Fråga, hastighet på cirkpump

Skriv svar
vatsug
Energiprofet!

Fråga, hastighet på cirkpump

Inlägg av vatsug »

Kör min cirkpump på läge 2 av 3 . Ä r det inte bättre att köra på lägsta hastighet , eller blir elementen längst bort kalla då ? Har nu ca 3 graders skillnad mellan framledn o retur. Hur gör ni andra ??
Tacksam för svar.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag kör min på 1an.Funkar fint
Testa
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
pal
Prima virke

Inlägg av pal »

1an för mig ochså,hus med två våningar,cirkulerar bra. :D
KMP PX21 på en gammal gjutjärnspanna från Prestoverket årsmodell 1965.
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Jag kör också på 1:an, även när det är -25
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Det beror lite på hur systemet ser ut. Har du termostater på elementen eller är det kranar? Om du har termostater så kan det gott räcka att köra på läge 1, naturligtvis beroende på pumpstorlek och husets storlek.
Om du har kranar på elementen och alla står öppna till hälften eller mer så är inte vattnet dummare än att det tar lättaste vägen och det betyder som du sa att elementen längst bort inte får något flöde alls, men det kan du strypa in även om du har kranar.
Jag har termostater på alla element, kör pumpen (av minsta modell 25/4) på läge 1 hela vintern, shuntautomatik och dt (tempskillnad mellan fram och retur) är på vintern 40 grader.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Hur kan du få temp diff på 40 grader?
Hur mycket shuntar du ut då?
Jøtul I 520 FL
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

Jag har också tempdiff kring 40 grader.
Shuntar ut över 70 grader när det är -20.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Ok. 70 grader. Ja då kan man ju få 40 tempdiff.
Jag har nog aldrig kört ut mer än 45grader tror jag.
Jøtul I 520 FL
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Jepp !

70 grader blir det vid -25.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Är det en rörs system eller ?
Jøtul I 520 FL
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Nädå det är tvårörs, bara att kurvan är har brant lutning, det är bara övre halvan av radiatorn som är varm så termostaten gör sitt jobb bra. Jag skulle säkert kunna sänka kurvan så den toppar 60 grader, det får väl bli längre fram, te vecka te vintern :)
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

Om bara övre delen av radiatorn blir varm, är det inte bättre att öka flödet över radiatorn och sänka framledningstempen så att hela radiatorytan får göra nytta? Jag tycker att det låter lite fel att framledningstempen är så het att bara övre delen av radiatorn blir varm. Är detta medvetet för att få lägre flödeshastighet för att störa skiktningen så lite som möjligt? Själv har jag låga framledningtemperaturer, shuntautomatik cbj med enbart inomhusgivare.
Jössehäring
Fröträd

Inlägg av Jössehäring »

Hej!

Har du kranar på radkretsen så går det bra att ställa husets temp med shunten och strypa in kranarna så du får rätt temp i alla rum i huset. Instrypningen som jag har gjort med mina termostater fungerar bra tycker jag.
Öppnar jag termostaterna fullt och låter shuntautomatiken reglera rumstemperaturen (då är det ju ingen vits med termostater, eller?) så måste jag sätta pumpen i läge 3 för att den ska orka pumpa runt vattnet till alla element och då drar den 80 W istället för 20W och då drar pumpen 1,5kWh mer per dygn ( visserligen småpengar, men slå ut det på ett år!) och går pumpen för fullt så blir det pysljud i elementet pga högt flöde.
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Jag märker ingen skillnad än, kanske för milt ute +10 grader ute , framledningstemp 25 grader, retur 22 grader, kör nu på läge 1 förut läge 2 , ingen skillnad alls 3 graders skillnad nu som då.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar