Jag flisade för ett par veckor sedan och det är ganska varmt i högen och så ska det vara då flisen torkar sig själv så att säga.MP skrev:
Jag körde flisstoker i ca 12-13 år, slöt för ca 10 år sedan.
Jag körde intervallet 70-90 grader fick mycket bättre starter eftersom när pannan var hetare så torkade flisen i koppen mycket mera, vilket sen innebar effektivere starter med nästan ingen rök.
Problemet för mig var att få tag i god kvalite på flisen och då menar jag fukthalt, storlek och form.
Flisen varierar oerhört mycket mer i fuktighetsgrad ljusår från pellets så därför anser jag att det är viktigt att köra med så hög temperatur i pannan som möjligt. Som bonus får du varmvattenkapacitet något oerhört.
Sedan skall storleken på flisen vara ca 11 mm i fyrkant då är den som mest hanterbar, med avseende på att den inte hänger sig osv.
I mitt fall så var detta problem med att man får stickig flis och det sliter oerhört på stokeranläggningen.
Detta med att man får större förluster är nog ingen större grej för dom flesta. Det är ju mycket lätt att kolla det är ju bara att ta tiden som pannan sjunket 5 eller 10 grader från exvis 90 och 70 grader. Givetvis med obelastad panna ingen värme eller vattenuttag under tiden man mäter.
I mitt fall så var differanserna så små så att de låg näranpå i mätfelen, på en panna modell 1970.
Beträffande att ändra i termostaten så att man får större hysteres beror helt på termostaten. När jag körde flis så var termostaten nog modell senare 60-tal och den kunde jag pilla lite på anhållen till bimelallfjädrarna så att jag fick en hysteres på 20 grader. Men jag tror att det hör till undantagen att det går.
Jag ska prova att köra på 80 grader och se vad som händer.
Det märks kanske att jag är ganska nybliven husägare och ska lära mig eldandets mystiska värld