Pellets/Vedkombination i Baxi Bonus 30

Här diskuteras allt kring vedeldning
Skriv svar
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Pellets/Vedkombination i Baxi Bonus 30

Inlägg av ecke »

Hej Jag har köpt en Baxi Bonus 30 med Eurofire brännare och håller nu på att koppla in detta. Jag har dock lite funderingar angående funktionen på detta -på pannan finns en brytare som man slår om när man byter bränsle ved/pellets , när jag slår brytaren i läge pellets så startar laddomaten fast pannan är kall!? samt att uttaget som pelletsbrännaren är kopplad till är aktivt i vilket läge brytaren än är i -Baxi själva säjer att det skall vara så och att laddomaten skall gå hela tiden för att någon termokontakt eller likanande till laddomaten ej fungerar i detta läge men det känns ju lite onödigt att laddomaten skall gå 24 timmar om dygnet när jag eldar pellets. kan jag köra med pellets och ha brytaren i läge ved så jag får av/på funktion på laddomaten -eller finns det någon risk med detta?

//Tacksam för svar. Erik
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Då du kör med brytaren i läge ved startar laddomaten av pann/rökgastempen??

Startas laddomaten av rökgastempen så är det inget problem men om du har bra självcirkulation o det startas av panntempen är det inte säkert det går göra så.. Pannan kommer aldrig att få upp någon temperatur..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

laddomaten startas av pannvattentemperaturen antar jag - det gör den väll på alla pannor eller? -pannan kommer att komma upp i temp eftersom termoventilen i laddomaten inte kommer att öppna för ens tempen på vattnet är det rätta, men det känns onödigt att ha pumpen gående hela tiden bara.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ecke skrev:laddomaten startas av pannvattentemperaturen antar jag - det gör den väll på alla pannor eller? -pannan kommer att komma upp i temp eftersom termoventilen i laddomaten inte kommer att öppna för ens tempen på vattnet är det rätta, men det känns onödigt att ha pumpen gående hela tiden bara.
Vad är det för laddomat??

Laddomat 21 har självcirkulations funktion men det är ju bara att testa o se vad som händer.. Startar pumpen så är det inga problem o gör den inte det så bör/ska man inte köra så...
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

Jag har en laddomat 21 och den har ju en termoventil som öppnar först då tempen är den rätta (termostatens värde)
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ecke skrev:Jag har en laddomat 21 och den har ju en termoventil som öppnar först då tempen är den rätta (termostatens värde)
Visst men den har även självcirkulation vid t.ex strömmavbrott.. :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ecke
Gallringsobjekt
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 19 maj, 2005 10:49

Inlägg av ecke »

Ja den har självcirkulation om tempen är så hög så att termoventilen har öppnat -det är väll det som är själva vittsen med termoventilen och laddomat 21
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

ecke skrev:Ja den har självcirkulation om tempen är så hög så att termoventilen har öppnat -det är väll det som är själva vittsen med termoventilen och laddomat 21
Hmmm Roli kan kanske förklara bättre än jag då han har laddomat 21 o inte kan styra laddomatpumpen via pannvattnet då självcirkulationen gör att pannan aldrig får upp tempen.. Laddomaten står öppen då pumpen ej går så vattnet behöver inte vara varmt för att det ska bli självcirkulation mellan panna o acktank..
Roli kör därför med rökrörstermostat som styr laddomaten..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
christer
Stor entusiast!
Inlägg: 168
Blev medlem: lör 14 feb, 2004 19:38
Ort: skövde

Inlägg av christer »

har själv kombinationen pellets brännare o baxi bonus.
kolla på denna länk om funktionen om laddomat 21
http://www.termoventiler.se/default.asp ... 3&u2_ID=15
Att pumpen går gör inget mer än onödigt slitage på den
pumpen kör ju bara runt runt vattnet om inte termostaten är öppen.

mvh christer
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4186
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

André skrev:
ecke skrev:Ja den har självcirkulation om tempen är så hög så att termoventilen har öppnat -det är väll det som är själva vittsen med termoventilen och laddomat 21
Hmmm Roli kan kanske förklara bättre än jag då han har laddomat 21 o inte kan styra laddomatpumpen via pannvattnet då självcirkulationen gör att pannan aldrig får upp tempen.. Laddomaten står öppen då pumpen ej går så vattnet behöver inte vara varmt för att det ska bli självcirkulation mellan panna o acktank..
Roli kör därför med rökrörstermostat som styr laddomaten..
Det som står ovan stämmer, André:s inlägg. Med panntermostat (känner av temperaturen i pannan) så tar det väldigt lång tid innan jag får upp panntemperaturen eftersom det uppvärmda vattnet (dock ej så högt att panntermostaten reagerar) "smiter" över till acktanken via självcirkulationen.

När cirkulationspumpen har startat så cirkulerar pannvattnet i pannan tills termostaten i Laddomaten öppnar och släpper in "kallare" vatten från acktanken, då är självcirkulationsventilen stängd pga trycket som cirkulationspumpen ger.

Detta syns bra på de bilder som man kan se i länken som Christer lämnade enligt inlägget ovan mitt.

Förutom att cirkulationspumpen slits onödigt mycket så drar den ju ändock energi till ingen nytta samt hindrar självcirkulationen att flytta över det kvarvarande varma pannvattnet till acktanken. Där det gör mer nytta än att försvinna ut genom skorstenen som det gör om cirkulationspumpen ständigt är på och brännaren har värmt färdigt.
Det sista gäller om man inte värmer hela acktanken samt att ackens övre del ligger över pannans översta del.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar