Hej.
Ursäkta en novis men.....
Nu när man kan göra rena fynd bland beg. pannor så har jag mina funderingar på att byta ut min ERYL DP -59 till en lite nyare. Kanske Nibe City VX. Mitt dilemma är dock att jag inte vet om det skulle funka i mitt pannrum. Eryl:en har rökrörsuttaget längst ner till vänster på pannan nästan vid golvet och löper sedan rakt bakåt in i väggen. De flesta modernare pannor har ju utlopp bakåt eller uppåt. Är det möjligt att koppla ihop detta gamla rökrör med den nya pannan överhuvudtaget utan att man påverkar draget och temperaturen allt för mycket ?
Tegelskorstenen är väl närmare 9m och arean är ca. 20x15cm.
För att komplicera det hela är löper inloppet för vatten och returen från expansionskärlet på vinden på vänstra väggen, så jag vill ju helst inte ha en panna som är vriden 90 grader.
Rökrörets dragning
Rökrörets dragning
Janfire Flex-A, ERYL DP -59,Shunt 50R -59, 126 kvm bostad,2 Lgh, en till uthyrning, ZON-5
Effecta Cirk. pump. -59
Effecta Cirk. pump. -59
Det är inga problem, du murar igen det gamla hålet i murstocken och tar upp ett nytt högre upp anpassat för den nya pannan. Dock är arean på tegelskorstenen för stor för effektiv pelletseldning, det lutar därför åt ett insatsrör á 10.000:-.
Byter du ut expansionskärlet på vinden mot ett slutet i källaren så slipper du både problemet med rörens placering och risken för vattenskador från ett läckande expansionskärl. Dessutom eldar du mindre för kråkorna.
Byter du ut expansionskärlet på vinden mot ett slutet i källaren så slipper du både problemet med rörens placering och risken för vattenskador från ett läckande expansionskärl. Dessutom eldar du mindre för kråkorna.
Okej. Jag ber att få tacka för det utförliga svaret. Har länge misstänkt att dragningen till vinden orsakar onödigt eldande. Följdfråga då: Om jag köper en distansplåt och 90 graders flamriktare så borde Flex-A funka rätt bra mot Nibe City:n eller ?
Janfire Flex-A, ERYL DP -59,Shunt 50R -59, 126 kvm bostad,2 Lgh, en till uthyrning, ZON-5
Effecta Cirk. pump. -59
Effecta Cirk. pump. -59
-
- Pannrumstomte!
Det funkar bra med Flex-A i Nibe City.
Dock bör man inte ta köra på högre effekt än steg 2 dvs. 12 Kw, annars riskerar man att det blir varmt bakåt i brännaren och överhettningsskyddet löser ut.
Jag har monterat ett par stycken både med och utan stos, 30 och 90 raders lågriktare. Allting funkar utan störningar.
EBK lågriktaren kan man högre effekt med sägs det, men jag finner ingen anledning. Behöver man 18 kw så ska man inte ha den typen av panna med såpass litet askutrumme. Effektbehov, förbrukning och askmängd går ju hand i hand så att säga.
Då ska man ha en begagnad vedpanna eller en pelletspanna.
Genomsnittshuset i Sverige behöver 7 kw så det går nog fint.
Jag har ett mindre hyreshus på 315m2 och körde på läge 1 hela förra väldigt kalla vintern. När det var -18 gick brännaren ca 22 timmar per dygn.....
Jag bara vägrade växla över till läge 2 (12kw) för jag ville se om det gick på lägsta effekten 9Kw.
Dock bör man inte ta köra på högre effekt än steg 2 dvs. 12 Kw, annars riskerar man att det blir varmt bakåt i brännaren och överhettningsskyddet löser ut.
Jag har monterat ett par stycken både med och utan stos, 30 och 90 raders lågriktare. Allting funkar utan störningar.
EBK lågriktaren kan man högre effekt med sägs det, men jag finner ingen anledning. Behöver man 18 kw så ska man inte ha den typen av panna med såpass litet askutrumme. Effektbehov, förbrukning och askmängd går ju hand i hand så att säga.
Då ska man ha en begagnad vedpanna eller en pelletspanna.
Genomsnittshuset i Sverige behöver 7 kw så det går nog fint.
Jag har ett mindre hyreshus på 315m2 och körde på läge 1 hela förra väldigt kalla vintern. När det var -18 gick brännaren ca 22 timmar per dygn.....
Jag bara vägrade växla över till läge 2 (12kw) för jag ville se om det gick på lägsta effekten 9Kw.
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.