placering varmvattensgivaren

Skriv svar
tompa80
Entusiast!

placering varmvattensgivaren

Inlägg av tompa80 »

Var är den bästa placeringen av varmvattensgivaren i en panna?
Är det mitt i pannan eller högt upp?
Nu är det inte bara för hur varmt varmvatten är utan även för bästa ekonomi som jag tänker på?
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

Det måste välan bli i högt upp...
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

visst värmen stiger och är varmast längst upp men det borde ju bli varmare fortare längst ner eftersom det är närmast elden eller
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Just det: eller!

Om vattnet skicktar sig (beror på förbruk osv) kan man mycket väl uppleva att det är varmt o gott i toppen och "griskallt" i bottnen. När man varmer lär det stigande vattnet (varmt) "röra om" i det hela vilket gör att det är ganska jämtvarmt.

Alltså är det förste ställe som man kan avkänna att vattnen börjar bli kallt i bottnen. Sedan är det ju en fråga för om man ska ända till bottnen eller 1/3'del upp eller så men jag skulle placera givaren strax under VV-slingans botten i höjdled räknat, då kan man "lita" på att VV inte hinner att bli allt för jävla kallt innan det klicker till.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

Flyttade givaren igår, från att den satt längst upp tills att den sitter längst ner på vattenslingan. Nu sjunker vattnet med c:a 3 gr/timme utan att man tar någon större mängd vatten eller att värmen är på i huset. Är detta normal sjunkning eller? Skönk 1-2 grader/timme innan jag ändrade placeringen.

Tar c:a 30 min att värma upp vattnet från 55 gr till 80. Känns snabbare än tidigare. Tog ungefär 40 min tidigare.

Var ska jag då ha givaren placerad? Har aldrig haft problem med varmvattnet.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

men går inte pannan mera sällan med och med längre gångtider när givaren sitter högre upp.....
isof är det väl vad man strävar efter....bränsleekonomiskt....
om inte kan du väl sätta givaren där du tycker
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
tompa80
Entusiast!

Inlägg av tompa80 »

efter att ha flyttat givaren till mitten och haft koll på det i helgen så har jag nu flyttat tillbaka givaren. Temperaturen sjönk 13 gr på 1½ timme utan att det shuntades ut eller togs något varmvatten.
Skriv svar