chp76 skrev:Tackar tackar för det svaret.
Jag är inte 100 på att det är just exakt 15kw.....
Så om man modifierar det enligt verkligheten

så tar det då ca 6-7 timmar då med tanke på att tanken har 60 grader i toppen när brännaren startar och kanske 30grader i botten pga skiktningen.
och då borde pellets förbrukningen hamna runt 20kg eller???
Eller har jag fattat det fel????
Men åter igen, Tackar för den snygga uträkninigen!!
Hur många kW den är på kan du kolla genom att väga pelletsen med en hushållsvåg o mata brännaren manuellt i 15 min o ta det x4.. Om pelletsen innehåller 4,8 kWh/kg så ska brännaren dra 780 gram på 15 min/3125 gram/timme.. Brännarens effekt räknas på inmatad effekt o ej uteffekt..
Hmmm är din panna på 40 kW??
Om den är det så skulle du nog köra brännaren på 20 kW iaf, Tillverkare som märker upp vilken max effekt pannan har vid resp bränsle brukar pelletsen ligga på 75% av max effekten av vedeldning vilket då borde vara 30 kW´s brännare i din panna om det är en 40 kW panna..
Verkar bli som att värmen bara räcker till att värma rökgaserna lite om man kör på låg effekt o lite till vattnet.. Så blev det hos mej iaf...
Det blir lite svårare att räkna då man inte vet exakt hur tempen/skiktningen i tanken är..
Har du riktigt bra skiktning så tanken kanske sjunker till 30° i 2/3 o 60° översta 1/3 o sen laddar du hela tanken till 85° så rymmer/laddar du 94 kWh i tanken..
Men om tanken är 30° i botten 45° i mitten o 60° i toppen o man räknar på att snitt tempen i tanken blir 45° så rymmer den ca 84 kWh/laddning..
Alt 1 kommer det då att gå 24,5 kg för att ladda med en verkningsgrad på 80% o 4,8 kWh/kg för pelletsen o ta knappt 8 timmar (7,8 tim) att ladda..
Alt 2 behövs det 21,9 kg pellets för att ladda o det skulle ta 7 timmar utan uttag från tanken..
Så du har fattat rätt..

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd