Skillnaden ligger i pelletskvaliteten. När jag provade så låter jag själva brännarhuvudet "svämma över" dvs låter det "rinna" över kanten ner i en hink. Att det sedan skiljer mellan mätningarna beror på mängden finmaterial som kommer och det varierar. Skulle jag "bara" köra med ny siktad pellets (utan finmaterial) så skulle det bli liten skillnad mellan mätningarna, men så har jag inte gjort. Dessutom så fungerar det ju inte så. När min anläggning går så är det ju tyvärr så att det finns med en hel del finmaterial. En del kommer med bulkbilen, en del blir till i samband med inblåsningen och hur det fungerar inne i förrådet (ränna, dämpmatta osv) sedan ger transport systemet en del. Om det sedan är flexskruvsmatning, luftmatning eller något annat spelar nog ingen roll. Det blir ändå en del finmaterial. Så det som kommer fram till brännaren innehåller en varierande mängd finmaterial som när det sedan skruvas in i brännaren blir olika mycket i vikt räknat eftersom det fina materialet fyller ut luftmellanrummet mellan de störra "pelletsbitarna" olika mycket.ABSO skrev:Hänger inte med nu, gångtiden hos internmekanismen i brännaren är det som bestämmer hur mycket pellets som pytsas i brännarkoppen under uppstartsfasen.
Om André mäter upp 465 gram/gång med skillnad på +-2 gram så måste internmekanismen vara så noggrann eftersom brännaren reglerar mängden utifrån drifttiden på skruven.
Du å andra sidan har +-23 gram om man snittar och räknar om till samma mängd. Är det inte så att du helt enkelt har en sämre dosermekanism i brännaren än André?
(Förmodligen har jag rört ihop det någonstans, det är lite mycket just nu.)
Så den perfekta pelletsmatningen finns nog inte. Inte ens hos André, när han kör i "normaldrift" så svänger nog pelletsmängden lite där också. Hur mucket beror åter igen på mängden finmaterial i den pellets man för tillfället kör. Hård pellets = lite finmaterial, mjuk pellets = mer finmaterial.
Vet inte vad André körde för pellets men jag skulle gissa att det nog inte var med speciellt mycket finmaterial i hans provningar.