utsläpp? Och på köpet en skrymmande acktank? :?
ing._med_pellets
Prima virke

Inlägg av ing._med_pellets »

Vad jag vet är att de låga utsläppen för Beuqem:en inte gäller efter stopp (glödhållningsperioderna). Det släpps ut långt mer hälsovådliga kolväteföreningar vid underhållsglöden än vad som sker vid drift. Det är synd att utsläppen vid stillestånd inte framhålls mer. Jag har varit i kontakt med Thermia om detta men de viftar bort det hela med att rökgasvolymerna är så små vid stillestånd. Jag kan hålla med om att volymerna är små men utsläppen behöver inte vara små för det.

Att köra mot acktank ser jag bara som en fördel då det ger långa gångtider med få upp och ner eldningar.
Biomatic 20+, hemsnickrat veckoförråd, dragbegränsare.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

ing._med_pellets skrev:Vad jag vet är att de låga utsläppen för Beuqem:en inte gäller efter stopp (glödhållningsperioderna). Det släpps ut långt mer hälsovådliga kolväteföreningar vid underhållsglöden än vad som sker vid drift. Det är synd att utsläppen vid stillestånd inte framhålls mer. Jag har varit i kontakt med Thermia om detta men de viftar bort det hela med att rökgasvolymerna är så små vid stillestånd. Jag kan hålla med om att volymerna är små men utsläppen behöver inte vara små för det.

Att köra mot acktank ser jag bara som en fördel då det ger långa gångtider med få upp och ner eldningar.
Men å andra sidan är det mycket mindre utsläpp från start med underhållsglöd o den går ju köra både med eltändning/underhållsglöd.. :wink:

Det va synd att inte pannorna (äfabs test) utan vv beredning kördes mot beredare/acktank vilket varit intressant att se.. Då hade förbrukningen garanterat blivit högre vilket även påverkat utsläppen.. :roll:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

ing._med_pellets skrev:Rörligt roster är också något man tagit från storskaliga pannor med bra miljövärden.

Hoppas andra tillverkare fattar att keramiska detaljer behövs för att få höga temperaturer med fullständig förbränning. Fläskiga gjutjärnskonstruktioner må hålla länge men kommer aldrig upp i samma miljövärden.
Det kan nog stämma om man har väldigt torrt biobränsle i stora pannor med rörlig roster att att man får stadigt bra miljövärden. Har man bra bränsle och jämn bränleinmatning så brukar det mesta funka tror jag. Detsamma gäller nog villapannorna, Håller med om keramiken, men för övrigt så brukar ju stora pannor med rörlig roster vara av fläskiga gjutjärnskonstruktioner, och det är annars inte så lyckat om bränslets fukthalt stiger, tex. om man blandar in slam eller balade sopor med låg torrhalt som är populärt i många fjärrvärmeverk idag. Näe tacka vet jag BFB pannor, om vi pratar storskaligt som du nämnde. Vi hade förut på jobbet en rörlig roster av fabrikatet KABLITZ, i 5 sektioner (trappsteg) varannan rörlig varannan fast ca: 70-80 stavar i bredd, det skulle göra ca: 350-400 st stavar ggr ca:40kg. Primärluften kommer underifrån mellan stavarna och kyler bränslebädden bra, så den håller en temp långt under 850gr. Näe, tacka vet jag BFB panna som den blev ombyggd till med ca: 70 ton sand som håller en temp på runt 850gr. Utsläppsvärden såsom CO, NOX, Stofthalt sjönk dramatiskt, även med bioslam som är väldigt svårt att avvattna. Nu vet jag inte vad dina referat är när det gäller storskaliga pannor, men den jag skiver om ligger på 110-120 MWh, 60 bar tryck med bra biobränsle.
bamyl
Stor entusiast!

Re: Hej

Inlägg av bamyl »

Roger skrev:Är nyfiken på hur man sotar ur pannan, uppifrån framifrån eller? Intervaller?

Mvh
/Roger
Man sotar tuberna uppifrån, öppnar hela toppen på pannan, med ett knapptryck.

Sen tar man bort forbränningsaskan och flygaskan från 2 st luckor på framsidan.

Sitter en smart roterbar skiva inne i pannan, som gör att all aska kommer fram direkt till luckan, när man sotar.

var 500:e drifttimme står det, men jag har sotat lite oftare.
Det går ju väldigt fort.

BÄST AV ALLT: Helt inställbar hysteres....

Mvh
Bamyl
Skriv svar