Pelletsbrännare sommartid
Pelletsbrännare sommartid
Hej Hopp
Funderar på det här med köra brännaren sommartid.
Om man enbart kör upp varmvattenbehovet 1-2ggr dag manuell start så borde man ju få långa gångtider och ekonomi i det.
Och så kan man inna start av brännaren få igång / kontrollera draget i pipan.
Jag har ju eldat med ved sommartid för att få VV 1-2ggr/dygn.
Detta borde väll ge billigare varmvatten än med el?
Funderar på det här med köra brännaren sommartid.
Om man enbart kör upp varmvattenbehovet 1-2ggr dag manuell start så borde man ju få långa gångtider och ekonomi i det.
Och så kan man inna start av brännaren få igång / kontrollera draget i pipan.
Jag har ju eldat med ved sommartid för att få VV 1-2ggr/dygn.
Detta borde väll ge billigare varmvatten än med el?
Diom Topp DTB25K med olje brännare & pellets brännare Bequem15(20)D.
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden
1 1/2 plan 1954 98m2 plankkåk med 4" sågspån på vinden

kör själv pellets, just nu bara för radiatorsystemet men har acktank som ej är inkopplad än (renoverar pannrummet) har funderat på att stänga ner systemet sommartid o bara köra beredare för duchvatten!!???
MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Jag skall bidra med lite uppgifter här också, då jag i somras körde elpatron i acktanken för varmvattenproduktionen under sommaren då jag byggde om mitt värmesystem.
Måste bara konsultera siffrorna hemma.
Måste bara konsultera siffrorna hemma.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.

förbrukning av v-vatten har jag ej koll på men vi snålar inte och slösar inte speciellt heller så jag vet inte vad som kan antas vara rimligt per dygn för 2 vuxna och 2 tonnåringar(Duch o tappvatten) ??vattentempen satt på max o det skall vara 75gr i beredaren som sen blandas ut,det är väl det svar jag kan leverera,svårt att räkna på! men som sagt ca:8kw/dygnet tar den.
placering i pannrum/temp 23-25gr. MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Jag gjorde av med 603,6 kWh el under de 78 dygn som pelletspannan var avstäng pga ombyggnad/flyttning av rör i somras. Ca. två av dessa dygn var acktanken tömd på vatten.
Detta ger ett dygnssnitt på 7,94 kWh, elpatronen sitter högt i min acktank och värmer någonstans mellan 300-350 liter av totalt 1800.
Acktanken är än så länge isolerad med två lager 45 mm gullfibermatta på sidorna och, jag tror det är 3 lager på toppen. Skall bli mer nu när solfångarsystemet äntligen är anslutet till acktanken och jag har gjort de ändringar som har framkommit under sex års drift.
Tanken står i ett pannrum med endast en kortsida av rummet som yttervägg. Allt värmeläckage kommer pannrummet tillgodo. Under vintertid när pelletspannan går för fullt brukade det tidigare vara ca 32 grader där. Efter sommarensombyggnad, när bl.a. laddomaten flyttades till golvnivå så sjönk tempen till nuvarande 28-29 grader (fortfarande lite för varmt) men nu är det pannan som står för mycket av läckaget.
Min acktank är en special tank på 1800 liter med ett antal olika anslutningsmöjligheter och med fyra kamrörsslingor inmonterade. Två stycken för varmvatten, höjt och lågt samt två för solfångarna placerade högt och lågt. Normalt brukar det bara sitta en solslinga lågt men med en tankvolym på 1800 liter så skulle en sådan lösning bli väldigt trög. Därav en övre solslinga som skall prioritera varmvatten när tempen från solfångarna räcker till. Den är tillverkad av Götlinds svets AB i Falköping.
Tror att jag har svarat på alla dina funderingar ABSO.
Edit: Vi är fyra stycken i familjen, 2 vuxna och 2 små barn.
Detta ger ett dygnssnitt på 7,94 kWh, elpatronen sitter högt i min acktank och värmer någonstans mellan 300-350 liter av totalt 1800.
Acktanken är än så länge isolerad med två lager 45 mm gullfibermatta på sidorna och, jag tror det är 3 lager på toppen. Skall bli mer nu när solfångarsystemet äntligen är anslutet till acktanken och jag har gjort de ändringar som har framkommit under sex års drift.
Tanken står i ett pannrum med endast en kortsida av rummet som yttervägg. Allt värmeläckage kommer pannrummet tillgodo. Under vintertid när pelletspannan går för fullt brukade det tidigare vara ca 32 grader där. Efter sommarensombyggnad, när bl.a. laddomaten flyttades till golvnivå så sjönk tempen till nuvarande 28-29 grader (fortfarande lite för varmt) men nu är det pannan som står för mycket av läckaget.
Min acktank är en special tank på 1800 liter med ett antal olika anslutningsmöjligheter och med fyra kamrörsslingor inmonterade. Två stycken för varmvatten, höjt och lågt samt två för solfångarna placerade högt och lågt. Normalt brukar det bara sitta en solslinga lågt men med en tankvolym på 1800 liter så skulle en sådan lösning bli väldigt trög. Därav en övre solslinga som skall prioritera varmvatten när tempen från solfångarna räcker till. Den är tillverkad av Götlinds svets AB i Falköping.
Tror att jag har svarat på alla dina funderingar ABSO.
Edit: Vi är fyra stycken i familjen, 2 vuxna och 2 små barn.
Senast redigerad av Roli den fre 04 feb, 2005 09:09, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Sitter också och lurar på hur man ska göra i sommar. Har idag varken ack.tank eller beredare. Köpa beredare känns ju lite fel. Ack.tank borde det väl bli. Men hur dimensionerar man en ack.tank?
Folk har ju alla möjliga storlekar, bara i den här tråden varierar det mellan 500 & 1800l. Är det så enkelt som desto större desto bättre?
Sen har jag ju alltid elpatronen i pannan som jag kan köra i sommar ifall jag ledsnar på att elda pellets...
Folk har ju alla möjliga storlekar, bara i den här tråden varierar det mellan 500 & 1800l. Är det så enkelt som desto större desto bättre?
Sen har jag ju alltid elpatronen i pannan som jag kan köra i sommar ifall jag ledsnar på att elda pellets...
Janfire Flex-a i CTC1100 Family 25
Det finns bra böcker på biblioteket, där det framgår hur man dimensionerar en acktank. Om man sedan monterar en större än vad dimensioneringen ger så är det ingen nackdel ("man kan aldrig få en för stor acktank" så den solfångarfantast som hjälpte mig när jag var i dimensioneringsskedet isamband med mitt husbygge). Oftast brukar det vara dörröppningarna i en befintlig fastighet som sätter gränsen på hur stor tank man kan få in. Detta är en av anledningarna till att många har flera tankar istället för en enda.Charlie skrev:Men hur dimensionerar man en ack.tank?
Min tank går inte att få in i ett "gammalt" hus om man inte t.ex. gör hål i en yttervägg. Jag ställde den på bottenplattan och byggde upp huset kring tanken......
Moderator
Att frågor ring här
Att köra pellets. = Inte bra enlig medier, förstå inte riktig varför är inte bra under sommartid?
Men med oljebrännare var icke problem, borde det samma med pelletsbrännare?
Att inköp ny eller begagnad el-vvb = men då inte är bra att panna stänga av och kan bilda rost inne tank. Måste hållrt varm. Eller tömma hela vatten eller hur?
Om man funderar på solfångare i framtid, så köp inte el-vvb bättre satsar på acktank då det kostar några lakar extra eller hur?
Men vad tjänar man på, el-vvb eller solfångare. Om man skall räkna i 15 år?
Exempel: Köpa el-vvb för ca 5-10 lakar + elräkning i 15 år (ca 1000kr under 3 månaderx15 år = 15 000 kr men om 5 år kanske bli fördubbla elpris) blir lika mycket som köpa in solfångare från början för ca 30 000 och gratis men med så lite drar el väl till cirkulationen eller hur ????
Jag har el-patron i pannan som har två steg. (4½ och 9 kW). Håller i 60 grader.
Jag brukar kör el-patron under sommar för 3:e säsong och tycker var inte fara med kilowatt. Runt 400 kW. Kan inte exakt, pga. har inte egna elmätare på den. Men kan tänka mig att testa med pellets för att kan vara halverat att jämför med min el-patron.
Men jag kan intrimma ”snåla” att ta bort brännare och stoppa isolering och rostskyddpapper (samma funktion som avfukta) där inne eldstad och stänga spjäll. Sedan lägg cellplast skivor runt 4 sidor och ”tak” funkar utmärkt medan motdraglucka ska vara öppet för ventilation från källaren.
Gärna någon att kommentera här alternativ.

Men med oljebrännare var icke problem, borde det samma med pelletsbrännare?

Men vad tjänar man på, el-vvb eller solfångare. Om man skall räkna i 15 år?
Exempel: Köpa el-vvb för ca 5-10 lakar + elräkning i 15 år (ca 1000kr under 3 månaderx15 år = 15 000 kr men om 5 år kanske bli fördubbla elpris) blir lika mycket som köpa in solfångare från början för ca 30 000 och gratis men med så lite drar el väl till cirkulationen eller hur ????
Jag har el-patron i pannan som har två steg. (4½ och 9 kW). Håller i 60 grader.
Jag brukar kör el-patron under sommar för 3:e säsong och tycker var inte fara med kilowatt. Runt 400 kW. Kan inte exakt, pga. har inte egna elmätare på den. Men kan tänka mig att testa med pellets för att kan vara halverat att jämför med min el-patron.
Men jag kan intrimma ”snåla” att ta bort brännare och stoppa isolering och rostskyddpapper (samma funktion som avfukta) där inne eldstad och stänga spjäll. Sedan lägg cellplast skivor runt 4 sidor och ”tak” funkar utmärkt medan motdraglucka ska vara öppet för ventilation från källaren.
Gärna någon att kommentera här alternativ.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Roli, tackar, intressant läsning. Man får väl konstatera att övertemperaturen i ditt pannrum är ganska kraftig. Du har inte funderat på att pumpa över värme till andra rum?
Synd att inga av de siffror som förekommer här i tråden är jämförbara eftersom vi inte vet den faktiska varmvattenförbrukningen. Vi behöver alltså kunna mäta denna.

Synd att inga av de siffror som förekommer här i tråden är jämförbara eftersom vi inte vet den faktiska varmvattenförbrukningen. Vi behöver alltså kunna mäta denna.
Charile, nej inte desto större desto bättre. En större volym kostar mer och läcker mer energi. Att ha förvara varmvatten i en tank med tusentals liter vatten istället för i en beredare med 150 under sommarhalvåret kostar givetvis mycket mer då den kylande ytan blir mycket större. Dessutom så blir kraven på exakt pelletsmatning större ju större tank du har. För en solfångare brukar man räkna med 75 liter / m2. För pellets rekommenderar Äfab 500-750 liter.
Manin, problemet med pellets under sommartid är att det går förhållandevis lite energi = korta gångtider där pannan hinner svalna mellan. Pelletspannan är ineffektiv under starten och har relativt lång startsträcka i förhållande till olja. Man får därför dålig verkningsgrad under sommaren.
Det är dålig lönsamhet i solfångare.
Acktank är ett dåligt köp om du inte skall använda solfångare eller förbrukar massor av varmvatten.
Att köpa ny el-beredare för att spara är väldigt tveksamt.
Men att stänga spjäll och lägga en tjock isolering runt pannan om man kör elpatron i den under sommaren är säkert lönsamt.
Det är dålig lönsamhet i solfångare.
Acktank är ett dåligt köp om du inte skall använda solfångare eller förbrukar massor av varmvatten.
Att köpa ny el-beredare för att spara är väldigt tveksamt.
Men att stänga spjäll och lägga en tjock isolering runt pannan om man kör elpatron i den under sommaren är säkert lönsamt.