Hej !
Fråga 1:
Min brännare är från (tror jag) 2001-2002. Brännaren fanns redan i huset när jag köpte det.
Jag tycker att fläkten går på för höga varvtal.
När jag kollade och jämförde med en annan brännare av samma märke så visade voltmätaren 106 volt på min jämfört med 78 volt hos min bekants brännare.
Man har provat att justera ner varvtalet men det fungerar inte på läge 2-3, enbart på läge 1 och 4.
Vad beror detta på? Det känns som att brännaren drar för mycket pellets pga detta.
Fråga 2:
När brännaren stått still i 2-3 timmar så är den mycket svår att få igång igen. Pelletsen börjar inte brinna, men det fortsätter att trilla ned pellets i koppen och den matar på tills det är så trångt att den inte orkar längre. Vad beror det på att den är svårstartad samt varför är den så dum att den matar pellets fast det inte brinner???
/Nybörjaren
Janfire Flex-A---Höga varvtal på läge 3
Re: Janfire Flex-A---Höga varvtal på läge 3
Har du bytt glödsiralen nån gång?Zzangoo skrev:Hej !
Fråga 1:
Min brännare är från (tror jag) 2001-2002. Brännaren fanns redan i huset när jag köpte det.
När jag kollade och jämförde med en annan brännare av samma märke så visade voltmätaren 106 volt på min jämfört med 78 volt hos min bekants brännare.
Man har provat att justera ner varvtalet men det fungerar inte på läge 2-3, enbart på läge 1 och 4.
Vad beror detta på? Det känns som att brännaren drar för mycket pellets pga detta.
Fråga 2:
När brännaren stått still i 2-3 timmar så är den mycket svår att få igång igen. Pelletsen börjar inte brinna, men det fortsätter att trilla ned pellets i koppen och den matar på tills det är så trångt att den inte orkar längre. Vad beror det på att den är svårstartad samt varför är den så dum att den matar pellets fast det inte brinner???
/Nybörjaren
Stor erylpanna med en Janfire Flex-a -05
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
Pellistore och motdragslucka.
380kvm uppvärmt men totalt ca 620kvm dock har källaren ingen värme.
Nej, den är mig veterligen aldrig bytt. Jag har ju dock inte ägt brännaren hela dess livslängd så korrekt svar vet jag inte.Hoppet skrev:
Har du bytt glödsiralen nån gång?
----------
JANFIRE FLEX-a 2003
Bättre gå på hal is och ha det glatt
än att gå i lera och sörja.
JANFIRE FLEX-a 2003
Bättre gå på hal is och ha det glatt
än att gå i lera och sörja.
-
- Pannrumstomte!
Fråga 1: Varje panna är unik. Din kompis har snarare lågt ställt läge 2/3.Zzangoo skrev:Hej !
Fråga 1:
Fråga 2:
/Nybörjaren
Fråga 2: Din glödspiral kan vara sliten, det är en förbrukningsartikel och bör bytas efter nåt år.
Startfläkten kan också vara feljusterad, då släcker fläkten lågan om den blåser för starkt. Kan också vara för låg startfläkt så det inte kommer igång ordentligt, detta har jag dock aldrig lyckats med själv ens om jag höftat till inställningen.
Den fortsätter mata in och knöka fullt om den har en gammal styrenhet utan flamvakt. Sådan finns som uppdateringskit för ca 900 kr, alltså ny typ av styrenhet, flamvakt och kablage. Du lämnar din gamla box i utbyte.
Mvh
Prova sökfunktionen !
se exempelvis.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 948814625c
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.