OCh då är en VP roligare..Fd:Fliseldare skrev:Dålig? Den var inte dålig Tråkig

Det är när man hör sådant som man inte ångrar att man "offrade" lite utrymme i garaget och byggde bulkförråd......Charlie skrev:För att inte tala om när pelletsleveransen kommer när det har snöat 20cm tung blötsnö och man har 30m att skotta först innan man ens kan börja bära säckarna.
Man får det man väljer ..själv föredrog jag att bygga bulkföråd på samma uta som jag hadde till att lasta småsäck på ..med andra ord så är det samma yta som åtgår till bulk ..och nu behöver jag bara ringa så fyller dom på lika som dom gjorde när man körde med olja ..inge tungt alls ..bara att luta tillbaka i soffan och njuta av pelletsvärmen ..och sot/uraskning är inget jobb att tala om ..jag sotar bara varannan uraskning och märker ingen effektförsämmring för det och uraskning gör jag 2 gånger på hela sommaren och en till två gånger i månaden på vintern ..inte nååå jobbigt ..men som sagt hoppas att bergvärme prylarna håller tills den börjar betala av sig vilket jag är tveksam tillCharlie skrev:Jag måste ge fd:fliseldare rätt. Inte tusan är det speciellt roligt att kånka säckar eller sota pannan. För att inte tala om när pelletsleveransen kommer när det har snöat 20cm tung blötsnö och man har 30m att skotta först innan man ens kan börja bära säckarna.
Men just nu överväger fördelarna, en låg investering (ca 20tkr i mitt fall) och en låg uppvärmningskostnad. ...och lite intressant är det ju med en teknik som man förstår sig på och kan fippla med själv.
Hur mycket pellets gick det tidigare o vad har du för kalkyl (beräknad elförbrukning) med vp??Fd:Fliseldare skrev:men som sagt hoppas att bergvärme prylarna håller tills den börjar betala av sig vilket jag är tveksam till
Ärligt talat så bryr jag mig inte så särskilt mycket om den betalar sig eller ej.Det är bara så att jag har eldat med det mesta olja,ved,flis & spån i många år.Så det skall bara bli skönt att slippa allt slit.(å Slitit har jag gjort) sen har jag ju en försäkring i 10 år ,sen får vi ju se om den håller eller ej.Men jag har många polare som har vp & har varit skitnöjda med dom.Å där är ju faktist jätte mycke att fippla med om man nu vill göra det.Så ja den är roligare..