Hej!
Har läst mycket i detta forum angående förluster i pannan pga drag igenom den. Finns det någon brännare som stänger luften igenom helt vid stillestånd? Även med en dragbegränsare så får man ju genomströmning....
Går detta att lösa på något smart sätt på en PX21?
/Guran
Dragbegränsare och förluster..
Jag läste någonstans att Eurofire ska ha självstängande spjäll, men det står inget på deras hemsida om det så jag är osäker om det är något dom haft men slutat med eller vad.
Problemet är ju att spjället inte får stänga förrän elden brunnit ut, annars blir det obehagligt, men jag är också lite undrande över att det är så få som har det, med tanke på att en oljebrännare med spjäll gör ju underverk på verkningsgraden, samma borde gälla för en pelletsbrännare.
Problemet är ju att spjället inte får stänga förrän elden brunnit ut, annars blir det obehagligt, men jag är också lite undrande över att det är så få som har det, med tanke på att en oljebrännare med spjäll gör ju underverk på verkningsgraden, samma borde gälla för en pelletsbrännare.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Se BAXI:s hemsida där står det att den har spjäll.micke_932 skrev:Jag läste någonstans att Eurofire ska ha självstängande spjäll, men det står inget på deras hemsida om det så jag är osäker om det är något dom haft men slutat med eller vad.
-
- Fröträd
Självstängande spjäll har ju bentones oljebrännare också, det är bara vippluckor som lätt öppnas av skorstensdraget.
Funkar väl bara om man har lågt ställd dragbegränsare eller riktigt dåligt drag.
Funkar väl bara om man har lågt ställd dragbegränsare eller riktigt dåligt drag.
Har haft en Ecotec A4 i en Euronom A25F, Bytt till FJÄRRVÄRME = Såååå bekvämt, saknar surret från brännaren dock, men gott att slippa sotaren. Fast det är ju klart, jag eldar ju fortfarande pellets på jobbet... och flis och olja och gas.