Combifire inställningar??

Skriv svar
Johan Dahlberg
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 17:01

Combifire inställningar??

Inlägg av Johan Dahlberg »

Har precis kastat ut min gammla Thermia -57 (tung som fan)
Satte in en Combifire ihop med min Iwabo från 00.
Jag undrar nu om det är nån som har grejat med diff mellan start och stopp? Enl instruktionsbok så skall det kunna gå att ha en diff på 15 grader.För tillfället så har jag termostaten på 80 grader.
Är det nån ide`att ha brännaren att gå mellan 65 och 80 grader? Mer än att jag får längre gångtid på brännaren vilket iof inte är nån nackdel.
För övrigt är jag helnöjd med pannan och brännare, dom verkar lira bra ihop.
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

Har min termostat på 80 grader och en diff på 15. HAr även ställt min brännare så att den startar upp 1 timme efter att pannan står på 65. Fungerar bra tycker jag. Har funderat lite på att ställa upp termostaten till 85 så att jag kan ställa brännaren på 1.5 - 2 timmar istället. Vet inte vilket som är bäst? Vad tror ni?

HUr höga rökgastemperaturer får du? Min Combifire kommer bara uppi 85-95 som mest och då har jag alla turbalatorer i.

Hur är din baffelplåt vänd?
Just nu har jag den täckta trekantsdelen utåt men vet inte om det är rätt.
Johan Dahlberg
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 17:01

Inlägg av Johan Dahlberg »

Jag har baffeln likadant som du med den täckta delen ut mot luckan.
Jag har 150-160 i rökgastemp med alla grejor i.
Har för mig att jag har hört nånstans att man ska flytta givaren till rökgastemp vid olika anlsutning till skorsten bakåt alt framåt,
men jag kan inte hitta det här på forumet, har väl sett det nån annanstans. :?:
Vad har du för brännare?
Jag kan ju inte göra ett skit med min Iwabo mer än justera luften och vrida på lite potensiometrar lite på känn. Eller har du satt dit nåt tillslags fördröjningsrelä?
Har även sett att det finns fler parametrar i inställningsmenyn än vad det står i instruktionsboken, har du koll på dem?
Eller man ska förtränga att dom finns?
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

Jag har baffeln likadant som du med den täckta delen ut mot luckan.
Jag har 150-160 i rökgastemp med alla grejor i.
Har för mig att jag har hört nånstans att man ska flytta givaren till rökgastemp vid olika anlsutning till skorsten bakåt alt framåt,
men jag kan inte hitta det här på forumet, har väl sett det nån annanstans.
Hur har du din anslutning då? Min sitter på ovansidan. Har du flyttat din givare? jag har aldrig kommit upp i högre så det kan ju inte vara sot som gör det.
Vad har du för brännare?
Jag kan ju inte göra ett skit med min Iwabo mer än justera luften och vrida på lite potensiometrar lite på känn. Eller har du satt dit nåt tillslags fördröjningsrelä?
En Green Energy brännare.
Den brännaren har ett inbyggt fördröjningsrelä.
Har även sett att det finns fler parametrar i inställningsmenyn än vad det står i instruktionsboken, har du koll på dem?
Eller man ska förtränga att dom finns?
Har också sett det men jag vet inte vad dem står för.

Har du pumpen aktiviverad eller avstängd?[/quote]
Johan Dahlberg
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 17:01

Inlägg av Johan Dahlberg »

Jag har min anslutning rakt båkåt och jag har pumpen till.
Det måste ju finnas nån som har koll på det där om givarens placering och de övriga parametrarna.
Kanske ska ta och ringa till VedoSol och höra vad dom säger, för min "installatör" hade noll koll på instllningar eller nåt. Så fort pannan var på plats så drog han som en avlöning.
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

Jag har min anslutning rakt båkåt och jag har pumpen till.
Det måste ju finnas nån som har koll på det där om givarens placering och de övriga parametrarna.
Kanske ska ta och ringa till VedoSol och höra vad dom säger, för min "installatör" hade noll koll på instllningar eller nåt. Så fort pannan var på plats så drog han som en avlöning.
Är alla installatörer likadana? Min stack också direkt. Du är väl inte från Norra Skåne så vi har samma installatör.

Ring gärna och meddela vad dem säger.

Hur lång tid tar det från att brännaren startar tills den stannar när det är från 65-80 gr? Min tar c:a 30 min.
Hur länge står den stilla sen om ni bara använder lite varmvatten och ingen värme?
Min ungefär 6 timmar
Johan Dahlberg
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 17:01

Inlägg av Johan Dahlberg »

Jupp han är från Hässleholm
Jag skall ringa dem på måndag och höra vad dom säger så återkommer jag
Skall kolla upp det andra också
\\
Johan
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

har du kollat så att alla rören är rätt installerade?
Han kopplade hela mitt system fel så hade jag stängt av shunten innan jag hittade felen så kunde hela min panna sprängts.
bl.a shunten på stigande värmeledningar, kopplade varmvattenledningen till retur ackumelatortank på pannan utan att jag har någon ackumelator.

Monterade han dragbegränsare till dig? Han fattade inte hur han skulle koppla in min så han struntade i det.

kolla även vad dem säger om baffelplåten och var givaren sitter.


(tänkte ringa norra skåne och tala om hur han installerar saker och att han inte är rädd om sina kunder men då kompenserade han mig med en halv pall)
Johan Dahlberg
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 17:01

Inlägg av Johan Dahlberg »

Jag ringde V&S och hörde om baffelplåt och rökgasgivare
Bafflen är rätt monterad, vad gäller givaren till rökgas så är den monterad nu på alla nya pannor så rökgasen passerar givaren oavsett om man har anslutit uppåt eller bakåt.
Letade lite till om givarplac, men det var ju till termostaten :oops:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 363f5b0f57
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

oki. jag har en panna från dec 05 så det är inte säkert att min givare sitter rätt. ska kolla placeringen.

Frågade du om de övriga inställningarna som finns som inte står i manualen?
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

men om du öppnar fronten. var sitter då din givare? jag har en som sitter uppe i vänster hörn (grå sladd) och en som sitter i uppe i höger hörn (svart)

vilken ska sitta i mitten?
Johan Dahlberg
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 17:01

Inlägg av Johan Dahlberg »

Ska kolla plac
de övriga parametrarna var till om man har aut spaksotning och
aut uraskning.
tompa80
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 08:37

Inlägg av tompa80 »

Ok, tack!
JanfireMeckare
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tis 10 okt, 2006 22:27

Inlägg av JanfireMeckare »

Lita inte 100% på rökgas givaren som sitter i combifire pannorna. eller någon panna för den delen. det är faktiskt så enkelt att "kärnan" i rökgaserna kan gå vid sidan av där givaren sitter, vilket egentligen ger ett inkorrekt rökgas värde. Jag har själv installerat flertalet combifire pannor och när givaren i rökgången visar 130 grader visar mitt mätinstrument 180 (bara ett exempel).

Jag har för mig att givaren sitter bak i pannan för rökgaserna, och om jag inte är helt ute och cyklar så flyttar men en plåt med ett rör i för givaren, om man nu vill ha rökröret uppåt eller bakåt.
Skriv svar