Varför blir det för varmt?

Thomas_P
Stor entusiast!

Varför blir det för varmt?

Inlägg av Thomas_P »

Jag slog på cirkulationspumpen för ett par dagar sedan efter att jag tyckte att det blev lite rått några kvällar. Problemet är nu att jag lyckas inte med hålla en behaglig temperatur inomhus. Det blir helt enkelt för varmt.

Hur gör ni andra som har shuntautomatik? Har ni radiatortermostaterna fullt öppna eller reglear ni med dem? Själv är jag tvungen att göra det trots att jag har dragit ner värmereglagen på pannan till minimum. Jag shuntar då ut mellan 40 och knappt 50 grader beroende på utomhustemp.

Jag är allergisk mot elräkningar, därför vill jag komfortvärma med pannan i stället för att köra vidare på min luft/luft ett tag till, dessutom så når inte den in i vardagsrummet riktigt så som jag skulle önska.

Är det så att det inte funkar att värma huset med shuntauto när utomhustempen fortfarande ligger runt 10 grader nattetid och både 15 och stundtals mer dagtid?
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej
Kan du inte ställa om kurvan på shuntautomatiken?Jag har
kört med cirkpumpen i 2 månader nu , hade 4+ ute idag på
morgonen tror den shuntade ut ca 38 grader . Jag har mina
radiatortermostater ställda på ca23 gr Tycker om att ha det
varmt.

Wepe
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!

Inlägg av Dave »

Kör med cirk.pumpen året runt, ställer om kurvan ( har 5 kurvor) under vår/ höst och ställer in på läge"sommar" under sommaren. Radiator termostaterna är ställda på max , åretrunt...shunten ställer in rätt radiatortemp med hjälp av utomhusgivare och en givare på returen :) 8)
MVH / Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) Ställ termostaterna på radiatorerna på önskad temp i respektive rum
och shunta inte ut mer än vad som behövs på nätet,det sköter ju styrningen om med rätt vald/justerad kurva..
att ha termostaterna på max måste ses som fel ,dom skall ju fin styra resp, rumstemp..Hur skall man kunna styra rumstemp via shunten rummen är väl olika stora/placerade etc antar jag o där med värmebehovet olika/rum
MVH:UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Kurvan är ställd så snålt som det bara går, sen finns det en ratt till för finjustering och även den är så snålt ställd som det går. Ändå blir det för varmt.

Om shunten (enligt skalan) är helt stängd så är röret till vänster kallt medan röret till höger är mycket varmt, samma rör sitter givaren på och den kan visa typ 65 grader. Det känns inte helt Ok även om jag inte är helt säker på hur det funkar.

För visst är det väl så att om cirkulationspumpen är igång, och shunten är stängd, så ska väl radiatorvattnet cirkulera men utan att gå in i pannan? Mitt intryck är att så inte sker och det baserar jag på att den luft som jag inte har lyckats få ut ur systemet gör sig hörd genom att den inte passserar cirkulationspumpen. Men om jag då öppnar shunten manuellt så går luften vidare.

Min känsla är att något inte stämmer någonstans... :roll:
2 vuxna & 4 ungar.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) vet du att shunten o automatiken funkar som den skall hela vägen??
UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

har du kollat så att shuntmotorn verkligen drar ned shunten till noll
i såna fall så måste det väl vara själva shunten som är paj om det fortfarande kommer ut värme...

ÄR SHUNTCENTRALEN NYLIGEN INNKOPPLAD??????

eller är det så att automatiket shuntar på så att det kommer ut en viss temperatur??? (lite väl hög)

i såna fall så kanske reglercentralen behöver kalibreras ( fick hjälpa en bekant med det för ett par år sedan , hans skickade oxå ut för hög värme ) det var en EVR.
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

ub skrev:8) vet du att shunten o automatiken funkar som den skall hela vägen??
UB
Nope, detta är premiärturen med grejorna.
BG skrev:har du kollat så att shuntmotorn verkligen drar ned shunten till noll
i såna fall så måste det väl vara själva shunten som är paj om det fortfarande kommer ut värme...

ÄR SHUNTCENTRALEN NYLIGEN INNKOPPLAD??????

eller är det så att automatiket shuntar på så att det kommer ut en viss temperatur??? (lite väl hög)

i såna fall så kanske reglercentralen behöver kalibreras ( fick hjälpa en bekant med det för ett par år sedan , hans skickade oxå ut för hög värme ) det var en EVR.
Jag tror att något är fel med själva shunten, den är nämligen avstängd (enligt den blå och röda skalan). Jag har precis stängt av två element eftersom det blir riktigt varmt i kåken. När jag gjorde det så höll framledningen 47 grader. Efter att elementen stängts så höjdes den temperaturen till 64 grader. Pannan höll just då 66 grader, kanske hade framledningen gått upp någon grad till om jag hade väntat.

Pannan startade just när jag gick därifrån så nu ska jag ner och se hur framledningstempen ligger i förhållande till pannan.

EDIT: Panntempen på drygt 80 och framledning på 76.
2 vuxna & 4 ungar.
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Vill du spara energi så är det enda rätta att skaffa dig en inomhusgivare till shuntautomatiken.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

ABSO skrev:Vill du spara energi så är det enda rätta att skaffa dig en inomhusgivare till shuntautomatiken.
Den tanken har slagit mig och jag tänkte prata med min installatör om det samtidigt som jag ringer honom om mina nuvarande problem. Om jag inte själv finner någon utväg förstås.
2 vuxna & 4 ungar.
Skinnjoel
Frö

Inlägg av Skinnjoel »

Hej då detta är nya grejor kan man väl tänka sig att shunten är felvänd eller eventuellt bara skalan som dessutom kan vändas beroende på om det är en trevägs shunt eller inte och i detta fall då även shunt motorn går åt fel håll, prova att shunta manuellt eller tag kontakt med din installatör
Bionordic B30GL i Värmebaronen Vedolux 40ub med 3st 500l acktankar
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Det låter som att när du tror att shunten är helt stängd så är den helt öppen. Går shuntmotorn åt rätt håll? Annars kan det vara att ändlägena på motorn inte är synkad med shunten, stängd shunt = shuntmotor i ändläge.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Jag tror inte att shuntmotorn går på fel håll, men jag är inte säker, det är jag inte på någonting just nu.

Igår tröttnade jag och stängde av cirkulationspumpen, då stänger även shunten. Idag kommer jag hem 17:30 och slår på pumpen igen. Jag har då höjt kúrvan lite för shunten, tidigare stod den på absolut minimum. Det shuntas då ut 30C efter en liten stund och utomhustempen var +13C. Någon timme senare shuntas det ut 38C, utomhustempen är densamma. Jag åker sen iväg och kommer hem 20:30. Då shuntas det ut 48C och utomhustempen är fortfarande 13C.

Eftersom det börjar bli lite varmt i kåken så stänger jag av ett element (det största) och går sen ner i källaren igen. Då shuntas det ut 55C i stället men med oförändrad utomhustemp, och den irriterande luften som finns kvar hörs i cirkulationspumpen till skillnad från innan jag stängde elementet.

Jag kan inte få rim och reson i det, kan någon annan? Tyvärr vet jag inte vad jag har för shunt mer än att det är den som följde med pannan.
2 vuxna & 4 ungar.
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Om shunten stänger när du stänger pumpen så låter det som att motorn går åt fel håll.

När du stänger pumpen så sjunker tempen på stigarröret och shuntmotorn ska öppna för att kompensera.
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
wepe
Pannrumsnisse!

Inlägg av wepe »

Hej

Vet inte om det skrivits innan men testa att shunta upp
manuellt till max värme och kolla framledningstemp då.Sjunker
den då verkar det ju felvänt?Kan ju oxå vara så (Vet inte hur det ser ut hos dig),att armen till shuntmotorn om den är skruvad i axeln till shunten som inte
sitter rätt .Sjunker tempen om du shuntar upp enl ovan så borde
det ju vara att hitta nolläget (avstängd värme) på shunten lossa armen på shunt axeln köra motorn till avstängd värme och låsa armen där?Kanske kan vara något? Om det är en sån shunt jag tänker på

:?
Wepe
Senast redigerad av wepe den ons 11 okt, 2006 23:05, redigerad totalt 2 gång.
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Skriv svar