Hej
Har precis startat upp min Venova med en PX-21 brännare, tröttnade på ved efter att ha eldat ved hela livet.
Finns det någon här som har en Venova med pelletsbrännare?
Jag är intresserad av eventuella problem/bra erfarenheter.
Det verkar fungera rätt bra men jag får skruva på matningen ordentligt för att komma upp i 150 graders rökgas temp.
Albin Venova
Re: Albin Venova
Var det du som installerade brännare och gjorde du en rökgasanalys?ROG skrev:Hej
Har precis startat upp min Venova med en PX-21 brännare, tröttnade på ved efter att ha eldat ved hela livet.
Finns det någon här som har en Venova med pelletsbrännare?
Jag är intresserad av eventuella problem/bra erfarenheter.
Det verkar fungera rätt bra men jag får skruva på matningen ordentligt för att komma upp i 150 graders rökgas temp.
Jag installerade en brännare på en Albin förra månaden och det funkar jättebra. Gjorde även rökgasanalys.
Skruvar man fram och tillbaka utan att mäta kan man räkna med att det blir krångel...
Ja jag installerade allt själv, rökgasanalys kommer senare men det kan inte vara så illa, jag ser inte ens att det ryker ur skorstenen och ca 150-160 grader rökgastemp. Det är nog svårt att få så mycket högre rökgastemp eftersom det är en extremt effektiv panna, men jag är ju ny när det gäller pellets så jag tar gärna emot tips och synpunkter. Pannan var i alla fall ruskigt effektiv med ved, hade en Albin kombi-panna från 1978 innan och halverade vedförbrukningen med Venovan. (Pannan var marknadens effektivaste vedpanna 1994).
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Det troligaste resultatet då man justerar efter lågans färg o ser på röken är att det oftast blir för mycket fläkt = sämre verkningsgrad..ROG skrev:Ja jag installerade allt själv, rökgasanalys kommer senare men det kan inte vara så illa, jag ser inte ens att det ryker ur skorstenen och ca 150-160 grader rökgastemp.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd