Är lite fundersam om vvc:n är rätt kopplad. Har läst i tidigare inlägg att vvc returen inte ska gå in genom förvärmningsslipslingan utan spetsas efter den, för att sedan gå upp till toppslingan för att slutvärmas. Är det bara inkommande kallvatten som ska in genom förvärmningen? Eller ska kallvattnet spetsas med vvc:n och sen gå genom förvärmningen?? Så tror jag min tank är kopplad nu. Funderar om jag förstör skiktningen genom att värma upp botten av tanken med vvc:n? Tanken är på 4m3 och förvärmningen startar ca. 60 cm från botten av tanken. Klistrar in ett par bilder. Hoppas att det går att se.
Mvh/Per
Ja då tror jag det är felkopplat Om du tittar på den nedre bilden André, så kan du se att vvc:n kopplas ihop med kallvattnet för att sedan gå in i förvärmningen. Ska prata med rörmokarn imorgon, då det är en hel del arbete kvar.
/Per
pannrum skrev:Ja då tror jag det är felkopplat Om du tittar på den nedre bilden André, så kan du se att vvc:n kopplas ihop med kallvattnet för att sedan gå in i förvärmningen. Ska prata med rörmokarn imorgon, då det är en hel del arbete kvar.
/Per
Ja det är då bara att han gör om det så att inte vvc går genom förvärmningsslingan, Att det ska va så svårt att koppla in en sådan sak rätt..
Det är ju bara lite sunt förnuft så förstår man ju att man inte vill tillföra värme i botten på tanken annat än av sol el då man eldar för i övrigt vill man att tanken bli så kall som möjligt vid uttag för att få ut max ur varje laddning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd