Panntemp vid fliseldning

Kloge
Ungskog

Re: Panntemp vid fliseldning

Inlägg av Kloge »

MP skrev:
Jag körde flisstoker i ca 12-13 år, slöt för ca 10 år sedan.

Jag körde intervallet 70-90 grader fick mycket bättre starter eftersom när pannan var hetare så torkade flisen i koppen mycket mera, vilket sen innebar effektivere starter med nästan ingen rök.

Problemet för mig var att få tag i god kvalite på flisen och då menar jag fukthalt, storlek och form.
Flisen varierar oerhört mycket mer i fuktighetsgrad ljusår från pellets så därför anser jag att det är viktigt att köra med så hög temperatur i pannan som möjligt. Som bonus får du varmvattenkapacitet något oerhört.
Sedan skall storleken på flisen vara ca 11 mm i fyrkant då är den som mest hanterbar, med avseende på att den inte hänger sig osv.
I mitt fall så var detta problem med att man får stickig flis och det sliter oerhört på stokeranläggningen.

Detta med att man får större förluster är nog ingen större grej för dom flesta. Det är ju mycket lätt att kolla det är ju bara att ta tiden som pannan sjunket 5 eller 10 grader från exvis 90 och 70 grader. Givetvis med obelastad panna ingen värme eller vattenuttag under tiden man mäter.
I mitt fall så var differanserna så små så att de låg näranpå i mätfelen, på en panna modell 1970.

Beträffande att ändra i termostaten så att man får större hysteres beror helt på termostaten. När jag körde flis så var termostaten nog modell senare 60-tal och den kunde jag pilla lite på anhållen till bimelallfjädrarna så att jag fick en hysteres på 20 grader. Men jag tror att det hör till undantagen att det går.
Jag flisade för ett par veckor sedan och det är ganska varmt i högen och så ska det vara då flisen torkar sig själv så att säga.
Jag ska prova att köra på 80 grader och se vad som händer.

Det märks kanske att jag är ganska nybliven husägare och ska lära mig eldandets mystiska värld :wink:
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Kloge skrev:

Jag flisade för ett par veckor sedan och det är ganska varmt i högen och så ska det vara då flisen torkar sig själv så att säga.

Det märks kanske att jag är ganska nybliven husägare och ska lära mig eldandets mystiska värld :wink:
Ja detta du är inne på var ett av de problem jag hade. I flisen finns alltid lite grönrester (nyflisad flis luktar fantastiskt) vilket gör att flisen "brinner" och det kan bli mycket varmt i en flishög. Och då får man fenomenet att det blir mögel.
Har man inte hög mekanisering utan måste hålla på att hantera flisen manuellt så är detta ett problem och var en av anledningarna att jag slöt upp med flis när min anläggning behövde bytas ut.
Kloge
Ungskog

Inlägg av Kloge »

MP skrev:
Ja detta du är inne på var ett av de problem jag hade. I flisen finns alltid lite grönrester (nyflisad flis luktar fantastiskt) vilket gör att flisen "brinner" och det kan bli mycket varmt i en flishög. Och då får man fenomenet att det blir mögel.
Har man inte hög mekanisering utan måste hålla på att hantera flisen manuellt så är detta ett problem och var en av anledningarna att jag slöt upp med flis när min anläggning behövde bytas ut.
Jag har pannan i garaget och förrådet i en annan byggnad och jag kör med en Buster 320 med lastare in ett veckoförråd i garaget.
Där står en skruv som matar in i behållaren till pannan.
Ganska säkert men man kanske ska ha munskydd ändå?
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kloge skrev:
Hur länge hade träden legat innan du flisade??

Vet en som hugger träden på våren o låter dom ligga med kvistar o allt över 2 sommrar innan han flisar.. Påstår att flisen är torrare/bättre då men jag har ingen aning..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Kloge skrev:

Ja det är nog en stor fördel, finns om jag inte missminner mig utredningar gjord på flishantering som visade att munskydd är ett måste.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

André skrev:

Vet en som hugger träden på våren o låter dom ligga med kvistar o allt över 2 sommrar innan han flisar.. Påstår att flisen är torrare/bättre då men jag har ingen aning..
Ja det heter syrafällning när det gäller lövskog. Man fäller efter att bladen kommer ut och bladen drar ut fukten i trädet så att det är torrt till hösten.

Sedan är det så att torr ved sliter mycket mera på tuggen och det tar längre tid att flisa.

Men de som eldar flis i förugn måste ha råflis där går det ej att elda med torr flis pga att det är svårare att styra förbränningprocessen alltså styra ned effekten. Risk för att effekten ökar med brand till slut.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

Ursäkta min obildade fråga i ämnet....
HAr bara eldat ved i en kenjon förugn en gång i tiden.

Hur eldar man flis i en förugn ?, känns lite farligt.....
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

snillet skrev:Ursäkta min obildade fråga i ämnet....
HAr bara eldat ved i en kenjon förugn en gång i tiden.

Hur eldar man flis i en förugn ?, känns lite farligt.....
Har inte själv eldat i förugn, men på 70-talet när jag köpte min stoker så gjorde jag studiebesök hos några som körde förugn. Efetrsom jag inte är så bevandrad i hur en vedförugn fungerar så vet jag inte vad likheter eller skillnader är på typerna.

Utformningen på förugnen var ungefär så här. Brännkammaren var en fyrkantig behållare som var isolerad (tror jag).
Brännkammaren var förbunden med pannan via en gashals (fykantsrör relativt kort någon decimeter eller så, troligtvis isolerad ).
Rakt över brännkammaren var förrådet placerat (1-2 dygnsförråd i regel, man kunde beställa olika storlekar)
mellan förrådet och brännkammaren alltså i brännkammarens tak fanns ett roster placerat, med någon form av spjällanordning för att reglera effekten.

Man startade upp med tidningar i brännkammaren och när det började ta sig i flisen så öppnade man mera drag och sedan var processen i gång.
Alltså man kan säga att det brann i botten av förrådet eller om man så vill i brännkammarens tak.

Det gick alltså ej att köra på torr flis utan det skulle vara råflis sådär 30-50% fukthalt om jag minns rätt.
På grund av konstruktionen så var det väldigt viktigt att förrådet var tätt annars så kunde det börja brinna okontrollerat.

Sedan brann det ju kontinuerligt så vad jag minns var det ju lite trixit att juster in effekten efter värmebehovet.
snillet
Pannrumstomte!

Inlägg av snillet »

NU trillade poletten ned 8) !

Ved i förugn är helt enkelt att istället för det där rostret så fyller du hela utrymmet med ved och tänder upp i botten, sedan sjunker veden nedåt i förrådet medans den brinner i botten och luften förs in delvis rakt bakifrån (primär) och sedan efter "brännkammaren" (sekundär) ,sedan är det en hals in i pannan.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Kloge
Ungskog

Inlägg av Kloge »

André skrev:
Hur länge hade träden legat innan du flisade??

De har legat sedan i vintras så det är inte så länge.
Jag har idag bytt till ett en kugg mindre drev på växellådan då jag tycker den matar in lite för snabbt.
Det "rinner"över som jag skrev om tidigare.
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

MP skrev:
Kloge skrev:

Ja det är nog en stor fördel, finns om jag inte missminner mig utredningar gjord på flishantering som visade att munskydd är ett måste.
På bruket där jag jobbar så får folk innan dom får anställning i "renseriet" där veden barkas och flisas genomgå en test om dom har anlag för "FLISELDARSJUKA", för där finns det 1000-tals m3 med flis i silos som transporteras med bl.a transportband och skruvar och i kulvertar. Det finns massor med sporer i luften i kulvertarna som alla inte tål och kan bli jättesjuka av det, så därför ska man vara försiktig med detta, jag tror inte att det är någonting man direkt kan vaccinera sig mot.
Skriv svar