Sandfylla gammal oljetank

Skriv svar
slaskman
Fröträd

Sandfylla gammal oljetank

Inlägg av slaskman »

Har på min tomt inte bara 1 utan 2 gamla nergrävda tankar en om 5 och en om 3 kubik. Av förklarliga skäl är jag ganska ointresserad av att gräva upp dem. Sandfyllning verkar var det bästa alternativet. Tyvärr vet jag inte var manluckorna ligger ocd den ena är dessutom överasfalterad. Påfyllningsrören finns tillgängliga men 8 kubik genom plasttratt känns ganska drygt.Dessutom lär det bli en vacker hög i tanken långt innan den är full. Kan man blåsa in sanden genom typ ett blästermunstycke ?
CTC 1200 ?, VikingB16 och volvo PV med B18
Pellfan
Stor entusiast!

Inlägg av Pellfan »

Har för mig att de ska saneras även innan sandfyllning :)
All luft som blåses ner ska ju ut samma väg som du blåser in :roll:
Alternativt måst slang / munstycket ner i tanken.....det blir nog svårt.
/P
Vedolux37 + Stocksbrotank 4-sling 750L + tomtank 750L Exoheat 1858 2x24 rör,
micke_932
Pannrumshärskare!

Inlägg av micke_932 »

Kan du inte gräva upp någonstans och skära upp en flik som ett "U" ungefär som du kan lyfta upp så du kommer åt, rätt enkelt att återförsluta när du är färdig.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
BG
Lärjunge!

Inlägg av BG »

du får väl ta dit en rejäl gubbe med borrmaskin och borra några diskreta 10 cm hål genom asfalten ned i tanken å fylla genom dem. sedan är det bara att sätta någon typ av dekorations sten i hålen så att det ser ut som att det är enkom gjort .... :roll: .... :P
Solp 13m2.
2x2.6m³ Accar.
Baxi 50kw innova
Rol-bi
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av Rol-bi »

Hej,
I Norge måste man pumpa ur all slam och olja och sen fylla med sten/sand före en nedgrävd oljetank er godkänd som sanerad. Man kommer endast åt oljetanken genom mannluckan. Jag vill tro det samma gäller i Sverige.
Jag fyller min oljetank med pellets varje år i stället för sand - det brinner ju mycket bättre eller hur?

Hälsningar från Norge
http://www.matene.com - http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/dev/matene.html
2001 mod. Biomatic m/2012 mod NBE Scotte brännare. 14kbm bulkförråd.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Den ska rengöras och sen rekommenderas att fylla den med t.ex. sand, det är mest för egen del man ska fylla den så att man inte får sättningar i marken.
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Skriv svar