Rök

Skriv svar
thomasx
Energiprofet!

Rök

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Har ett insatsrör till en skorsten som jag skulle vilja täthetsprova innan jag sätter i det. Har bestämt för mig att jag sett en 'grej' som man antänder och som sedan alstrar rikligt med rök, just för dylika ändamål.

Nån som känner till detta och var jag i så fall hittar ett sånt "rök-block", eller vad det nu kan tänkas heta.

Hejhej

Thomas
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan ju kolla med din sotare om de säljer sådana
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Jo här hemma är det sotarn som har sånna ..och ett tipps om man nu ska provtrycka själv ..plugga igen pipan på taket med trasor eller dyligt ..peta in rökblocket brinnande in i rökröret och sedan tar du en dammsugare som har funktion att kunna blåsa med slangen och så sätter du in slangen in i rökröret och tätar kring den ..nu är det bara att sätta på dammsugaren och nu får du ett övertryck i rökröret och om den är otät så borde röken komma ut där ev otäthet finns ..om otät så brukar det komma rök från grannkanaler uppe på taket (skiljeväggarna brukar vara otäta)
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Tack för tipsen! Det räcker ju kanske att stoppa in lite tidningspapper, och blåsa på, det brukar ju ryka så det står härliga till. Funderade på det från början, men saknade tanken med luftinblås. Tack för den.
Nån blåsande dammsugare har jag inte, men väl en kompressor, och den lär ju lyckas minst lika bra!

Röret sitter f.ö. inte i skorstenen, jag vill täthetstesta det innan jag stoppar i det eftersom det varit i och ur en gång innan. Jag misstänker att det är en del småhål längs sista metern på röret. Jag tänkte att jag kan mura in den delen på slutet ifall det är hål där, så blir det tätt ändå.

Hejhej

Thomas
ABSO
Energiprofet!

Inlägg av ABSO »

Jag har då aldrig sett sotaren blåsa med något... rökpatron bara.
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hejsan

Jo då, sotarn som var hemma och provtryckte en kanal förra hösten hade en liten rökmaskin med sig. De ska ju, om de ska följa alla direktiv antar jag, se till att det blir ett visst specifikt övertryck i kanalen, och då behövs ju nåt som ser till att det blir just det. Med bara en patron vet man väl inte riktigt vilket tryck det blir.

För min del handlar det alltså om ett insatsrör som inte är monterat, så det är inte så noga med trycket, jag vill bara se om och i så fall var det finns hål.

Hejhej

Thomas
notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Det är tillåtet att skarva rören ..ifall den sista biten är kass så behöver man ju bara köpa den biten man behöver och skarva med en skarvstos och popnita med rostfri nit :wink:
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

notti skrev:Det är tillåtet att skarva rören ..ifall den sista biten är kass så behöver man ju bara köpa den biten man behöver och skarva med en skarvstos och popnita med rostfri nit :wink:
Visst, men det måste fortfarande vara tätt i skorstenen.
I mitt fall är nog inmurning det smidigaste.

Hejhej
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

Hmm, med tanke på att röret inte är installerat, kanske det bara är att sätta en propp i änden och fylla på med vatten. Röret e ju rostfritt ;)

Hejhej
Shakespeare
Pannrumstomte!

Inlägg av Shakespeare »

thomasx skrev:Hmm, med tanke på att röret inte är installerat, kanske det bara är att sätta en propp i änden och fylla på med vatten. Röret e ju rostfritt ;)

Hejhej
Hehe. Smart :D

Eller håll bara båda ändarna högt så behövs ingen propp. Eller de är kanske inte så böjliga?
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

De misstänkta hålen är i ena änden, så den måste pluggas. Men de e lätt gjort med en fender. Den funkar super som dragplugg också sen när röret ska i skorstenen. Bara att stoppa i och blåsa upp, sen sitter den som berget.

Hejhej
Skriv svar